Antimonopolní úřad zrušil Královéhradeckému kraji i druhou soutěž na autobusy. Měly začít jezdit za rok

Královéhradeckému kraji zrušil antimonopolní úřad další autobusovou soutěž. Kraj se snažil sehnat dopravce, kteří budou jezdit na regionálních linkách v letech 2020 až 2030. Náměstek hejtmana pro dopravu Martin Červíček (ODS) ujistil, že kraj podá rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Podle úřadu byla autobusová soutěž napsaná tak, že by se dohodnutá cena stala nevýhodnou, pokud by Královéhradecký kraj objednal od vítěze menší počet kilometrů. „Hodnocení nabídek bylo stanoveno tak, že nezohledňovalo skutečnou ekonomickou výhodnost nabídek. Tudíž vznikla netransparentnost na postupu zadavatele,“ uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Podle náměstka Červíčka se však při zadávání tendru počítalo nikoli se snížením objemu, nýbrž s nárůstem výkonů, čemuž také podmínky odpovídaly. „Pokud by kraj nestanovil hodnoticí kritéria tak, jak byla stanovena (…), jakékoli navýšení dopravního výkonu by pro Královéhradecký kraj znamenalo enormní nárůst nákladů,“ uvedl.

Jednu z námitek podala k ÚOHS společnost Arriva, která výhrady k ceně měla. Není však zřejmé, zda právě to vedlo úředníky k rozhodnutí. „Podnět společnosti Arriva popisoval situaci, kdy v případě, že vítězný dopravce bude jezdit o 20 procent kilometrů navíc, bude dražší než druhý v pořadí,“ uvedl mluvčí Arrivy Martin Farář.

Náměstek pro dopravu i hejtman Jiří Štěpán (ČSSD) avizoval, že kraj podá rozklad, proto není rozhodnutí ÚOHS pravomocné. „Veřejná zakázka tak zrušena není,“ podotkl. Podle Michala Frička z kanceláře hejtmana jsou vítězové již vybraní, kraj s podpisem čekal jen na ukončení správního řízení na antimonopolním úřadu.

Další zrušená zakázka v řadě

Soutěž o hodnotě 7,7 miliardy na zajištění provozu na regionálních autobusových linkách v letech 2020 až 2030 není první, se kterou má Královéhradecký kraj potíže. Ještě minulá rada vypsala podobný tendr pro roky 2017 až 2026. ÚOHS ji zrušil v roce 2016 s tím, že jsou některé požadavky netransparentní a diskriminují některé účastníky.

Kraj poté uzavřel nové smlouvy s dosavadními dopravci, ti však letos v zimě kontrakty vypověděli s argumentem, že se jim – zejména kvůli vyšším mzdám řidičům – zvyšují náklady a chtějí dostat přidáno. Většina pak dostala nové smlouvy, kraj ale počítal s tím, že budou platit jen zhruba do září příštího roku, kdy měly začít platit nové, vysoutěžené kontrakty.

Dopravu by podle výsledků soutěže měly v jednotlivých oblastech kraje zajišťovat společnosti BusLine KHK, Transdev Morava, Audis Bus, CDS Náchod a P-Transport.