Podchod pod Nádražní ulicí v Českých Budějovicích nejspíše zanikne. Radnice uvažuje, co s dlouhodobě uzavřenými podzemními prostorami učiní. Původnímu účelu zřejmě už sloužit nebudou. V úvahu sice připadá i jejich využití například k úschově kol, spíše ale dojde k jejich zalití betonem.
Léta zavřený podchod u budějovického nádraží nejspíš zanikne. Zabetonování je levnější než oprava
Podchod před českobudějovickým nádražím vznikl, aby mohli chodci mimoúrovňově překonat frekventovanou ulici, ale ti jej ve velkém používali pouze, dokud nevznikly na křižovatce Nádražní a Žižkovy ulice semafory a úrovňový přechod. Běžní chodci spěchající na vlak pak z podzemí zmizeli, do podchodu se zato začali stahovat bezdomovci a plnil se odpadky. V roce 2021 nechala radnice podchod uzavřít a nyní uvažuje, co s ním dál.
Podle náměstka primátorky Petra Maroše (ODS) by bylo možné využít jej jako úschovnu jízdních kol před nádražím, ale spíše na to nedojde. „Jsme přesvědčeni, že pod úrovni by ji ne každý využíval. Budeme se ji spíše snažit najít v budově bývalé pošty, kterou se budeme snažit jako město koupit,“ upřesnil.
Pro město by bylo opětovné otevření podchodu i finančně náročné, bylo by nejprve třeba opravit jej. Dovnitř zatéká, navíc je podle radnice narušená statika, oprava by údajně přišla na 70 milionů korun.
Druhá možnost je podchod definitivně zrušit a zabetonovat, což by mělo stát 40 milionů korun. A k této variantě město směřuje. „Budeme se snažit spodek úplně zalít a vstup zavřít tak, aby tam byly širší chodníky,“ nastínil náměstek Maroš.
Úplně jednoznačnou podporu ale konečné zrušení podchodu nemá. Spokojen s tím není například jihočeský koordinátor BESIP Václav Kovář. „Podchod nebo nadchod je v dopravě mnohem bezpečnější prvek než přechody,“ poukázal. Podobně smýšlejí i někteří obyvatelé Českých Budějovic. Poukazují na to, že je podchod bezpečnější. Další ale naopak poukazují na nedostatky podchodu přístupného pouze po pevném schodišti. „Není k ničemu, když tam nejsou pohyblivé schody,“ řekla obyvatelka města.