Brněnské „metro“ je v provozu. Podzemní tramvaje však jezdí ke kampusu zatím jen na zkoušku

Nová tramvajová trať v Brně k bohunické fakultní nemocnici a ke kampusu Masarykovy univerzity je v ověřovacím provozu. Tento týden už po ní začaly jezdit tramvaje a zbývá dokončit montáž některých technologií. Stavebně je trať pro „šaliny“ včetně tunelu prakticky hotová, řekl generální ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB) Miloš Havránek. Provoz s cestujícími by mohl začít v neděli 11. prosince, kdy je celostátní změna jízdních řádů.

Trať, která odbočuje z bohunické tratě za zastávkou Osová, se staví od konce roku 2019 a stojí 1,4 miliardy korun. Umožní rychlejší a komfortnější cestování do oblasti, kde je univerzitní kampus, nákupní centrum a sídlo řady firem a denně do ní dojíždí desítky tisíc lidí. Možná ještě v předstihu by se mohl pro cestující z trolejbusů a autobusů otevřít částečně přestupní terminál, který vznikl na nové tramvajové konečné.

Tramvaj bude zároveň sloužit obyvatelům, kteří se v budoucnu nastěhují do nového sídliště v takzvané Západní bráně, což je místo u Jihlavské ulice. V budoucnu by tam měly vzniknout byty pro tisíce lidí včetně školy a školky.

Obyvatelé nové brněnské čtvrti by měli využívat zastávku, která je v podzemí právě mezi Osovou a Nemocnicí Bohunice. Sídliště se však zatím nestaví. „Nicméně zastávka je plně připravená k tomu, aby se dala používat. Kdy se tak stane, nevíme,“ řekl Havránek.

Na trať můžou jenom obousměrné tramvaje

Po nové trati bude jezdit linka 8, která tak nebude mít ani jednu konečnou zastávku zakončenou smyčkou, ale takzvanou úvratí. Kvůli tomu jsou potřeba obousměrné tramvaje. Brno jich má dostatek a zároveň už obdrželo první z pěti nových vozidel Škoda ForCity Smart 34. Jedna, možná dvě tramvaje by měly začít vozit cestující od prvních dnů provozu, do konce března jich má dostat podnik pět.

Do konce roku 2026 má DPMB uzavřenou opci na dalších 35 tramvají za 60 milionů korun za kus. „S ohledem na složitou ekonomickou situaci jsme nákup dalších tramvají zatím pozastavili, nebyla to úplná priorita pro vedení města. Ale budeme pořád jednat o tom, abychom opci využili,“ prozradil ředitel. Většina současných obousměrných tramvají už má za sebou přes 30 let provozu.

Při změně jízdních řádů a přetrasování linky 8 bude na konečnou do Starého Lískovce jezdit linka 6 jako dosud a řeší se ještě, zda tam bude zajíždět i linka 7.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 1 hhodinou

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 1 hhodinou

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 15 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
včera v 20:40

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánovčera v 18:25

Primátor Olomouce Žbánek rezignoval kvůli zvolení poslancem. Nahradí ho Ferancová

Olomoucký primátor a poslanec Miroslav Žbánek (ANO) v pátek kvůli svému říjnovému zvolení do sněmovny složil funkci v čele stotisícového města. Z postu odejde k 31. prosinci. Novou primátorkou zastupitelstvo zvolilo dosavadní Žbánkovu náměstkyni Miroslavu Ferancovou (ANO), funkce se ujme 1. ledna. Stane se první primátorkou v historii Olomouce.
včeraAktualizovánovčera v 14:50

Na řece Opavě chtějí vodohospodáři nové protipovodňové zábrany

Na řece Opavě by měla mezi plánovanou přehradou Nové Heřminovy a městem Krnovem vyrůst nová protipovodňová opatření. Tři úseky, na kterých vzniknou, představil státní podnik Povodí Odry. Nejvíce jich je plánováno v obci Brantice. Návrh už vodohospodáři projednali s místními obyvateli a od příštího roku chtějí zahájit přípravu výkupů pozemků. Opatření by měla vyjít na dvě miliardy korun.
včera v 11:43

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
včera v 06:30
Načítání...