Z Lovosic vyplul tanker pro Nizozemce, na dostatek vody v Labi čekal čtvrt roku

4 minuty
Události v regionech: Tanker vyplul
Zdroj: ČT24

Na dlouho odkládanou cestu z Lovosic do Nizozemska se vydal říční tanker. Není první ani poslední lodí, která musela po svém spuštění měsíce čekat, než bude v Labi tolik vody, aby dokázala odplout z Čech do Saska. O den ještě vyplutí odložil opačný problém – měl naopak příliš malý ponor a hrozilo, že se nevejde pod mosty na trase.

Labe pod Střekovem je pro provozovatele lodí tradičně problematickým místem. Své o tom vědí i turisté, kterým o prázdninách, kdy je vody nejméně, nepluje lodní linka do Hřenska, ale hlavně trpí kapitáni nákladních lodí.

Problém je to také pro stavitele plavidel, kteří nemohou svá díla dostat k zákazníkům v západní Evropě. Naposledy čekal na dostatek vody obrovský říční tanker. Na vodu jej spustili v polovině prosince, ale vyplul až po čtvrt roce ve čtvrtek ráno.

Následoval zhruba s dvoutýdenním odstupem po své sesterské lodi. V obou případech postavili v lovosickém Barkmetu takzvané kasko čili trup, který ještě dovybaví partnerská loděnice v Nizozemsku. Potom budou lodě sloužit jako říční tankery na jedlý olej.

Obě plavidla jsou 86 metrů dlouhá a 11,5 metru široká. Tanker pojme zhruba 2500 metrů krychlových nákladu, to ale až po dokončení. „Specifický je tím, že nádrže jsou vyrobeny z nerezové oceli, je jich celkem sedm pro převoz tekutiny,“ uvedl již dříve obchodní zástupce loděnice Jurij Kulchytskyj.

Na Labi naopak bylo potřeba mít trupy co nejlehčí. V případě toho, který vyplul ve čtvrtek, to ale nakonec přehnali. Velká nákladní loď měla z Lovosic do Německa vyplout již ve středu, ale vyšlo najevo, že v lodi bylo málo balastu. Měla proto příliš malý ponor, což se na mělkém Labi sice může zdát výhodou, ale ve skutečnosti by se trup doprovázený na své transevropské cestě dvěma remorkéry nevešel pod některé ústecké a děčínské mosty.

Ve čtvrtek ráno bylo již vše v pořádku. I tak byla nutná precizní práce posádky, aby se plavidlo bez nesnází dostalo pod všemi mosty a řádně vplulo do ústeckých zdymadel. Cesta z Lovosic na hranice do Hřenska nakonec trvala pět hodin.

Jestliže druhý z 86metrových tankerů čekal na vyplutí čtvrt roku, jeho sesterská loď byla na vodě již osm měsíců, když konečně přišel její okamžik. Nejenže by trup sám neproplul po mělkém Labi, již v létě zakotvil v Drážďanech remorkér, který ho měl z Čech odtlačit, a kvůli nízké hladině nemohl dále.

Problémy s nízkou hladinou Labe pod Ústím se zvlášť projevovaly poslední čtyři roky, kdy se Česko začalo potýkat s čím dál větším suchem. Že po většinu roku nemohou vyplout mohutné trupy, které loděnice stavějí pro západoevropské zákazníky, je již nepsaným pravidlem. Zcela totožná situace jako letos nastala i loni, kdy v únoru vyplul v Lovosic velký chemický tanker spuštěný v červenci předcházejícího roku. Stále častěji je ale Labe nesplavné pro veškerou nákladní dopravu.

Mezitím pokračuje spor o děčínský jez. Ten by například podle ministra zemědělství Miroslava Tomana (ČSSD) mohl situaci pomoci. „Děčínský stupeň má pro nás význam i z hlediska přepravy zemědělských komodit, má to vliv na zaměstnanost,“ řekl. Záměr ale čelí dlouhodobé kritice kvůli ochraně přírody. Ekologové se obávají poškození chráněných území podél Labe a zároveň zpochybňují očekávaný efekt jezu, tedy téměř celoroční splavnění řeky.

Ředitelství vodních cest zatím pracuje na dalších projektech na splavnění Labe. Když je dost vody, plují dnes lodě nejvýše do Přelouče. Ambicí ŘVC je dostat je až do Pardubic. Součástí této snahy je i stavba nového mostu ve Valech u Přelouče s konstrukcí bez podpůrných pilířů s mostovkou sedm metrů nad hladinou.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 57 mminutami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 1 hhodinou

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 1 hhodinou

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
před 2 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 3 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 3 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 4 hhodinami
Načítání...