Jihočeské úzkokolejky opustily historické vozy. Odvoz nařídila insolvenční správkyně, šéf místních drah nesouhlasí

2 minuty
Události v regionech: Začal odvoz historických vlaků z úzkokolejky
Zdroj: ČT24

V Kněževsi na Rakovnicku budou nově deponované dva historické úzkorozchodné železniční vozy z majetku zkrachovalých Jindřichohradeckých místních drah (JHMD). Rozhodla o tom insolvenční správkyně. JHMD na sebe v září podaly insolvenční návrh. V říjnu přestaly na tratích z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně jezdit vlaky, cestující zůstali odkázáni na autobusové linky.

Na úzkokolejném nádraží v Jindřichově Hradci je od října, kdy přestaly jezdit vlaky, naprostý klid, který ale v úterý narušila nákladní auta s jeřábem. Ten z kolejí vyzvedl historický vůz Ci/u 319 z konce 19. století (rekonstruovaný ve 30. letech minulého století) a také BCi/u 244, který má podobnou historii. Auta s nimi pak zamířila na Rakovnicko, kde má část své sbírky Klub historie kolejové dopravy.

U nakládky byl Jan Šatava, který spoluzakládal Jindřichohradecké místní dráhy, ale před deseti lety z nich po neshodách s novým vedením odešel. Dal najevo, že považuje převezení historických vozidel z Jindřichova Hradce za rozumné. „V zájmu je, aby historicky cenné vagony byly ochráněny před vandalismem a případným zničením,“ poukázal.

Neradi ale odjezd svých dřevěných svěřenců sledovali zaměstnanci JHMD. „Můžu mluvit za všechny zbývající zaměstnance i za ty minulé, když řeknu, že je to velmi smutný pohled,“ podotkl vedoucí dílny JHMD Jan Píšala.

Sama insolvenční správkyně nechtěla odvoz vagonů komentovat. Vedení JHMD se však proti převozu ohradilo. Není podle něj jasné vlastnictví, a v tom případě by měly zůstat na místě. Předseda správní rady Jindřichohradeckých místních drah Boris Čajánek však nechtěl o transportu vagonů podrobně hovořit. „Nebudu to vůbec komentovat, je to věc insolvenční správkyně,“ řekl.

JHMD jsou poté, co soud zamítl jejich reorganizační plán, v úpadku. Proti jeho rozhodnutí se ale společnost odvolala. Čajánek však poznamenal, že nemá informaci, že by již mělo odvolání nějaký efekt.

Reorganizaci zamítl Krajský soud v Českých Budějovicích kvůli pochybnosti o pravdivosti údajů, které firma uvedla ohledně své finanční situace. Soudkyně Pavlína Glaser Hrůzová dospěla k závěru, že návrhem na povolení reorganizace sleduje firma nepoctivý záměr, vyplývá z informací v insolvenčním rejstříku.

V regionu nicméně neutichá úsilí o záchranu úzkokolejek. „Úzkokolejka je velmkým turistickým magnetem. Pokud by došlo k jejímu zrušení, tak si bohužel umím představit, co by to znamenalo pro celý region,“ míní místní senátor Jaroslav Chalupský (nestr.).

Opakovaně v problémech

Insolvenční návrh na sebe firma podala kvůli dluhům přes 160 milionů korun. Pohledávky dál přibývají. Banka Raiffeisenbank přihlásila v úterý vůči firmě JHMD pohledávky za 100,5 milionu korun. Společnost nemá na splácení, argumentuje tím, že jí Kraj Vysočina neplatí poplatek za použití dopravní cesty. Kraj to odmítá, uvádí, že postupuje podle platné smlouvy.

V říjnu přestaly vlaky na tratích JHMD jezdit vlaky, což firma zdůvodnila tím, že mu vypršelo osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy. Následně vypověděly oba kraje, které u JHMD objednávaly dopravu (Vysočina a Jihočeský kraj), smlouvy. Podle úřadů společnost přestala plnit své závazky. Železniční doprava na linii Nová Bystřice – Jindřichův Hradec – Obrataň tak ustala, cestující se musí spolehnout na autobusy jezdící v trasách a časech zrušených vlaků.

JHMD je od roku 1998 vlastníkem úzkorozchodných tratí, které začínají v Jindřichově Hradci. Provozují na nich i dopravu. Úzkokolejky převzala společnost od tehdejších státních drah, když ty se chystaly zastavit na nich dopravu. Společnost převzala kromě tratí i úzkorozchodné lokomotivy a vozy, z Polska pořídila a zásadně přestavěla několik motorových vozů a v létě pravidelně vypravovala i parní vlaky.

V posledním desetiletí se ale opakovaně hovořilo o finančních problémech. Insolvence hrozila provozovateli úzkokolejek v letech 2014 i 2016, nakonec se jí vyhnul. JHMD odkazovaly na kraje, které vinily z nedostatečných plateb. Již loni požádala firma soud o mimořádné moratorium, které platilo půl roku. Opatření chránilo provozovatele úzkokolejek před věřiteli.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 18 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 20 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
21. 12. 2025

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
21. 12. 2025
Načítání...