Vlaky spojují Pardubice s Libercem už 160 let. Dnes jedou o čtyři minuty déle než kdysi

Vlaky spojují Pardubice s Libercem už 160 let. Dnes ale o 4 minuty déle než kdysi (zdroj: ČT24)

Železniční spojení mezi Pardubicemi a Libercem slaví 160 let. Cesta trvá už desítky let téměř tři hodiny a ani v 21. století se nezrychlila. Trať je velmi vytížená a rychlík při čekání na další spoje přijíždí do cíle o čtyři minuty později než před lety.

Cesta vlakem z Pardubic do Liberce trvá v současnosti přesně 2 hodiny a 50 minut. Před 81 lety to ale bylo o čtyři minuty méně, jak dokládají staré jízdní řády uložené v Poštovním muzeu.

„Rychlíky v roce 1938 jezdily v parní trakci skoro o deset minut kratší dobu než dnešní rychlíky v trakci motorové,“ potvrzuje ředitel Poštovního muzea a znalec historie železnice Jiří Střecha.

Za desítky let se totiž provoz na trati znásobil. „Dřív ten rychlík opravdu byl rychlík, jely v podstatě dva za den, měl absolutní přednost, na nic nečekal, nikde nestál. Teď když se podíváte do jízdního řádu, tak vlak prostojí dvacet minut, protože čeká na další spoje,“ vysvětluje dopravní odborník Jan Sůra.

Trasa vlaku z Pardubic do Liberce
Zdroj: ČT24

Vlak přitom stejně jako kdysi projíždí Hradcem Králové, Jaroměří, Turnovem a Železným Brodem a překonává 161 kilometrů. Například přes Jaroměř ale musí v současnosti rychlík jezdit opatrně, opravuje se tam nádraží. „Současný jízdní řád musí počítat s opravami a investicemi na trati. Až skončí, bude jízdní doba výrazně kratší,“ vysvětluje mluvčí Správy železniční dopravní cesty Radka Pistoriusová.

Jiné tratě ale za poslední dekády výrazně zrychlily. Zatímco rychlík mezi Pardubicemi a Hradcem Králové zdolal trasu v roce 1925 za 23 minut, dnes je o šest minut rychlejší. Z Pardubic do Prahy to trvalo 1 hodinu 40 minut, dnes se cestující dostanou z jednoho města do druhého při průměrné rychlosti vlaků 111 kilometrů v hodině za 56 minut.