Autobusové linky na severovýchodě Čech dostanou své dopravce. Kraj s nimi nakonec smí uzavřít smlouvy

Autobusový tendr v Královéhradeckém kraji přece jenom platí. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zastavil správní řízení, ve kterém původně zakázal uzavřít smlouvy za 7,7 miliardy korun. Nyní kraj může kontrakty s dopravci, které si v tendru vybral, podepsat. Soutěž vypsal kraj na obsluhu regionálních linek v letech 2020 až 2030, nakonec začnou vybraní dopravci jezdit až od března 2021, oznámil krajský úřad.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK Autor: Drahoslav Ramík

Antimonopolní úřad původně vyhověl námitce jednoho z dopravců, argumentoval tím, že kdyby kraj oproti původním plánům objednal méně kilometrů, stala by se dohodnutá cena nevýhodnou. Předseda ÚOHS Petr Rafaj ale poté, co kraj podal rozklad, správní řízení zastavil, uvedl mluvčí úřadu Martin Švanda.

„Zadavatel vymezil posuzované kritérium hodnocení dostatečně srozumitelně a jednoznačně tak, že dodavatelé měli možnost vytvořit si jasnou představu o tom, co bude zadavatelem v rámci hodnocení nabídek považováno za nejvýhodnější,“ uvedl Rafaj.

Dopravu by podle výsledků soutěže měly v jednotlivých oblastech kraje zajišťovat společnosti BusLine KHK, Transdev Morava, Audis Bus, CDS Náchod a P-Transport. Měli podle původních předpokladů začít jezdit od září 2020. Nyní ale kraj posunul termín na březen 2021.

Autobusová soutěž, jejíž výsledky nakonec po rozkladovém řízení platí, byla již druhá, ve které se kraj pokoušel najít dopravce. Tu první mu však v roce 2016 zrušil ÚOHS s tím, že považoval některé požadavky za netransparentní a diskriminující pro některé účastníky.

Kraj poté uzavřel nové smlouvy s dosavadními dopravci, ti však letos v zimě kontrakty vypověděli s argumentem, že se jim – zejména kvůli vyšším mzdám řidičům – zvyšují náklady a chtějí dostat přidáno. Většina pak dostala nové smlouvy, kraj ale počítal s tím, že budou platit jen zhruba do září příštího roku, kdy měly začít platit nové, vysoutěžené kontrakty.