Viníkem srážky dvou vlaků u Milavčí, při které zemřeli tři lidé, byl strojvedoucí, uvedla inspekce

Za loňskou srážku dvou vlaků u obce Milavče na Domažlicku mohl podle Drážní inspekce (DI) strojvedoucí Západního expresu, který při nehodě zahynul. Informoval o tom server Zdopravy.cz. Inspektoři vyloučili, že by příčinou srážky mohlo být oslnění strojvedoucího nebo špatně viditelné návěstidlo. Západní expres jedoucí z Mnichova do Prahy a osobní vlak z Plzně do Domažlic se srazily 4. srpna 2021. Tři lidé - oba strojvedoucí a cestující z osobního vlaku - zahynuli a 56 se zranilo.

Vyšetřování příčin jedné z nejtragičtějších nehod na české železnici Drážní inspekce uzavřela. Za viníka označila strojvedoucího, který sám srážku vlaků nepřežil. Vyplývá to ze závěrečné zprávy, kterou inspektoři zveřejnili na svých webových stránkách. 

Strojvedoucí Západního expresu měl ve výhybně čekat na přijíždějící osobní vlak, ale návěst Stůj nerespektoval. Závěrečná zpráva podle Zdopravy.cz vyvrací některé spekulace, které se po nehodě objevily, jednalo se například o informaci, že návěstidla jsou špatně viditelná. „Návěstidlo bylo viditelné z 247 metrů, přitom požadovaná viditelnost byla 156 metrů,“ píše DI.

Inspektoři vyvrátili i údajné oslnění strojvedoucího. „Po dobu jízdy k vjezdovému návěstidlu z výhybny Radonice směřovaly sluneční paprsky z pravé strany ke strojvedoucímu pod úhlem od cca 105° do 90° a následně po dobu jízdy k odjezdovému návěstidlu S1 výhybny Radonice z pravé strany pod úhlem od cca 55° do 65°. Směr slunečních paprsků nemohl zapříčinit oslňující účinek pro strojvedoucího vlaku Ex 351,“ stojí v závěrečné zprávě.

Místo železničního neštěstí na trati 180
Zdroj: ČT24

Podle závěrečné zprávy bylo v den nehody po 08:00 oblačno, 15 stupňů Celsia a nebyla snížená viditelnost. „V místě nebyly prováděny žádné opravné nebo údržbové práce. Provoz v místě a jeho okolí byl v běžném režimu,“ uvedli autoři zprávy. Podle vnitřního předpisu provozovatele dráhy (Správy železnic) zakazuje návěst Stůj strojvedoucímu jízdu vlaku. Jeho čelo musí zastavit alespoň 10 metrů před hlavním návěstidlem.

Strojvedoucí expresu vyjel z výhybny kolem vjezdového návěstidla S, na kterém byla výstraha. Na návěst ale nereagoval a udržoval rychlost vlaku 77 až 80 kilometrů za hodinu. Souprava začala brzdit po předchozím zavedení rychločinného brždění jednu sekundu před srážkou při rychlosti 78 kilometrů za hodinu. Strojvedoucí osobního vlaku začal rychločinně brzdit o dvě sekundy dříve, a to při padesátikilometrové rychlosti, uvádí server.

Na volání výpravčího nereagoval

Výpravčí v Domažlicích viděl, že expres projel odjezdovou návěst, a neprodleně volal jeho strojvedoucímu. Ten ale nereagoval. Poté volal ještě vlakovému personálu obou vlaků, kterému se však dovolal až po nehodě. Zpráva ukazuje i snahu zraněné vlakvedoucí z expresu pomoci cestujícím. Její poranění bylo přitom tak vážné, že musela být letecky transportována do Prahy. Vlakvedoucí z osobního vlaku byl chvíli v bezvědomí. 

Strojvedoucí expresu pracoval u Českých drah od října 2008 nepřetržitě až do nehody. Od prosince 2017 po vykonání odborné zkoušky u společnosti Länderbahn jezdil na trati Plzeň – Česká Kubice státní hranice a dále v úseku Česká Kubice státní hranice – Schwandorf. „Měl dostatečně dlouhou praxi a podle dokumentace dopravce ČD byl prokazatelně seznámen s traťovými poměry.

DI šetřením zjistila, že strojvedoucí byl odborně způsobilý pro práci ve funkci strojvedoucího a délka jeho praxe, zkušenosti a znalosti neměly vliv na vznik této mimořádné události,“ uvedla inspekce. Podroboval se pravidelným lékařským prohlídkám a podle posudku byl zdravotně způsobilý.

„Případem se stále zabýváme, šetření ještě nebylo ukončeno,“ řekla v pondělí domažlická policejní mluvčí Dagmar Brožová. Kriminalisté už loni v srpnu zahájili trestní řízení pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti.

Rozsahem materiální škody jde o největší havárii na české železnici od roku 2008. Na lokomotivě vznikla škoda 76,3 milionu korun, na osobních vozech celkem skoro 34 milionů korun, na jednotce RegioShark 65 milionů korun.