V roce 2020 by měli Brňané dojet tramvají až k univerzitnímu kampusu. Město vybírá firmu, která trať postaví

3 minuty
Tramvají až do kampusu
Zdroj: ČT24

Tramvaj do kampusu o krok blíž realitě. Brněnští radní nechali vypsat výběrové řízení na prodloužení trati až k nemocnici v Bohunicích a univerzitnímu kampusu. Vyjít by měla asi na jednu a čtvrt miliardy a ulehčila by Mendlovu náměstí a přeplněným autobusům i trolejbusům, které vytíženou lokalitu obsluhují.

O prodloužení tramvajové trati do kampusu uvažuje Brno už deset let. Pouhý kilometr tramvajové trati je pro desítky tisíc lidí, kteří v přeplněných autobusech a trolejbusech každé ráno cestují do bohunické nemocnice a do univerzitního kampusu, velmi důležitý.

Nejvíc využívají spoje autobusy a trolejbusy studenti a zaměstnanci univerzity a nemocnice. Až začne v Bohunicích jezdit tramvaj, ušetří až deset minut denně a nebudou se muset tísnit v trolejbusu. „Trolejbus číslo 25 bývá skutečně hodně přeplněný, takže člověk si nemůže přečíst ráno v klidu knížku nebo skripta. Bude to určitě lepší,“ řekla vědecká pracovnice Michaela Fojtů.

Stavět by se mělo na začátku příštího roku. Radní vypsali výběrové řízení na zhotovitele stavby. Podle náměstka Richarda Mrázka by mělo být hotovo za dva, nejpozději za čtyři roky. „Prodloužili jsme tunel stavby o sto metrů, aby měli obyvatelé, kteří tam žijí, větší komfort. Tím se stavba samozřejmě prodražila. Musím říct, že budeme čerpat dotaci ve výši osmdesáti pěti procent celkových nákladů,“ řekl náměstek primátora Richard Mrázek (ANO).

Na Kamechách je problém s podložím, v Líšni trať nechtějí místní

Na jiných místech se ale zatím prodlužování tratí nedaří. Na vině jsou problémy s podložím nebo protesty okolních obyvatel. Tramvajová trať se měla začít stavět například na Kamechách a i tam měla vést tunelem. Geologické průzkumy ale ukázaly problémy s podložím, teď musejí vzniknout další studie proveditelnosti a projekt se odkládá.

Stavět už se mělo i na místě zašlé železniční trati v Líšni. Tam projekt pro změnu zdržel nesouhlas místních. Na rozdíl od Kamech by se ale mohlo pokračovat daleko rychleji, stačí získat územní rozhodnutí a vybrat firmu, která trať postaví.

Tramvaje a trolejbusy v ulicích Brna v roce 1968
Zdroj: ČTK

Největší rozvoj tramvajové sítě začal v 70. letech

Tramvajovou dopravu využívá v Brně denně průměrně 580 tisíc lidí. Jedenáct pravidelných linek je rozváží na osmnáct různých konečných zastávek. Za rozvinutou sítí stojí přes sto let práce. „V roce 1900 tady byly jen dvě koleje, jezdila po nich tramvaj s bílým označením, protože tehdy se značily linky barevnými terči, a je to dnešní jednička, která z Králova Pole přes to nádraží jela do Pisárek,“ popsal člen Tramvaj klubu Brno Ivan Nedělka.

Kromě ní jezdila ještě druhá linka na Ústřední hřbitov. Do tří let pak vznikla základní kostra tramvajové dopravy. Nově tak linky jezdily do Zábrdovic nebo Komárova. Vedle prodlužování se některé tratě i zkracovaly, nebo dokonce měnily směr. „Stávající trasa nevyhovovala třeba sklonově, anebo byla úzká ulice. A příkladem toho je Mendlovo náměstí, kde byla vedená tramvaj přeložena do nově vybudovaného bulváru Veletržní,“ vysvětlil Ivan Nedělka.

Největší rozvoj tramvajové sítě začal v 70. až 80. letech v souvislosti s výstavbou sídlišť. Nové tratě vedly do Bohunic, Líšně nebo třeba do Starého Lískovce. Zatím poslední novostavba byla v roce 2004, kdy město prodloužilo trasu osmičky.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Lidé ve čtyřech obcích vybrali ve volbách zastupitele

Sobotní mimořádné volby do zastupitelstev čtyř obcí přilákaly 61,2 procenta voličů. Je to více než při předchozích komunálních volbách v březnu, ke kterým v šesti obcích přišlo v průměru 53 procent voličů. Oznámil to v noci na neděli Český statistický úřad (ČSÚ). Volby se v sobotu konaly v Adamově na Kutnohorsku, Lužcích na Berounsku, Kamenném Malíkově na Jindřichohradecku a Ždírci na Českolipsku.
07:33Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Beskydským rysům a vlkům se daří, ukazují snímky z fotopastí

Velkým šelmám se v Beskydech daří. Potvrzují to unikátní záběry z fotopastí. V horách se pohybuje několik smeček vlků, stabilní je i populace rysů. Zvířat obou druhů každoročně přibývá. Na hranicích se Slovenskem se objevují dokonce i medvědi.
před 2 hhodinami

Obce trápí stavby načerno

Ačkoliv statistika k takzvaným černým stavbám neexistuje, podle ministerstva pro místní rozvoj vzniká deset procent staveb nelegálně. Bez stavebního povolení jsou často například stánky a přístřešky v česko-německém pohraničí. Příkladem je příhraniční obec Strážný na Prachaticku, která se pustila do boje se třemi takovými objekty. Problém řeší i obec Včelákov na Chrudimsku, kde nezákonně roste rodinný dům.
před 13 hhodinami

Festival Naproti zviditelňuje téma homesharingu

Benefiční festival Naproti ve středočeských Nučicích propojuje kulturu s tématem takzvaného homesharingu, tedy sdílení péče a podpory rodin dětí s mentálním či kombinovaným handicapem. Cílem je problematiku zviditelnit a dát veřejnosti možnost pomoci těm, kteří to potřebují. Festival se letos koná potřetí.
před 13 hhodinami

Po tropech v neděli dorazí silné bouřky

Českou republiku v neděli čekají vysoké teploty. Zejména v Čechách překročí i tropických třicet stupňů Celsia. Odpoledne pak od západu dorazí silné bouře s intenzivními srážkami, nárazovým větrem a kroupami. Výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

„Nemysleli jsme si, že se válka stane součástí každodennosti.“ Pieta připomněla vyhlazení Lidic

Pieta v Lidicích připomněla 83. výročí vyhlazení obce, oběti uctil i prezident Petr Pavel. Akce byla bez projevů, kromě mše ji tvořilo mimo jiné kladení květinových darů i uctění dětských obětí války. Význam připomínání si tragických osudů Lidic, ale i Ležáků se stává současností a je to nesmírně důležitá věc, řekl ředitel Památníku Lidice Eduard Stehlík.
před 19 hhodinami

Od neděle pojedou vlaky podle nového jízdního řádu

V neděli začne na železnici v Česku platit upravený jízdní řád Českých drah (ČD). Regionální vlaky podle něj budou jezdit do poloviny prosince. Změny se dotknou většiny krajů a dopravce k nim přistoupil na základě požadavků krajských samospráv či Správy železnic, uvedl mluvčí ČD Petr Pošta. Téměř beze změn podle něj pojedou vlaky v Praze, Středočeském, Libereckém a Ústeckém kraji.
včera v 08:00

Nemocnice řeší nedostatek krve, dárců bývá v létě méně

Řada nemocnic po celém Česku hlásí nedostatek krve. Během léta sice lékaři operují méně, častěji ale řeší úrazy. Transfuze jsou tak potřeba dál, ale odběrů se dělá méně. Lidé po návratu z dovolené často nemohou několik týdnů krev darovat. Průměrný věk dárců se navíc pořád zvyšuje. V královéhradecké nemocnici jsou rádi za každý balíček naplněný krví, hlavně od dárců se skupinou nula. V příbramské nemocnici pak musejí každý rok nahradit zhruba tisícovku lidí, a to kvůli věku či nemoci. Krev může darovat občan Česka ve věku 18 až 65 let bez závažného interního onemocnění. Lákat nové dárce se nemocnice snaží třeba soutěžemi nebo oceňováním velkého počtu odběrů.
včera v 07:30
Načítání...