Brněnské „metro“ je v provozu. Podzemní tramvaje však jezdí ke kampusu zatím jen na zkoušku

Nová tramvajová trať v Brně k bohunické fakultní nemocnici a ke kampusu Masarykovy univerzity je v ověřovacím provozu. Tento týden už po ní začaly jezdit tramvaje a zbývá dokončit montáž některých technologií. Stavebně je trať pro „šaliny“ včetně tunelu prakticky hotová, řekl generální ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB) Miloš Havránek. Provoz s cestujícími by mohl začít v neděli 11. prosince, kdy je celostátní změna jízdních řádů.

Trať, která odbočuje z bohunické tratě za zastávkou Osová, se staví od konce roku 2019 a stojí 1,4 miliardy korun. Umožní rychlejší a komfortnější cestování do oblasti, kde je univerzitní kampus, nákupní centrum a sídlo řady firem a denně do ní dojíždí desítky tisíc lidí. Možná ještě v předstihu by se mohl pro cestující z trolejbusů a autobusů otevřít částečně přestupní terminál, který vznikl na nové tramvajové konečné.

Tramvaj bude zároveň sloužit obyvatelům, kteří se v budoucnu nastěhují do nového sídliště v takzvané Západní bráně, což je místo u Jihlavské ulice. V budoucnu by tam měly vzniknout byty pro tisíce lidí včetně školy a školky.

Obyvatelé nové brněnské čtvrti by měli využívat zastávku, která je v podzemí právě mezi Osovou a Nemocnicí Bohunice. Sídliště se však zatím nestaví. „Nicméně zastávka je plně připravená k tomu, aby se dala používat. Kdy se tak stane, nevíme,“ řekl Havránek.

Na trať můžou jenom obousměrné tramvaje

Po nové trati bude jezdit linka 8, která tak nebude mít ani jednu konečnou zastávku zakončenou smyčkou, ale takzvanou úvratí. Kvůli tomu jsou potřeba obousměrné tramvaje. Brno jich má dostatek a zároveň už obdrželo první z pěti nových vozidel Škoda ForCity Smart 34. Jedna, možná dvě tramvaje by měly začít vozit cestující od prvních dnů provozu, do konce března jich má dostat podnik pět.

Do konce roku 2026 má DPMB uzavřenou opci na dalších 35 tramvají za 60 milionů korun za kus. „S ohledem na složitou ekonomickou situaci jsme nákup dalších tramvají zatím pozastavili, nebyla to úplná priorita pro vedení města. Ale budeme pořád jednat o tom, abychom opci využili,“ prozradil ředitel. Většina současných obousměrných tramvají už má za sebou přes 30 let provozu.

Při změně jízdních řádů a přetrasování linky 8 bude na konečnou do Starého Lískovce jezdit linka 6 jako dosud a řeší se ještě, zda tam bude zajíždět i linka 7.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
10:15Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 13 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 14 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 15 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
včera v 17:38

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
včera v 16:57

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...