Spory o jezy na Labi mohou připravit ČR o evropské dotace

Spor o děčínský jez může podle ministerstva životního prostředí znamenat, že Česko nedostane od Evropské unie očekávaných sedm miliard korun na říční dopravu. Evropská komise požaduje po státu, aby na Labi vyhlásil dvě nová evropská chráněná území, jedno z nich přitom zasahuje do oblasti, kde úřady chtějí postavit sporný jez.

Plavební stupeň v Děčíně a plavební kanál s jezem u Přelouče patří k velkým dopravně-politickým tématům České republiky. Kromě dlouholetých sporů státních úřadů s ochránci přírody však komplikuje jejich vznik požadavek Evropská komise na vyhlášení evropsky významných lokalit Natura 2000 zasahující i do míst, kde by jezy měly vzniknout.

Vláda v únoru vyhlášení lokalit odmítla, ministerstvo životního prostředí ale nyní upozornilo, že kvůli tomu hrozí ztráta sedmi miliard korun z evropských dotací určených na říční dopravu.

MŽP je pro ochranu labských lokalit, Ťokův úřad proti

Konkrétně mají vzniknout chráněné lokality Porta Bohemica, která navazuje na lokalitu Labské údolí, a Louky u Přelouče se Slavíkovými ostrovy. Podle mluvčí MŽP Petry Roubíčkové jsou možné dvě varianty, které také ministr Richard Brabec (ANO) předloží vládě.

„První varianta znamená zařazení lokalit Porta Bohemica a Louky u Přelouče na národní seznam evropsky významných lokalit. Druhou variantou je upozornit vládu na to, co nám hrozí v případě, že seznam nebude rozšířen,“ uvedla Roubičíková. MŽP by přitom dalo přednost vyhlášení nových evropsky významných lokalit na Labi.

Podle tajemníka sekce vodní dopravy při Svazu dopravy Jiřího Astera by to znamenalo, že by byl pro stavby v nově chráněných lokalitách nutný nový posudek o vlivu na životní prostředí EIA. „Podmínky v režimu Natura 2000 jsou úplně jiné,“ uvedl. Klíčové podle něj je urovnání sporu. Je však přesvědčen, že je možné obejít se bez sankcí i bez vyhlášení chráněných lokalit. „Víme, že rozšíření evropsky významných lokalit se událo na základě údajů, které nebyly zcela v pořádku,“ uvedl bez dalšího upřesnění Aster.

Labské údolí u Loubí v Děčíně, kde by měl vzniknout jez
Zdroj: Ondřej Hájek/ČTK

Naopak ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO) řekl na pondělním jednání o děčínském plavebním stupni, že ani hrozící sankce by stavbu jezu neměly ohrozit. Kromě ministerstva dopravy se proti vyhlášení obou lokalit v minulosti postavily také kraje, obce či ministerstvo pro místní rozvoj.

Lidé, kteří jsou dušeni exhalacemi z přemíry aut, které stojí kolem nich, kteří jsou zatíženi nákladní dopravou, která nemůže být převedena na vodu, by měli být slyšeni stejně jako ti, kteří halasně říkají, jak musíme chránit každý živočišný druh, a trochu zapomínáme na člověka.
Dan Ťok

Brusel již rozhodl o zahájení řízení s Českou republikou pro porušení evropského práva kvůli vynechání chráněných lokalit na Labi. Zatím má vláda do konce dubna vysvětlit svůj krok. Pokud by spor gradoval a dostal se k soudu, čelil by stát hrozbě peněžitých sankcí a zastavení některých dotací. „V případě odsouzení je scénář poměrně jasný: Jednorázová pokuta, minimálně ve výši dvou milionů eur (54 milionů korun), a pak za každý den minimálně deset
tisíc eur (270 tisíc korun) až do vyřešení věci,“ přiblížil ministr životního prostředí Richard Brabec.

Jez by umožnil vozit po Labi náklady i v období sucha

Jenomže podle ministerstva životního prostředí je situace s evropskými penězi na říční dopravu ještě složitější. Evropská komise totiž navzdory ochraně Labského údolí o vznik děčínského jezu stojí. Uvolnění peněz na výstavbu vodních cest podle MŽP Evropská komise podmiňuje kromě zahrnutí uvedených území do chráněných lokalit také získáním stavebního povolení na jez v Děčíně.

Stavba jezu v Děčíně by měla zásadně zlepšit provoz nákladních lodí na Labi. Stupeň by umožnil vodohospodářům regulovat hladinu řeky pod Děčínem, která je v současnosti splavná pouze sezonně a za loňského sucha na ní ustala prakticky veškerá doprava. Průměrně je ponor alespoň 140 centimetrů k dispozici 184 dní v roce. Stupeň a plavební kanál u Přelouče potom mají umožnit splavnění Labe až do Pardubic.

Obě stavby jsou součástí plánů, které by výhledově mohly vést ke stavbě průplavu Dunaj–Odra–Labe (DOL). Pro něj se při nedávné návštěvě čínského prezidenta pokoušel najít investory prezident republiky Miloš Zeman, který se netají tím, že je vodní koridor DOL jeho oblíbeným tématem.