Jihočeské úzkokolejky opustily historické vozy. Odvoz nařídila insolvenční správkyně, šéf místních drah nesouhlasí

2 minuty
Události v regionech: Začal odvoz historických vlaků z úzkokolejky
Zdroj: ČT24

V Kněževsi na Rakovnicku budou nově deponované dva historické úzkorozchodné železniční vozy z majetku zkrachovalých Jindřichohradeckých místních drah (JHMD). Rozhodla o tom insolvenční správkyně. JHMD na sebe v září podaly insolvenční návrh. V říjnu přestaly na tratích z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně jezdit vlaky, cestující zůstali odkázáni na autobusové linky.

Na úzkokolejném nádraží v Jindřichově Hradci je od října, kdy přestaly jezdit vlaky, naprostý klid, který ale v úterý narušila nákladní auta s jeřábem. Ten z kolejí vyzvedl historický vůz Ci/u 319 z konce 19. století (rekonstruovaný ve 30. letech minulého století) a také BCi/u 244, který má podobnou historii. Auta s nimi pak zamířila na Rakovnicko, kde má část své sbírky Klub historie kolejové dopravy.

U nakládky byl Jan Šatava, který spoluzakládal Jindřichohradecké místní dráhy, ale před deseti lety z nich po neshodách s novým vedením odešel. Dal najevo, že považuje převezení historických vozidel z Jindřichova Hradce za rozumné. „V zájmu je, aby historicky cenné vagony byly ochráněny před vandalismem a případným zničením,“ poukázal.

Neradi ale odjezd svých dřevěných svěřenců sledovali zaměstnanci JHMD. „Můžu mluvit za všechny zbývající zaměstnance i za ty minulé, když řeknu, že je to velmi smutný pohled,“ podotkl vedoucí dílny JHMD Jan Píšala.

Sama insolvenční správkyně nechtěla odvoz vagonů komentovat. Vedení JHMD se však proti převozu ohradilo. Není podle něj jasné vlastnictví, a v tom případě by měly zůstat na místě. Předseda správní rady Jindřichohradeckých místních drah Boris Čajánek však nechtěl o transportu vagonů podrobně hovořit. „Nebudu to vůbec komentovat, je to věc insolvenční správkyně,“ řekl.

JHMD jsou poté, co soud zamítl jejich reorganizační plán, v úpadku. Proti jeho rozhodnutí se ale společnost odvolala. Čajánek však poznamenal, že nemá informaci, že by již mělo odvolání nějaký efekt.

Reorganizaci zamítl Krajský soud v Českých Budějovicích kvůli pochybnosti o pravdivosti údajů, které firma uvedla ohledně své finanční situace. Soudkyně Pavlína Glaser Hrůzová dospěla k závěru, že návrhem na povolení reorganizace sleduje firma nepoctivý záměr, vyplývá z informací v insolvenčním rejstříku.

V regionu nicméně neutichá úsilí o záchranu úzkokolejek. „Úzkokolejka je velmkým turistickým magnetem. Pokud by došlo k jejímu zrušení, tak si bohužel umím představit, co by to znamenalo pro celý region,“ míní místní senátor Jaroslav Chalupský (nestr.).

Opakovaně v problémech

Insolvenční návrh na sebe firma podala kvůli dluhům přes 160 milionů korun. Pohledávky dál přibývají. Banka Raiffeisenbank přihlásila v úterý vůči firmě JHMD pohledávky za 100,5 milionu korun. Společnost nemá na splácení, argumentuje tím, že jí Kraj Vysočina neplatí poplatek za použití dopravní cesty. Kraj to odmítá, uvádí, že postupuje podle platné smlouvy.

V říjnu přestaly vlaky na tratích JHMD jezdit vlaky, což firma zdůvodnila tím, že mu vypršelo osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy. Následně vypověděly oba kraje, které u JHMD objednávaly dopravu (Vysočina a Jihočeský kraj), smlouvy. Podle úřadů společnost přestala plnit své závazky. Železniční doprava na linii Nová Bystřice – Jindřichův Hradec – Obrataň tak ustala, cestující se musí spolehnout na autobusy jezdící v trasách a časech zrušených vlaků.

JHMD je od roku 1998 vlastníkem úzkorozchodných tratí, které začínají v Jindřichově Hradci. Provozují na nich i dopravu. Úzkokolejky převzala společnost od tehdejších státních drah, když ty se chystaly zastavit na nich dopravu. Společnost převzala kromě tratí i úzkorozchodné lokomotivy a vozy, z Polska pořídila a zásadně přestavěla několik motorových vozů a v létě pravidelně vypravovala i parní vlaky.

V posledním desetiletí se ale opakovaně hovořilo o finančních problémech. Insolvence hrozila provozovateli úzkokolejek v letech 2014 i 2016, nakonec se jí vyhnul. JHMD odkazovaly na kraje, které vinily z nedostatečných plateb. Již loni požádala firma soud o mimořádné moratorium, které platilo půl roku. Opatření chránilo provozovatele úzkokolejek před věřiteli.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 2 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 6 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 9 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 11 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 12 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 22 hhodinami
Načítání...