Z Lovosic vyplul tanker pro Nizozemce, na dostatek vody v Labi čekal čtvrt roku

4 minuty
Události v regionech: Tanker vyplul
Zdroj: ČT24

Na dlouho odkládanou cestu z Lovosic do Nizozemska se vydal říční tanker. Není první ani poslední lodí, která musela po svém spuštění měsíce čekat, než bude v Labi tolik vody, aby dokázala odplout z Čech do Saska. O den ještě vyplutí odložil opačný problém – měl naopak příliš malý ponor a hrozilo, že se nevejde pod mosty na trase.

Labe pod Střekovem je pro provozovatele lodí tradičně problematickým místem. Své o tom vědí i turisté, kterým o prázdninách, kdy je vody nejméně, nepluje lodní linka do Hřenska, ale hlavně trpí kapitáni nákladních lodí.

Problém je to také pro stavitele plavidel, kteří nemohou svá díla dostat k zákazníkům v západní Evropě. Naposledy čekal na dostatek vody obrovský říční tanker. Na vodu jej spustili v polovině prosince, ale vyplul až po čtvrt roce ve čtvrtek ráno.

Následoval zhruba s dvoutýdenním odstupem po své sesterské lodi. V obou případech postavili v lovosickém Barkmetu takzvané kasko čili trup, který ještě dovybaví partnerská loděnice v Nizozemsku. Potom budou lodě sloužit jako říční tankery na jedlý olej.

Obě plavidla jsou 86 metrů dlouhá a 11,5 metru široká. Tanker pojme zhruba 2500 metrů krychlových nákladu, to ale až po dokončení. „Specifický je tím, že nádrže jsou vyrobeny z nerezové oceli, je jich celkem sedm pro převoz tekutiny,“ uvedl již dříve obchodní zástupce loděnice Jurij Kulchytskyj.

Na Labi naopak bylo potřeba mít trupy co nejlehčí. V případě toho, který vyplul ve čtvrtek, to ale nakonec přehnali. Velká nákladní loď měla z Lovosic do Německa vyplout již ve středu, ale vyšlo najevo, že v lodi bylo málo balastu. Měla proto příliš malý ponor, což se na mělkém Labi sice může zdát výhodou, ale ve skutečnosti by se trup doprovázený na své transevropské cestě dvěma remorkéry nevešel pod některé ústecké a děčínské mosty.

Ve čtvrtek ráno bylo již vše v pořádku. I tak byla nutná precizní práce posádky, aby se plavidlo bez nesnází dostalo pod všemi mosty a řádně vplulo do ústeckých zdymadel. Cesta z Lovosic na hranice do Hřenska nakonec trvala pět hodin.

Jestliže druhý z 86metrových tankerů čekal na vyplutí čtvrt roku, jeho sesterská loď byla na vodě již osm měsíců, když konečně přišel její okamžik. Nejenže by trup sám neproplul po mělkém Labi, již v létě zakotvil v Drážďanech remorkér, který ho měl z Čech odtlačit, a kvůli nízké hladině nemohl dále.

Problémy s nízkou hladinou Labe pod Ústím se zvlášť projevovaly poslední čtyři roky, kdy se Česko začalo potýkat s čím dál větším suchem. Že po většinu roku nemohou vyplout mohutné trupy, které loděnice stavějí pro západoevropské zákazníky, je již nepsaným pravidlem. Zcela totožná situace jako letos nastala i loni, kdy v únoru vyplul v Lovosic velký chemický tanker spuštěný v červenci předcházejícího roku. Stále častěji je ale Labe nesplavné pro veškerou nákladní dopravu.

Mezitím pokračuje spor o děčínský jez. Ten by například podle ministra zemědělství Miroslava Tomana (ČSSD) mohl situaci pomoci. „Děčínský stupeň má pro nás význam i z hlediska přepravy zemědělských komodit, má to vliv na zaměstnanost,“ řekl. Záměr ale čelí dlouhodobé kritice kvůli ochraně přírody. Ekologové se obávají poškození chráněných území podél Labe a zároveň zpochybňují očekávaný efekt jezu, tedy téměř celoroční splavnění řeky.

Ředitelství vodních cest zatím pracuje na dalších projektech na splavnění Labe. Když je dost vody, plují dnes lodě nejvýše do Přelouče. Ambicí ŘVC je dostat je až do Pardubic. Součástí této snahy je i stavba nového mostu ve Valech u Přelouče s konstrukcí bez podpůrných pilířů s mostovkou sedm metrů nad hladinou.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 7 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 11 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 11 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 13 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 16 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 17 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
včera v 20:48
Načítání...