Konec stánků pod brněnským nádražím. Město dalo firmě výpověď, aby mohlo opravit podchod

V brněnském podchodu pod hlavním nádražím skončil stánkový prodej. Město totiž dalo společnosti, která stánky pronajímala, ke konci loňského roku výpověď, aby letos mohlo začít s opravou za desítky milionů korun. Po rekonstrukci už zde nebudou prodejci oblečení, bot a kabelek, ale jen sortimentu, který schválila rada města, sdělil náměstek primátorky Petr Hladík (KDU-ČSL).

Brněnský podchod pod hlavním nádražím zná zřejmě každý, kdo někdy do moravského města zamířil vlakem. Lidé ho mají spojený například se známou vůní oříšků obalených v cukru, ale také s prodejem levného oblečení či kabelek. Od pondělí je stánkový prodej pod nádražím zrušen. 

Prodejci opustili stánky v části podchodu, kudy vede chodba od obchodního domu Tesco až po vestibul pod tramvajovými nástupišti. Tam ještě někteří prodejci zůstali, město vede soudní spory o ukončení jejich činnosti.

Nový podchod i s novými stánky

K rekonstrukci nevábného prostoru, kterým denně projdou tisíce lidí, se město rozhodlo poté, co se u soudů vyjasnilo vlastnictví. Město už má koncept budoucí podoby a dokončuje dokumentaci, aby mohlo vybrat firmu, která bude v podchodu pracovat.

Podchod pod brněnským nádražím před ukončením stánkového prodeje
Zdroj: Igor Zehl/ČTK

„Jakmile dokumentaci dokončíme, budeme přesně znát i soutěžní cenu. A až vybereme v soutěži firmu, budeme také znát termín, dokdy bude první etapa rekonstrukce hotová. V tu chvíli také chceme vypsat poptávkové řízení na prodejce v nových stáncích,“ řekl Hladík.

Mělo by jít podle náměstka o prodejce rychlého občerstvení, potravin, pečiva, oříšků, měla by zde být trafika. V úvahu přichází také oslovení firem, které se zaplněním nových obchodních prostorů zabývají a dokážou zajistit požadovaný mix obchodníků, řekl náměstek.

V první etapě se má opravit část od vyústění k obchodnímu domu až po rozvětvení k tramvajím

Zatímco v první etapě se bude letos pracovat na části od východu ke Zvonařce až po rozvětvení k tramvajovým zastávkám před nádražím, ve druhé etapě by se mělo příští rok začít pracovat v severní části pod Nádražní ulicí, kde jsou tramvajová nástupiště.

Druhá etapa souvisí s proměnou přednádražního prostoru, který má vypadat jinak než dnes. Z podchodu by k tramvajím už nemusela vést tři schodiště, ale jen dvě s jezdícími schody. „Tuto etapu bychom chtěli dělat v letech 2023 až 2024 a bude to výzva pro nové vedení města,“ řekl Hladík. To vzejde z voleb, které se uskuteční letos na podzim.

Druhá etapa a přestavba přednádraží souvisí s celkovou dlouhodobě plánovanou opravou Benešovy ulice, která je rozdělená na tři etapy. Dělat se budou tak, jak na ně budou peníze a jak se městu podaří získat stavební povolení. Jedna část je Malinovského náměstí kolem paláce Morava, druhá část je vlastní ulice kolem autobusového nádraží a třetí částí je právě přednádražní prostor.

Hladík předpokládá, že podobu nového přednádražního prostoru by měli navrhnout architekti v soutěži. „Měl by vypadat podobně jako Joštova ulice, tedy otevřený prostor bez zábradlí a bez aut,“ řekl.

Pokud se plán Brnu podaří, završí tím celkovou proměnu vlakového nádraží a prostoru okolo něj. V minulých letech Správa železnic kompletně zmodernizovala železniční část nádraží, společnost Brno New Station Development se blíží k dokončení rekonstrukce památkově chráněné nádražní budovy a po rekonstrukci je také blízké autobusové nádraží Grand.