Pacienti Masarykova onkologického ústavu mohou s lékaři komunikovat pomocí nové aplikace

Masarykův onkologický ústav má jako první zařízení v Česku vlastní mobilní aplikaci, která slouží pro komunikaci personálu s pacienty na dálku. Poslouží k videohovorům, chatu nebo telefonátům, umožní i předpis receptů. Cílem aplikace je úspora času, zjednodušení komunikace a zefektivnění systému.

Pacientka Sabina E. vysvětluje přínosy aplikace
Zdroj: ČTK Autor: Igor Zehl

Aplikace obsahuje bezpečně zašifrovanou zdravotní dokumentaci. „Podání ruky a osobní kontakt nenahradí žádná technologie, ale když přijdou těžké chvíle jako pandemie covidu a není tolik času, tyto technologie nám mohou významným způsobem pomoct,“ uvedl ředitel ústavu Marek Svoboda. Dodal, že ústav se snaží mít na nejvyšší úrovni nejen přístroje na léčení, ale i komunkační technologie.

Pacienti se mohou spojit s lékařem nebo sestrou pomocí videohovoru, chatu, klasického telefonního hovoru nebo esemeskou. Neznamená to však okamžitou odpověď personálu, který má na aplikaci vyhrazený čas. Aplikace umožňuje zasílat požadavky na předpis receptu nebo edukační materiály. „Když pacienta pošleme například kolonoskopii a nebude vědět, co to je, v aplikaci se to ihned dozví, bude vědět, na co se připravit a podobně,“ doplnil náměstek ředitele ústavu Jiří Šedo.

Za pár let by to mělo být běžné všude

Podle něj je aplikace milníkem v české nemocniční péči. „Stejně jako jsme zvyklí posílat platby přes internetové bankovnictví nebo ze svého mobilu, i v telemedicíně uvidíme podobný vývoj. Za pár let bude běžné, že řadu věcí půjde vyřešit na dálku například z domova bez osobní návštěvy lékaře,“ řekl.

Ústav aplikaci vyzkoušel zatím na sedmdesáti pacientkách a pacientech. Jedna z nich uvedla, že jí aplikace ušetřila mnoho času. „Jsem teď mimo Brno a jsem nadšená. Nemusím kvůli všemu cestovat za lékařem. Stačí poslat smsku a na všem se domluvíme. Pomůže to v komunikaci pacienta s lékařem,“ řekla Sabina E.