Ostrava koupí haldu Ema. Pětimilionovou investici zdůvodňuje obavou ze spekulantů

7 minut
Studio ČT24: Ostrava koupí haldu Ema
Zdroj: ČT24

Ostravská halda Ema, která je oblíbenou turistickou atrakcí, přejde do majetku města. To zaplatí za více než 31 hektarů pozemků přes pět milionů korun. Město slibuje lokalitu lépe zpřístupnit a udržovat. Do plánů města ale bude promlouvat stát prostřednictvím báňského úřadu i podniku Diamo. Halda je navíc památkově chráněná.

Pětimilionovou investici do koupi haldy Ema zdůvodňuje vedení Ostravy snahou zabránit odkoupení pozemků spekulanty. „Dostali jsme informaci, že by se pozemky mohly ocitnout na volném trhu. Chtěli jsme zabránit tomu, aby spekulanti nezačali vykupovat lokalitu po menších částech. Tím by se v budoucnu zabránilo scelení a možnému využití do budoucna,“ uvedl ostravský primátor Tomáš Macura (ANO).

Na kopec ve výšce 315 metrů nad mořem, který vznikl zhruba z 28 milionů tun uhlí a nepotřebné hlušiny z těžby, vedou dvě turistické trasy. Radnice by chtěla oblast zpřístupnit ještě více. „Rozhodně nemáme v plánu žádný lunapark, ale důstojné místo, které bude reflektovat hornickou historii. To znamená pravděpodobně naučná stezka,“ přiblížil Macura.

Dodal, že přesnou podobu bude muset město dohodnout s Diamem, které je správcem úložiště odpadu, jímž halda formálně je, a s báňským úřadem.

Zatím naučnou stezku na haldě nahrazují průvodci, kteří návštěvníkům nastíní průmyslovou minulost lokality. Neboť v době, kdy se pod Ostravou ještě těžilo, měla halda Ema daleko k nynější klidné výletní lokalitě, kterou lidé vyhledávají díky vynikajícím výhledům na město, ale i Beskydy a Jeseníky.

„Většinou na vrcholky vedly pásové dopravníky směrem od šachet nebo přístupových bodů. Důlní vozíky přivezly materiál k dopravníku, dopravník byl postaven zešikma na haldy, vyvážel materiál nahoru, nahoře byly další koleje, které rozvážely materiál po haldě, anebo se sypalo rovnou na vrchol na jeden bod,“ přiblížil rušný vznik haldy jeden z průvodců Jan Lenart z Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity.

Haldu tvoří přibližně 28 milionů tun vytěženého materiálu. Je termicky aktivní, což znamená, že materiál, z něhož je vytvořena, pod povrchem stále ještě hoří. Proto už Ema přišla kvůli prohořívání zhruba o osm metrů své výšky a nadále se bude zmenšovat.

Teploty uvnitř dosahují až patnáct set stupňů Celsia. Díky tomu dochází k tvorbě vzácných nerostů – porcelanitů a jaspisů. Na jejím povrchu lze spatřit vyvěrající obláčky plynů, metanu a oxidu siřičitého, provázené typickým zápachem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
10:15Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 11 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 11 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 12 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
včera v 17:38

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
včera v 16:57

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...