Oprava Slovenské strely je v polovině. Restaurátoři začínají rozebraný vlak znovu skládat dohromady

6 minut
Rekonstrukce legendárního vlaku Slovenská strela pokračuje, na koleje se vrátí za rok
Zdroj: ČT24

Renovace legendárního vlaku Slovenská strela v Hranicích na Přerovsku pokračuje. Restaurátoři mají za sebou zhruba polovinu náročné práce. Generální oprava unikátní technické památky má stát 35 milionů korun. Hotová by měla být příští rok 31. srpna, kdy se má přesunout do nového muzea Tatry v Kopřivnici.

Restaurátoři pracují na opravě Slovenské strely už rok, v tuto chvíli je vlak rozebrán na jednotlivé součástky a postupně se bude skládat dohromady. „Teď se nacházíme v takovém stadiu zlomu, protože je opravená skříň vozu, vyvařená a natřená základovým nátěrem,“ řekl koordinátor restaurátorských prací Jiří Střecha. 

Řemeslníci už začínají vyrábět nové díly do interiéru vozu, ty původní byly tak zničené, že už nebylo možné je opravit. Restaurátoři přiznávají, že velkým oříškem byla barva vlaku. Jak přesně vypadal, se totiž ze zachovaných černobílých fotek vyčíst nedalo. 

„Na celé té skříni se nedochovala ani malá část té původní červené. Musíme vzít v úvahu, že vůz minimálně třikrát prošel úplnou obměnou nátěru a byl dvakrát pískován. Víme jen, že tomu odstínu říkali višňová červeň,“ řekl autor restaurátorského návrhu Jan Palas.

Sousedíkovy motory znovu poběží

Slovenská strela nebyla unikátní jenom svým převratným designem, ale také svým pohonem. Vynálezce Josef Sousedík pro tento stroj vynalezl unikátní elektromechanický systém přenosu výkonu. Oba původní spalovací motory Slovenské strely musely také projít opravou, v tuto chvíli jsou už téměř hotové.

Asi za šest týdnů by motory měly jít na zkušební stolici, po sedmdesáti letech se opět nastartují a uslyšíme znovu ten zvuk, tedy srdce Slovenské strely.
Jiří Střecha
koordinátor restaurátorských prací

Byly dva, dochoval se jeden

Vlak Slovenská strela pochází z roku 1936. Ve své době patřil k technickým zázrakům, šlo o spojení nových technologií s luxusem. Trasu mezi Prahou a Bratislavou zvládl s jedinou zastávkou v Brně ujet za čtyři hodiny a padesát minut. 

Po začátku druhé světové války byl vlak odstaven, protože chyběly pohonné hmoty. Po válce Slovenská strela jezdila hlavně jako ministerský nebo vládní vlak, vozila i představitele Československa na procesy do Norimberku. Vlaky byly vyrobeny dva, jeden z nich však vyhořel.

2 minuty
Jak vypadala Slovenská strela v časech své největší slávy?
Zdroj: Technické muzeum Kopřivnice

Oprava Slovenské strely začala loni v srpnu, kdy ji technici v Kopřivnici naložili a po silnici odvezli do dílen Českomoravské železniční opravny v Hranicích na Přerovsku. Stěhování vlaku trvalo skoro celý den.

Restaurátoři musí opravu stihnout do konce srpna příštího roku. Opravená Slovenská strela bude mít místo před nově vzniklým muzeem Tatry v Kopřivnici na Novojičínsku. Při významných událostech by chtěl podnik pořádat i vyhlídkové jízdy. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 59 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 16 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...