Trať v Domažlicích potřebuje zmodernizovat. Desítky lidí nechtějí, aby nová kolej vedla přes jejich pozemky

7 minut
Proti zdvojkolejnění trati v Domažlicích vznikla petice
Zdroj: ČT24

Desítky obyvatel Domažlic odmítají plány na zdvojkolejnění tamní železniční trati. Jsou sice zvyklí, že jim kolem domů projíždějí vlaky, ale nová kolej, která je součástí plánované modernizace trati z Prahy do Mnichova, má vést přes jejich pozemky. Vlakové spojení by mělo být rychlejší a bezpečnější.

O modernizaci se začalo více hovořit po tragické nehodě ze srpna 2021, kdy se srazily osobní vlak a expres z Německa. Starostové už se na zdvojkolejnění těší. „Přispěje to k plynulosti a bezpečnosti provozu,“ věří starosta Domažlic Radek Weisner (ANO). 

Zmizet by měly mimo jiné úrovňové přejezdy přes koleje, díky tomu by mohly vlaky jezdit i dvousetkilometrovou rychlostí. Majitelka jednoho z domů u trati Ana Havlovicová by část pozemku možná i oželela, vadí jí však to, že v místě má vyrůst dva a půl metru vysoká zeď. 

„Počítáme s velmi citlivou volbou materiálu protihlukových stěn a také předpokládáme, že budou pokryty stále zelenými popínavými rostlinami,“ řekl už v březnu letošního roku mluvčí Správy železnic (SŽ) Dušan Gavenda. 

Nejen v Domažlicích

Zdvojkolejnění důležité železnice se přitom netýká jenom Domažlic. V budoucnu se totiž počítá, že by k úpravám mělo dojít až po státní hranice s Německem, v nejlepším případě až do Mnichova. „Máme tam (dojezdové) časy, které tam byly před více než sto lety, do Mnichova se jede 5,5 hodiny. Potom nákladní doprava po železnici není kvůli tomu konkurenceschopná,“ upozornil náměstek plzeňského hejtmana Pavel Čížek (STAN). 

Jenže někteří obyvatelé Domažlic si druhou kolej nepřejí. Petici proti rozšíření trati předali vedení města v úterý. „Petici v tuto chvíli podepsalo necelých pět set lidí. Nejvíc nám vadí zásah do soukromých práv vlastníků pozemků v okolí trati,“ připomněl předseda petičního výboru Michal Havlovic. 

Petenti jsou přesvědčeni o tom, že domažlická trať by sice mohla být elektrifikovaná a zmodernizovaná, ale jedna kolej by podle nich stačila. Očekávají, že jim stát vyjde vstříc. „SŽ nás začala obesílat až loni na podzim, první veřejné jednání bylo až 1. března tohoto roku,“ stěžoval si Havlovic s tím, že kvůli tomu měli na petici příliš málo času. 

Pokud jde o pomoc města, Havlovic připustil, že může být pouze symbolická. „Město nemá žádnou pravomoc v této věci. Nicméně, kdyby nás podpořilo, byl by to významný signál pro ostatní státní instituce,“ míní. Řekl také, že stát či SŽ s obyvateli komunikují, myslí si ale, že by mohla být komunikace častější. „Je korektní, na samotnou komunikaci si nemůžeme stěžovat,“ doplnil. 

Lepší dostupnost

Ostatní města v okolí železnice se už ale na modernizaci připravují. Například ve Stodě chystají nový přestupní terminál. Starostové hovoří o tom, že díky zmodernizované trati by se lidé mohli rychleji dostávat do práce, ať už třeba do Plzně, nebo do Německa. 

„Tato infrastrukturální investice je dlouhodobá záležitost. Proto si myslím, že tato petice přichází za pět minut dvanáct, nebo dokonce pět minut po dvanácté. Je to zásada územního rozvoje Plzeňského kraje, což je nadřízené územním plánům. Je to tudíž vyprojektováno v územních plánech jednotlivých měst a obcí,“ připomněl starosta Domažlic. 

Vést druhou kolej mimo město Domažlice je podle Čížka nereálné. „To by znamenalo úplně jiné dopravní řešení, ale také narušení dalších pozemků. Stavba se připravuje už několik let. Je určitě nutné najít řešení tak, aby to vedlo městem, ale samozřejmě tak, aby to bylo vstřícné k vlastníkům (pozemků),“ uvedl. 

Aktuálně nejdál je v přípravách modernizace železnice z Plzně do Chotěžova. Tam už bylo vydáno územní rozhodnutí. Plzeňský kraj předpokládá, že by mohla Správa železnic začít s prvními pracemi už v příštím roce. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Stát spustí ve zkušebním provozu dalších deset vysokorychlostních vah

Stát rozšiřuje síť vysokorychlostních vah na dálnicích. Deset nových spustí ve zkušebním provozu začátkem července. Do konce roku jich plánuje 31. Postavení jedné váhy vyjde zhruba na šedesát milionů korun. Ve chvíli, kdy váhu přejede řidič s příliš velkým nákladem, čidla pošlou informaci Ředitelství silnic a dálnic. Pracovníci ověří, zda byla opravdu porušena pravidla, a pokud ano, předají vše obci s rozšířenou působností, která má na starost výběr pokut. Za každou tunu nad limit hrozí provozovatelům přetížených kamionů pokuta devět tisíc korun. Kromě samotných vah začnou za necelý měsíc přetížené náklaďáky kontrolovat také silniční inspektoři – nově bez dohledu policie.
před 6 hhodinami

Po bouřích jsou bez proudu stovky domácností

Po silných bouřkách zůstává bez proudu zhruba už jen pět set domácností hlavně v Rychnově nad Kněžnou a v Ústí nad Orlicí. České televizi to sdělila mluvčí ČEZ Soňa Holingerová. Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) upozornil, že ve čtvrtek padaly na Moravě a ve Slezsku až sedmicentimetrové kroupy.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

D10 je po nehodě opět průjezdná

Dálnici D10 na 23,5 kilometru ve směru na Turnov u Předměřic nad Jizerou odpoledne uzavřela dopravní nehoda, kolem 21. hodiny se provoz podařilo obnovit. Podle prvotních informací o nehodě měli policisté nahlášeno osm aut, pozdější odhadovaný počet byl sedm a při dokumentování nehody bylo číslo upřesněno na pět. Zranění utrpělo pět lidí, z toho dva těžké, u dalších tří lidí jsou zranění středně těžká.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

ETCS při projetí návěstidla v Letovicích fungovalo, uvedla inspekce

V době, kdy ve čtvrtek večer projel spěšný vlak od Brna v Letovicích návěstidlo, před nímž měl zastavit, zabezpečovací systém ETCS fungoval, řekl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Je podle něj zřejmé, že při obsluze systému selhal člověk. Není ale jisté, který a jakým způsobem. Vladimír Říha z Centra techniky a diagnostiky Správy železnic České televizi řekl, že strojvedoucí zřejmě zvolil funkci potlačení ETCS.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Umění ve městě na jihu Čech se znovu napojilo na přírodu i historii

V Českých Budějovicích začal sochařský festival Umění ve městě. Umělecká díla vystavuje ve veřejném prostoru, a to i v dalších městech na jihu Čech.
včera v 14:12

Východu Moravy hrozí v sobotu silné bouře s kroupami a přívalovými dešti

V sobotu odpoledne a večer hrozí silné bouřky na východě Moravy podél hranic se Slovenskem. Provázet je může přívalový déšť, menší kroupy a vítr o rychlosti až 70 kilometrů v hodině. Výstrahu vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).
včera v 11:27

Pražské planetárium se pochlubí největší promítací kopulí na světě

Po dvou letech se pro veřejnost 14. června znovu otevře pražské planetárium. Výsledkem rekonstrukce je první plně digitální LED planetárium v Evropě, a to s největší promítací kopulí na světě. Její rekonstrukce stála dvě stě milionů korun, dalších bezmála sto milionů město investovalo i do vylepšení zbývajících částí planetária. Díky tomu využijí i odpadní teplo, které diody vyzařují. Nově se navíc do kopule vejde o skoro sto diváků víc – dohromady 290.
včera v 06:22

Moravu a Slezsko zasáhly silné bouřky

Bouřky a krupobití zasáhly odpoledne a večer východ Česka. Pásmo velmi silných bouřek postupovalo od jižní přes střední Moravu až k severu. Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) během večera varoval například před výrazným bouřkovým systémem na Zlínsku nebo před velkými kroupami na Vsetínsku a Ostravsku. Podle zpravodajů ČT byly bouřky nejsilnější okolo osmé hodiny. Hasiči mezi 18:00 a 22:00 řešili přes dvě stě událostí spojených s počasím.
5. 6. 2025Aktualizováno5. 6. 2025
Načítání...