Jihočeské úzkokolejky opustily historické vozy. Odvoz nařídila insolvenční správkyně, šéf místních drah nesouhlasí

2 minuty
Události v regionech: Začal odvoz historických vlaků z úzkokolejky
Zdroj: ČT24

V Kněževsi na Rakovnicku budou nově deponované dva historické úzkorozchodné železniční vozy z majetku zkrachovalých Jindřichohradeckých místních drah (JHMD). Rozhodla o tom insolvenční správkyně. JHMD na sebe v září podaly insolvenční návrh. V říjnu přestaly na tratích z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně jezdit vlaky, cestující zůstali odkázáni na autobusové linky.

Na úzkokolejném nádraží v Jindřichově Hradci je od října, kdy přestaly jezdit vlaky, naprostý klid, který ale v úterý narušila nákladní auta s jeřábem. Ten z kolejí vyzvedl historický vůz Ci/u 319 z konce 19. století (rekonstruovaný ve 30. letech minulého století) a také BCi/u 244, který má podobnou historii. Auta s nimi pak zamířila na Rakovnicko, kde má část své sbírky Klub historie kolejové dopravy.

U nakládky byl Jan Šatava, který spoluzakládal Jindřichohradecké místní dráhy, ale před deseti lety z nich po neshodách s novým vedením odešel. Dal najevo, že považuje převezení historických vozidel z Jindřichova Hradce za rozumné. „V zájmu je, aby historicky cenné vagony byly ochráněny před vandalismem a případným zničením,“ poukázal.

Neradi ale odjezd svých dřevěných svěřenců sledovali zaměstnanci JHMD. „Můžu mluvit za všechny zbývající zaměstnance i za ty minulé, když řeknu, že je to velmi smutný pohled,“ podotkl vedoucí dílny JHMD Jan Píšala.

Sama insolvenční správkyně nechtěla odvoz vagonů komentovat. Vedení JHMD se však proti převozu ohradilo. Není podle něj jasné vlastnictví, a v tom případě by měly zůstat na místě. Předseda správní rady Jindřichohradeckých místních drah Boris Čajánek však nechtěl o transportu vagonů podrobně hovořit. „Nebudu to vůbec komentovat, je to věc insolvenční správkyně,“ řekl.

JHMD jsou poté, co soud zamítl jejich reorganizační plán, v úpadku. Proti jeho rozhodnutí se ale společnost odvolala. Čajánek však poznamenal, že nemá informaci, že by již mělo odvolání nějaký efekt.

Reorganizaci zamítl Krajský soud v Českých Budějovicích kvůli pochybnosti o pravdivosti údajů, které firma uvedla ohledně své finanční situace. Soudkyně Pavlína Glaser Hrůzová dospěla k závěru, že návrhem na povolení reorganizace sleduje firma nepoctivý záměr, vyplývá z informací v insolvenčním rejstříku.

V regionu nicméně neutichá úsilí o záchranu úzkokolejek. „Úzkokolejka je velmkým turistickým magnetem. Pokud by došlo k jejímu zrušení, tak si bohužel umím představit, co by to znamenalo pro celý region,“ míní místní senátor Jaroslav Chalupský (nestr.).

Opakovaně v problémech

Insolvenční návrh na sebe firma podala kvůli dluhům přes 160 milionů korun. Pohledávky dál přibývají. Banka Raiffeisenbank přihlásila v úterý vůči firmě JHMD pohledávky za 100,5 milionu korun. Společnost nemá na splácení, argumentuje tím, že jí Kraj Vysočina neplatí poplatek za použití dopravní cesty. Kraj to odmítá, uvádí, že postupuje podle platné smlouvy.

V říjnu přestaly vlaky na tratích JHMD jezdit vlaky, což firma zdůvodnila tím, že mu vypršelo osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy. Následně vypověděly oba kraje, které u JHMD objednávaly dopravu (Vysočina a Jihočeský kraj), smlouvy. Podle úřadů společnost přestala plnit své závazky. Železniční doprava na linii Nová Bystřice – Jindřichův Hradec – Obrataň tak ustala, cestující se musí spolehnout na autobusy jezdící v trasách a časech zrušených vlaků.

JHMD je od roku 1998 vlastníkem úzkorozchodných tratí, které začínají v Jindřichově Hradci. Provozují na nich i dopravu. Úzkokolejky převzala společnost od tehdejších státních drah, když ty se chystaly zastavit na nich dopravu. Společnost převzala kromě tratí i úzkorozchodné lokomotivy a vozy, z Polska pořídila a zásadně přestavěla několik motorových vozů a v létě pravidelně vypravovala i parní vlaky.

V posledním desetiletí se ale opakovaně hovořilo o finančních problémech. Insolvence hrozila provozovateli úzkokolejek v letech 2014 i 2016, nakonec se jí vyhnul. JHMD odkazovaly na kraje, které vinily z nedostatečných plateb. Již loni požádala firma soud o mimořádné moratorium, které platilo půl roku. Opatření chránilo provozovatele úzkokolejek před věřiteli.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Nadjezd na Kolínsku půjde k zemi. Řidičům se prodlouží cesty

Silniční nadjezd nad zkušebním železničním okruhem na Kolínsku je v havarijním stavu a čeká ho demolice. Místním se tak výrazně prodlouží cesty, někteří navíc mají na druhé straně trati zemědělské pozemky. Starostové tří nejvíce dotčených obcí už léta usilují o opravu nadjezdu. Od roku 2020 se hledal vlastník, loni jím soud určil České dráhy. Přes zkušební okruh vedou další tři nadjezdy, u těch problém není, stará se o ně kraj.
před 1 hhodinou

Nový dokument mapuje osudy vězeňkyň na Cejlu

Unikátní snímek mapující osudy vězeňkyň v brněnské věznici na Cejlu uvede za necelý měsíc Česká televize. Tvůrci po deset let natáčeli s ženami, které obávanou věznicí prošly v době protektorátu i komunistické totality. Čtvrteční premiéru v Brně zhlédla i jedna z posledních žijících pamětnic.
před 12 hhodinami

Na Pražském hradě se v sobotu otevřou běžně nepřístupné prostory

Veřejnosti se v sobotu mezi devátou a osmnáctou hodinou otevřou jindy nepřístupná místa Pražského hradu. Lidé se budou moci podívat třeba do Španělského sálu, který vznikl v době Rudolfa II. a v současnosti slouží pro zvláštní příležitosti. Jeden z největších hradních komplexů světa se připravuje na tisíce návštěvníků, kteří mohou prostory navštívit zdarma. Podobnou příležitost mají dvakrát do roka.
před 12 hhodinami

Hasiči lokalizovali požár lesa na Jihlavsku

Hasiči v pátek zasahovali u požáru lesa v lokalitě Hutě, místní části obce Cejle na Jihlavsku. Vyhlásili třetí ze čtyř stupňů požárního poplachu a plameny hasili i z vrtulníku. Požár zasáhl asi tříhektarovou plochu a způsobil škodu 150 tisíc korun, uvedla mluvčí hasičů Petra Musilová.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro spalovnu v katastru Čeperky

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro zařízení na energetické využití odpadu (ZEVO). Spalovnu chce postavit v katastru obce Čeperka, sdělila mluvčí elektrárny Hana Počtová. Povolení vydal Dopravní a energetický úřad ministerstva průmyslu a obchodu, záměr již dříve získal kladné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Čeperka proti němu dlouhodobě vystupuje a zvažuje odvolání. Náklady se odhadují na sedm miliard korun.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Strojvůdce kvůli loňské srážce vlaků v Praze dostal podmínku a zákaz řízení

Strojvůdce jednoho z vlaků, které se loni v září srazily v pražské Libni, potrestal soud odnětím svobody na osm měsíců s podmíněným odkladem na tři a půl roku a pokutou téměř osmdesát tisíc korun. Soud mu zároveň zakázal na čtyři a půl roku řízení motorových vozidel, včetně vlaků a dalších hromadných dopravních prostředků, zjistila ČT. Bezprostředně po nehodě prokázala dechová zkouška u strojvůdce přítomnost alkoholu. Rozhodnutí soudu je pravomocné. Nehodu stále vyšetřuje policie i Drážní inspekce.
před 19 hhodinami

Segregace ve školách trvá. Odpovědnost mají obce, potřebují ale podporu státu

V Česku stále trvá vyčleňování romských dětí ve školství. Nadále existuje víc než 130 segregovaných škol, z toho v 78 z nich romské děti tvoří víc než polovinu žactva, vyplývá podle studie PAQ Research z odhadů ministerstva školství. Segregované školy se nacházejí ve většině krajů a situace se v poslední dekádě výrazně nemění.
před 22 hhodinami

Zájem měst o dotaci na ekologickou MHD překonal nabízenou částku

O dotaci ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP) na nákup ekologických autobusů nebo tramvají za první týden výzvy požádalo už devatenáct dopravních podniků. Jak SFŽP uvedl pro Českou televizi, objem žádostí už přesáhl osm miliard korun. To je o asi miliardu více než vyčleněná částka. Podle oslovených dopravních podniků dotace pomohou nejen s nákupem elektrobusů a tramvají, ale také s rozšířením trolejbusové dopravy.
včera v 07:44
Načítání...