Nový jez na Labi potřebujeme, půl roku nám stojí byznys, stěžují si loďaři. Akademici jsou proti

11 minut
Železniční doprava je přetížená, potřebujeme jez na Labi, tvrdí Ředitelství vodních cest
Zdroj: ČT24

Rozhodnutí o výstavbě jezu na Labi se zatím odkládá. Česko čeká na stanovisko Evropské komise o negativních dopadech stavby na krajinu a možných kompenzacích. Z Bruselu by mělo přijít každým dnem. Děčínský plavební stupeň se připravuje 20 let. Podle Ředitelství vodních cest lodní doprava v budoucnu uleví přetíženým silnicím i železnicím. Naproti tomu Komise pro životní prostředí Akademie věd ČR se stavbou jezu na Labi u Děčína nesouhlasí. Podle komise stavba poškodí životní prostředí a investice se státu nevrátí.

Zaměstnavatelé i odbory projekt podporují. Podle nich by navzdory suchu prodloužil splavnost řeky na většinu roku.

„Pokud by jez stál, plavba by nebyla přerušena polovinu roku, ale jen po několik týdnů. Dohromady asi po dva měsíce. Za těchto podmínek by byla doprava mezi Českem a zahraničím životaschopná nejen pro nákladní lodě, ale i osobní a rekreační plavidla,“ věří zástupce ředitele Ředitelství vodních cest Jan Bukovský. Podle něj jsou rekreační lodě „velice populární byznys, který dnes bohužel půl roku stojí“. 

Česká vláda dlouhodobě tvrdí, že vodní doprava vykazuje relativně malý vliv na životní prostředí a že je energeticky málo náročná. Podle ekologů by ale mohla stavba ohrozit tamní přírodu. 

„Je tam řada chráněných druhů rostlin i živočichů a my jako přírodovědci jsme povinni přírodu chránit a dávat na stůl alternativní návrhy,“ zdůraznil Bohumír Jánský z katedry fyzické geografie a geoekologie Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy.

Kvůli tomu ostatně vláda váhala se zařazením lokality do soustavy evropsky významných lokalit Natura 2000. Nakonec se ale součástí chráněné lokality Porta Bohemica nestaly bahnité říční náplavy v labském údolí, které přitom byly jedním z hlavních důvodů, proč Česko zapsání území do soustavy Natura navrhlo.

Bukovský z Ředitelství vodních cest ale v pořadu Události, komentáře uvedl, že návrh jezu se výrazně proměnil tak, aby vyhověl i námitkám ekologů. „Za poslední roky se projekt výrazně zekologizoval a výrazně se zmenšil. Pohybujeme se v prostoru současného koryta, to znamená, že se nebude zaplavovat žádné území. Ale stále se nám nedaří najít cestu, jak s ministerstvem životního prostředí komunikovat, aby šlo stavbu postavit. To znamená, z jakých prostředků by bylo možné dílo vybudovat,“ prohlásil Bukovský.

Pro lodní dopravu nemáme podmínky, varuje vědec

Podle Jánského si ale musí stavitelé zodpovědět ještě jednu klíčovou otázku: „Ptám se dopravců a ministerstva dopravy: Máte koncepci? Je to dohodnuté s německou stranou? Chtějí to Němci, chce to přístav v Hamburku?“

Vodní doprava totiž podle něj nikdy nebude v Česku na takové úrovni, jako na západ od nás. „Jsou tu silné argumenty, že se sypké materiály mají dopravovat po vodě, jako se to děje v Německu, ve Francii, všude v západní Evropě. Ale my nemáme tak dobré podmínky jako tyto země, kde převládají nižinné povrchy a řeky tam můžete propojit kanály,“ upozornil Jánský s tím, že obdobný projekt v Česku – zvažovaný kanál Dunaj–Odra–Labe, který prosazuje například prezident Miloš Zeman – považuje za „velký nesmysl“.

Podle Bukovského z Ředitelství vodních cest je však nutné zaměřit se na rozvoj lodní dopravy. „Železniční doprava je na hranici své kapacity a další nákladní vlaky už se obtížně dostávají do Labského údolí. Zboží, které proto může jet do přístavu vlakem klidně týden, by mohly odvézt lodě.“

Akademici jsou proti. Už dlouho

Komise Akademie věd projekt výstavby jezu u Děčína opakovaně kritizuje. „Z ekonomického hlediska ohrožuje vklad veřejných prostředků do tohoto projektu jejich velmi pravděpodobná nenávratnost, z ekologického hlediska pak hrozí znásobení společenských škod nevratným poškozením dotčených jedinečných pobřežních ekosystémů Labe, jejichž zničení nelze na území ČR nijak ekologicky kompenzovat,“ sdělil předseda komise Šrám.

Schválením koncepce a deklarováním veřejného zájmu na stavbě jezu by vláda podle komise pominula loňské rozhodnutí Správy národního parku České Švýcarsko, že negativní dopady stavby na krajinu nelze v tuzemsku dostatečně kompenzovat. Navíc by usnesení vlády na základě závaznosti pro podřízené úřady nezákonně nahradilo rozhodování orgánů ochrany přírody, které má být součástí správního řízení, uvedl Šrám.

Podobně kriticky se komise k jezu vyjádřila již v roce 2016. Plavební stupeň u Děčína je stejně jako další připravovaný jez u Přelouče na seznamu staveb, na které se vztahuje novela zákona o urychlení výstavby dopravní a jiné infrastruktury. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Opuštěné chaty v zimě lákají zloděje. Policisté posilují hlídky

Krádeží v chatových oblastech v zimě přibývá, opuštěné a prázdné chaty lákají zloděje. Policisté proto posilují hlídky v zahrádkářských koloniích. Zároveň apelují na majitele, aby si své přístřešky dobře zabezpečili. Většina chalupářů nenechává své sezonní příbytky ani v zimě bez dozoru. Pravidelně je jezdí kontrolovat, ať už kvůli zabezpečení, nebo aby předešli případným škodám. Za krádež v objektu se škodou více než deset tisíc korun hrozí pachateli peněžitý trest nebo až dva roky vězení.
před 33 mminutami

Inspekce silniční dopravy od července uložila pokuty za více než 24 milionů

Za prvních pět měsíců svého fungování provedla Inspekce silniční dopravy (INSID) téměř devět tisíc kontrol nákladních vozidel a autobusů. Uložila při nich kauce a pokuty za více než 24 milionů korun, sdělila ČT mluvčí INSID Monika Balšánková. Na porušení předpisů narazili inspektoři přibližně u každého pátého řidiče. Nejčastěji se setkávali s nedodržováním povinných přestávek a doby odpočinku, přetíženými vozidly nebo porušováním víkendového a svátečního zákazu jízd.
před 2 hhodinami

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 11 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 12 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 12 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami
Načítání...