Kamiony objíždějí placené úseky silnic. Obce na jihu Moravy budou měřit hustotu dopravy

Po zpoplatnění silnic prvních tříd se zvýšil provoz kamionů na objízdných trasách. Upozorňují na to někteří starostové měst a obcí na jihu Moravy. Mýtné platí řidiči kamionů na hlavním tahu I/43 mezi Brnem a Svitavami nebo na silnici I/50 směrem na Slovensko. Provoz proto začnou v obcích měřit a s výsledky se chtějí obrátit na ministerstvo dopravy.

Video Události v regionech (Brno)
video

Kamiony objíždějí placené úseky

Zdroj: ČT24

Po silnici I/50 nad Slavkovem u Brna projíždělo za měsíc až sedmdesát tisíc kamionů, od té doby, co tam musejí řidiči platit mýtné, část z nich volí jinou trasu. Například po silnici I/54, která se za Slavkovem odpojuje od nově zpoplatněné silnice a vede téměř souběžně směrem na Slovensko.

Zvýšené množství kamionů pozorují například v Kyjově. V listopadu projelo městem denně devět tisíc aut, kamiony tvořily zhruba čtvrtinu. Teď je chtějí sčítat znovu a předpokládají, že se jejich počet zvýšil. „Na konci února chceme mít tvrdá data a s nimi chceme argumentovat při jednání s ministerstvem dopravy, že naše obavy, které jsme už v minulosti měli, se s největší pravděpodobností naplnily. Ten průjezd je z našeho pohledu daleko větší,“ řekl starosta Kyjova a předseda Svazu měst a obcí ČR František Lukl (nez.).

Zpoplatněná I/50 a nezpoplatněná silnice I/54
Zdroj: ČT24

Starosta Boskovic: Byl to nesystémový krok

Objízdné trasy hledají řidiči kamionů i na Blanensku, místo zpoplatněné silnice I/43. Dopravu proto plánují na jaře sledovat i v Boskovicích. „Je potřeba to opravdu v nějakém reálném čase zmapovat a já v tom tu vnitřní obavu prostě cítím. To zpoplatnění silnic první třídy považuju jako ne dobrý a nesystémový krok,“ řekl starosta Boskovic Jaroslav Dohnálek (ODS). Argumentuje tím, že vybrané peníze nepomáhají s opravami okolních místních silnic nižších tříd.

Počítat kamiony pomohou studenti a kamery. S novými čísly pak starostové plánují jednat s ministerstvem dopravy o zavedení mýta i na objízdnou trasu. Sčítání provozu má v plánu i pracovní skupina ministerstva dopravy.

Zhruba za tři roky by měl mýtný systém zahrnovat i poplatky za znečištění ovzduší a hluk. Peníze pak půjdou vlastníkovi komunikace, ten je může využít i na nápravu těchto následků v okolních městech a obcích.