Americký prezident Donald Trump ve středu oznámil, že Spojené státy uvalí cla ve výši 25 procent na dovoz „všech automobilů, které nebyly vyrobeny ve Spojených státech“, a podepsal v tomto směru příslušný exekutivní výnos. Cla vstoupí v platnost 2. dubna. Agentura Reuters později napsala, že prezident počítá s až měsíčním odkladem výběru cla z autodílů.
Trump oznámil pětadvacetiprocentní cla na dovoz aut
„Přimějeme země, které v naší zemi podnikají a berou nám naše bohatství, aby zaplatily... Uděláme to, že uvalíme pětadvacetiprocentní cla na všechna auta, která nejsou vyrobena ve Spojených státech. Pokud budou vyrobena v USA, nebudou na ně uvalena absolutně žádná cla,“ řekl Trump novinářům v Oválné pracovně.
Americká vláda očekává, že toto opatření přinese dodatečných sto miliard dolarů (2,3 bilionu korun) na daních, uvedl poradce Trumpovy administrativy.
Trump považuje cla za nástroj ke zvýšení příjmů, které by kompenzovalo jím slibované snížení daní, a k oživení dlouhodobě upadající průmyslové výroby v USA. Ve středu prohlásil, že toto opatření podpoří domácí růst.
Evropská komise rozhodnutí „hluboce lituje“
Evropská komise oznámení o zavedení cel vyhodnotí, uvedla její šéfka Ursula von der Leyenová na síti X. Trumpova rozhodnutí hluboce lituje, dodala.
Kanadský premiér Mark Carney reagoval na Trumpovo oznámení prohlášením, že jde o přímý útok na kanadské dělníky a že se Kanada bude bránit. Novinářům řekl, že na čtvrtek svolá schůzku ministrů kabinetu a že federální vláda vytvořila rozsáhlý finanční nástroj, z nějž budou moci postižené firmy v případě potřeby čerpat likviditu.
Jak vidí dopady experti
Podle některých expertů z automobilového průmyslu zavedení cel na dovoz automobilů povede mimo jiné ke zvýšení cen pro spotřebitele a v důsledku k omezení výroby, informuje agentura Reuters. Ta dříve v souvislosti s dovozními cly na automobily psala o možném otřesu v celosvětovém průmyslu. Americký automobilový průmysl je navíc do značné míry závislý na dovozu dílů.
Trump se dlouhodobě vymezuje proti tomu, co nazývá nespravedlivým zacházením v souvislosti s vývozem automobilů z USA na zahraniční trhy. Často zmiňuje Evropskou unii, která při dovozu vozidel uplatňuje desetiprocentní clo, což je čtyřikrát více než 2,5procentní celní sazba pro dovoz osobních automobilů do USA.
Cla na dovoz automobilů vstoupí v platnost 2. dubna, tedy v den, kdy Trump hodlá oznámit rozsáhlé reciproční tarify v dalších průmyslových sektorech zaměřené na země, které jsou zodpovědné za větší část obchodního deficitu USA.