Místo laborantů robot. Vědci v Brně vyvinuli systém pro testování biologicky rizikových vzorků

2 minuty
Robot na testování biologicky rizikových vzorků
Zdroj: ČT24

Výzkumníci z Vysokého učení technického v Brně sestavili robotický systém pro přípravu vzorků s biologickým rizikem například od pacientů s podezřením na onemocnění covidem-19. Laborant pouze založí zkumavku do držáku, ostatní už zpracuje robot. Systém čeká na první zkušební nasazení v některém zdravotnickém zařízení.

Zkušený laborant je možná o něco rychlejší, robot ale může pracovat čtyřiadvacet hodin denně, aniž se unaví nebo nakazí infekční nemocí. Vytrvalost a spolehlivost je výhodou robotického systému, který sestavili odborníci v Brně. „Impulsem ke zrychlenému vývoji systému byla pandemie koronaviru. Chtěli jsme přispět také něčím jiným než šitím roušek,“ uvedli výzkumníci.

Jedním z možných využití robotického pracoviště je příprava vzorků od pacientů s podezřením na onemocnění covidem-19. Přístroj identifikuje vzorek, vyjme zátku, pipetou odebere tekutinu a přenese ji do mikrozkumavky nebo jamky v kazetě pro osm až 96 vzorků.

Robot je přesný a přizpůsobivý

„Tímto způsobem je připravena dávka vzorků určených k dalšímu zpracování, kterým je separace nukleové kyseliny a vlastní PCR test. Laborant celý proces sleduje a ovládá přes aplikaci instalovanou například v tabletu nebo smartphonu,“ vysvětlil ředitel Ústavu automatizace a informatiky Fakulty strojního inženýrství VUT Radomil Matoušek. Výhodou robota je také vysoká přesnost a schopnost pracovat s různými typy a velikostmi zkumavek. Pracovní protokol lze precizně naprogramovat a přizpůsobovat.

Robotické pracoviště vzniklo z podnětu Fakultní nemocnice Brno, kde se v počátcích koronavirové pandemie obávali zahlcení testovacích kapacit. Laboranti tam denně aktuálně zpracují na sto padesát vzorků s podezřením na koronavirus. „Pracují od brzkých ranních hodin do pozdních večerních hodin na dvě směny, protože vzorky přicházejí v průběhu celého dne,“ řekla koordinátorka testování FN Brno Martina Lengerová.

Za pár týdnů zvládli to, co trvá běžně rok

Výzkumníci během pár týdnů stihli to, co běžně trvá půlrok i rok. Nyní hledají pro systém nejlepší využití. Kromě práce se vzorky na covid-19 připadá v úvahu i manipulace s cytostatiky, tedy léčivy s nezanedbatelnou toxicitou.

„Momentálně jednáme s laboratořemi Fakultní nemocnice Brno, Masarykovým onkologickým ústavem a laboratoří CEITEC Masarykovy univerzity. Pro pilotní implementaci zvolíme variantu, která bude časově efektivní a bude reálně využitelná i do budoucna,“ uzavřel Radomil Matoušek. Vědci předpokládají, že robot by mohl v praxi začít fungovat za dva až tři týdny.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 7 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 10 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 11 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 13 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 16 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 17 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
včera v 20:48
Načítání...