Strážníci v Ostravě měří kvalitu ovzduší. Vědci chtějí znát i vliv znečištění na zdraví člověka

Ostravská městská policie se zapojila do výzkumu kvality ovzduší ve městě. Strážníci v těchto dnech nosí na uniformách speciální osobní monitory, které měří znečištění tam, kde právě hlídkují. Studie má zjistit i to, jakým způsobem působí na zdraví člověka. Po skončení měření tak vědci strážníkům odeberou krev nebo moč a výsledky porovnají s jejich českobudějovickými kolegy, kteří se do projektu zapojili také.

Strážníci nosí speciální měřič znečištění ovzduší jako součást své uniformy. „Je to personální monitor, řekl bych pumpa, která v podstatě prosává ovzduší a prochází tam částice pouze menší než dva a půl mikrometru,“ řekl Radim Šrám z Ústavu experimentální medicíny Akademie věd, který je garantem projektu.

Přihlásilo se celkem 56 příslušníků Městské policie Ostrava (MPO), speciální přístroj musí nosit během celé služby. „Byli osloveni pouze strážníci, kteří jsou muži, jsou nekuřáci a bydlí na území Moravskoslezského kraje,“ upřesnil mluvčí MPO Michal Beneš. 

Stejný projekt na jihu Čech

Kromě strážníků v Ostravě mají stejné přístroje i městští policisté v Českých Budějovicích. Vědci po skončení měření ostravské a českobudějovické výsledky porovnají. „Hodnotíme, jaké jsou koncentrace jemných prachových částic, a potom se určují polycyklické aromatické uhlovodíky, jejichž představitelem je benzopyren,“ uvedl Šrám.

Laboranti však nebudou zkoumat jen výsledky měření kvality ovzduší v obou městech, ale také to, jaký vliv má na zdraví člověka. Strážníkům z obou měst po skončení projektu odeberou vzorky krve, moči i spermatu.

Nedávná měření prokázala problém ve velkých městech

V uplynulých měsících se na několika místech v Česku konalo orientační měření oxidu dusičitého v ovzduší. Nejhůř dopadla velká města jako Praha a Brno, za nimi byla Ostrava. V ní patří mezi nejznečištěnější lokality ulice Místecká, Rudná nebo Hlučínská, kde koncentrace překročily povolenou hranici čtyřiceti mikrogramů na metr krychlový. 

„Měření probíhalo v březnu a v dubnu letošního roku na 200 místech v devíti krajských městech. Probíhalo za pomoci pasivních vzorkovačů, které se potom k analýze posílaly do švýcarské laboratoře,“ řekl předseda Centra pro životní prostředí a zdraví Miroslav Šuta. 

Nepříznivé účinky NO2 zkoumají vědci ve španělské Barceloně už zhruba deset let. Podle Šráma nepříznivě ovlivňuje dýchací systém i imunitu člověka. Momentálně se zkoumá také to, jaký je vliv NO2 na nervový systém.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Nový dokument mapuje osudy vězeňkyň na Cejlu

Unikátní snímek mapující osudy vězeňkyň v brněnské věznici na Cejlu uvede za necelý měsíc Česká televize. Tvůrci po deset let natáčeli s ženami, které obávanou věznicí prošly v době protektorátu i komunistické totality. Čtvrteční premiéru v Brně zhlédla i jedna z posledních žijících pamětnic.
před 5 hhodinami

Na Pražském hradě se v sobotu otevřou běžně nepřístupné prostory

Veřejnosti se v sobotu mezi devátou a osmnáctou hodinou otevřou jindy nepřístupná místa Pražského hradu. Lidé se budou moci podívat třeba do Španělského sálu, který vznikl v době Rudolfa II. a v současnosti slouží pro zvláštní příležitosti. Jeden z největších hradních komplexů světa se připravuje na tisíce návštěvníků, kteří mohou prostory navštívit zdarma. Podobnou příležitost mají dvakrát do roka.
před 5 hhodinami

Hasiči lokalizovali požár lesa na Jihlavsku

Hasiči v pátek zasahovali u požáru lesa v lokalitě Hutě, místní části obce Cejle na Jihlavsku. Vyhlásili třetí ze čtyř stupňů požárního poplachu a plameny hasili i z vrtulníku. Požár zasáhl asi tříhektarovou plochu a způsobil škodu 150 tisíc korun, uvedla mluvčí hasičů Petra Musilová.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro spalovnu v katastru Čeperky

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro zařízení na energetické využití odpadu (ZEVO). Spalovnu chce postavit v katastru obce Čeperka, sdělila mluvčí elektrárny Hana Počtová. Povolení vydal Dopravní a energetický úřad ministerstva průmyslu a obchodu, záměr již dříve získal kladné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Čeperka proti němu dlouhodobě vystupuje a zvažuje odvolání. Náklady se odhadují na sedm miliard korun.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Strojvůdce kvůli loňské srážce vlaků v Praze dostal podmínku a zákaz řízení

Strojvůdce jednoho z vlaků, které se loni v září srazily v pražské Libni, potrestal soud odnětím svobody na osm měsíců s podmíněným odkladem na tři a půl roku a pokutou téměř osmdesát tisíc korun. Soud mu zároveň zakázal na čtyři a půl roku řízení motorových vozidel, včetně vlaků a dalších hromadných dopravních prostředků, zjistila ČT. Bezprostředně po nehodě prokázala dechová zkouška u strojvůdce přítomnost alkoholu. Rozhodnutí soudu je pravomocné. Nehodu stále vyšetřuje policie i Drážní inspekce.
před 12 hhodinami

Segregace ve školách trvá. Odpovědnost mají obce, potřebují ale podporu státu

V Česku stále trvá vyčleňování romských dětí ve školství. Nadále existuje víc než 130 segregovaných škol, z toho v 78 z nich romské děti tvoří víc než polovinu žactva, vyplývá podle studie PAQ Research z odhadů ministerstva školství. Segregované školy se nacházejí ve většině krajů a situace se v poslední dekádě výrazně nemění.
před 15 hhodinami

Zájem měst o dotaci na ekologickou MHD překonal nabízenou částku

O dotaci ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP) na nákup ekologických autobusů nebo tramvají za první týden výzvy požádalo už devatenáct dopravních podniků. Jak SFŽP uvedl pro Českou televizi, objem žádostí už přesáhl osm miliard korun. To je o asi miliardu více než vyčleněná částka. Podle oslovených dopravních podniků dotace pomohou nejen s nákupem elektrobusů a tramvají, ale také s rozšířením trolejbusové dopravy.
před 17 hhodinami

Nepozornost chodců mnohdy končí střetem s tramvají

Devatenáct chodců skončilo za první tři měsíce letošního roku pod koly pražských tramvají, o čtvrtinu méně než loni. Na rozdíl od loňska při tom zatím nikdo nezemřel. Téměř polovina srážek se stala na vyznačených přechodech. Příčinou je často nepozornost i to, že si chodci mylně myslí, že mají před tramvají absolutní přednost. Roli podle dopravního podniku hrají i mobily a sluchátka chodců. Přibývá ale také zraněných ve vozech. Ze statistik vyplývá, že častěji pod koly tramvají končí muži. A přibylo také sražených dětí.
před 19 hhodinami
Načítání...