Na přejezdu u Borohrádku zemřeli dva lidé, po lesní cestě dojeli před vlak

Dva lidé zahynuli, když auto, kterým cestovali, vjelo na přejezdu u východočeského Borohrádku do cesty spěšnému vlaku. Nehoda se stala na přejezdu, kde se s tratí Choceň – Týniště nad Orlicí kříží nezpevněná lesní cesta. Je chráněn pouze výstražným křížem.

Při nehodě auta s vlakem u Borohrádku na Rychnovsku zemřel řidič malého užitkového auta a spolujezdec. „Vlak se s autem zastavil několik desítek metrů za přejezdem, auto je zaklíněné pod vlakem. O evakuačním autobusu se ani neuvažovalo, cestující z vlaku odešli sami,“ popsala mluvčí hasičů Martina Götzová.

Podle policejní mluvčí Ivy Kormošové se nehoda stala po půl páté odpoledne. „Nikomu z cestujících ve vlaku se nic nestalo,“ dodala. Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal upřesnil, že se s osobním autem střetl spěšný vlak, který jel z Hradce Králové do Čermné nad Orlicí. Je to kuriózní trasa, protože místo v Chocni, kde se trať napojuje na hlavní koridor, končí již v tisícihlavé Čermné. Nehoda se stala až před poslední stanicí, kdy ve vlaku byli pouze čtyři lidé včetně strojvedoucího.

Silniční dopravu tragédie výrazně neovlivnila, uzavřena byla nezpevněná lesní cesta, která odbočuje od silnice III. třídy. Cestující, kteří chtěli jet vlakem z Chocně do Náchoda či Hradce Králové, museli však nastoupit do náhradních autobusů.

Přejezd, na kterém se nehoda stala, je zabezpečen pouze výstražným křížem se značkou Stůj, dej přednost v jízdě. Zjistit, zda nejede vlak, je tedy výlučně odpovědností řidiče. „Na základě přeměření rozhledových poměrů v předmětném kvadrantu bylo zjištěno, že rozhledové poměry pro řidiče automobilu jedoucího v daném směru vyhověly,“ uvedl Martin Drápal.

Takových přejezdů je na státních tratích v Česku téměř polovina z celkového počtu 7825. Správa železnic v polovině července avizovala, že chystá velké investice do zabezpečení přejezdů. Desítky dostanou ještě letos alespoň výstražná světla, na dalších přibudou závory.

V první polovině roku 2020 zahynulo při nehodách na železničních přejezdech osmnáct lidí. Bylo jich o pět více než loni v témže období, přestože se stalo výrazně méně nehod – loni došlo za půl roku k 93 střetnutím na přejezdech, letos podle statistiky Drážní inspekce k 58.