Autobusy v Královéhradeckém kraji budou jezdit pouze do konce března. Téměř všichni dopravci vypověděli kraji k 31. březnu smlouvy s tím, že se jim zvyšují náklady a chtějí dostat přidáno. Argumentují především rostoucími mzdami. Krajské vedení uvedlo, že s firmami jedná o další spolupráci.
Autobusoví dopravci na východě Čech vypověděli smlouvy. Kraj ujišťuje, že dojedná nové
Pokud se Královéhradeckému kraji nepodaří během necelých dvou příštích měsíců nic vyjednat, přestanou od 1. dubna jezdit autobusy osmi dopravců, které zajišťují 97 procent provozu. Smlouvy nevypověděly tři menší firmy. Náměstek hejtmana pro dopravu Martin Červíček (ODS) však zdůraznil, že si nedovede představit, že by autobusy skutečně nejezdily.
„Jsme povinni zajistit veřejnou dopravu. Od 1. dubna bychom chtěli uzavřít nové smlouvy,“ ujistil. Jednání podle Červíčka již probíhají: „Na konci února v tom chceme mít jasněji.“ Pokud kraj nové smlouvy dojedná, budou platit zhruba rok a půl.
Náměstek připustil, že požadavky dopravců mohou být oprávněné. „V určité míře připouštíme, že náklady se od té doby změnily a ceny dopravního výkonu nasmlouvané v roce 2016 asi neodpovídají současné době,“ uvedl Červíček. Zdůraznil však, že kraj odmítá „platit více peněz za cenu dopravního výkonu, než ve skutečnosti přinesl nárůst nákladů“.
Dopravní společnost Arriva výpověď smlouvy zdůvodnila růstem mezd řidičů. „Stávající smlouva neumožňuje požádat kraj o zvýšení příspěvku, který by zvýšený růst mzdových nákladů pokryl. Neměli jsme tak jinou možnost než smlouvu vypovědět,“ řekl mluvčí Arrivy Martin Farář.
Dodal, že řidičům, jichž je kritický nedostatek, podnik v posledních dvou letech zvýšil mzdy o 25 procent a letos má v plánu růst o desetinu. „Dopravní obslužnost v kraji nechceme ohrozit, věříme v dohodu,“ podotkl.
Kraj hledá dopravce v soutěži, začnou jezdit nejdříve napřesrok
Případná dohoda s dopravci by měla mít formu přímého zadání v jednacím řízení bez uveřejnění. V Královéhradeckém kraji zároveň probíhá veřejná soutěž, ze které by měli vzejít noví dopravci. Kraj slibuje vítězům desetileté smlouvy, ty ale začnou platit nejdříve na podzim 2020, možná až v roce 2021.
Původně to tak být nemělo. „Vysoutěžení této zakázky se připravovalo již v roce 2015. Původně měla pokrývat desetileté období od ledna roku 2017,“ připomněl náměstek hejtmana pro dopravu.
Ještě s bývalým vedením kraje se nejprve ostře přeli odboráři, kteří se obávali, že kvůli tlaku na cenu a zároveň vysokou výbavu autobusů budou dopravci šetřit na mzdách. Rozhodující ale byl zásah Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který tendr pozastavil a nakonec zrušil.
Smlouvy, které nyní většina dopravců vypověděla, uzavřel kraj v roce 2016 jako dočasné, když bylo zřejmé, že se původní soutěž nepodaří včas dokončit.
Výpověď dostal již druhý kraj. Okolnosti jsou však jiné
Výpověď smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti letos již jeden kraj dostal – v lednu odstoupila od smlouvy s Ústeckým krajem společnost TD Bus, která jezdila na linkách v okolí Podbořan, Vejprt a Loun. Okolnosti však byly jiné než nyní v Královéhradeckém kraji. Že odstupuje od smlouvy, oznámila firma ve čtvrtek a jezdit přestala následující pondělí. Kraj se však stihl domluvit s menšími dopravci, kteří dokázali provoz převzít.
Ústecký kraj však v posledních letech začal přebírat linkovou dopravu pod svá křídla. Dopravní společnost, kterou založil, jezdí na Ústecku, Děčínsku a Litoměřicku, odkud se rovněž musel stáhnout TD Bus.