Oprava Slovenské strely je v polovině. Restaurátoři začínají rozebraný vlak znovu skládat dohromady

Rekonstrukce legendárního vlaku Slovenská strela pokračuje, na koleje se vrátí za rok (zdroj: ČT24)

Renovace legendárního vlaku Slovenská strela v Hranicích na Přerovsku pokračuje. Restaurátoři mají za sebou zhruba polovinu náročné práce. Generální oprava unikátní technické památky má stát 35 milionů korun. Hotová by měla být příští rok 31. srpna, kdy se má přesunout do nového muzea Tatry v Kopřivnici.

Restaurátoři pracují na opravě Slovenské strely už rok, v tuto chvíli je vlak rozebrán na jednotlivé součástky a postupně se bude skládat dohromady. „Teď se nacházíme v takovém stadiu zlomu, protože je opravená skříň vozu, vyvařená a natřená základovým nátěrem,“ řekl koordinátor restaurátorských prací Jiří Střecha. 

Řemeslníci už začínají vyrábět nové díly do interiéru vozu, ty původní byly tak zničené, že už nebylo možné je opravit. Restaurátoři přiznávají, že velkým oříškem byla barva vlaku. Jak přesně vypadal, se totiž ze zachovaných černobílých fotek vyčíst nedalo. 

„Na celé té skříni se nedochovala ani malá část té původní červené. Musíme vzít v úvahu, že vůz minimálně třikrát prošel úplnou obměnou nátěru a byl dvakrát pískován. Víme jen, že tomu odstínu říkali višňová červeň,“ řekl autor restaurátorského návrhu Jan Palas.

Sousedíkovy motory znovu poběží

Slovenská strela nebyla unikátní jenom svým převratným designem, ale také svým pohonem. Vynálezce Josef Sousedík pro tento stroj vynalezl unikátní elektromechanický systém přenosu výkonu. Oba původní spalovací motory Slovenské strely musely také projít opravou, v tuto chvíli jsou už téměř hotové.

Asi za šest týdnů by motory měly jít na zkušební stolici, po sedmdesáti letech se opět nastartují a uslyšíme znovu ten zvuk, tedy srdce Slovenské strely.
Jiří Střecha
koordinátor restaurátorských prací

Byly dva, dochoval se jeden

Vlak Slovenská strela pochází z roku 1936. Ve své době patřil k technickým zázrakům, šlo o spojení nových technologií s luxusem. Trasu mezi Prahou a Bratislavou zvládl s jedinou zastávkou v Brně ujet za čtyři hodiny a padesát minut. 

Po začátku druhé světové války byl vlak odstaven, protože chyběly pohonné hmoty. Po válce Slovenská strela jezdila hlavně jako ministerský nebo vládní vlak, vozila i představitele Československa na procesy do Norimberku. Vlaky byly vyrobeny dva, jeden z nich však vyhořel.

Jak vypadala Slovenská strela v časech své největší slávy? (zdroj: Technické muzeum Kopřivnice)

Oprava Slovenské strely začala loni v srpnu, kdy ji technici v Kopřivnici naložili a po silnici odvezli do dílen Českomoravské železniční opravny v Hranicích na Přerovsku. Stěhování vlaku trvalo skoro celý den.

Restaurátoři musí opravu stihnout do konce srpna příštího roku. Opravená Slovenská strela bude mít místo před nově vzniklým muzeem Tatry v Kopřivnici na Novojičínsku. Při významných událostech by chtěl podnik pořádat i vyhlídkové jízdy.