Významné památky i rozmach po ničivé povodni. Karlín slaví 200 let

Impozantní místo pro vojenské vysloužilce, významný železniční viadukt i působení slavného vynálezce. To jsou jen tři pozoruhodnosti z 200 leté historie pražské městské části Karlín, které ji výrazně převyšovaly. V posledních letech pak čtvrť zažívá nový rozmach. Oslavy 200. výročí si Karlín připomíná tuto sobotu - od 15:00 se uskuteční historický průvod z Karlínského náměstí k základní škole na Lyčkově náměstí, kde bude uložena časová schránka se vzkazy pro budoucí generace.

Karlín má v současnosti pověst „pražského Berlína“, kde se v barech potkávají starousedlíci s nažehlenými expaty, tedy s cizinci z nadnárodních firem. Vedle skleněných kancelářských paláců stojí prastaré bytové domy s bohatě zdobenými fasádami. Všemu kraluje majestátní kostel na Karlínském náměstí s portálem, který ohromí.

Čtvrť slaví 200 let a pomalu se stává cílem turistů a získává pověst „dobré adresy“. Jak už to bývá, Karlín zažíval ve své historii skvělé i mizernější časy.

Všechno začalo 23. června 1817. Tehdy císař František I. potvrdil vznik prvního pražského předměstí nazvaného na počest jeho choti Karoliny Augusty: Karolinenthal.

Jako české varianty názvu se střídaly Karolínino údolí, Karolinčany, Karolinov, Karlínov, Karlyň, uvádí se v publikaci, kterou vydal spolek Karlín 200. Až počátkem 30. let 19. století se ustálil název Karlín, za jeho autora je považován František Palacký.

Už před vznikem Karlína v něm stála Invalidovna (zrod 1731 až 1737), velkorysá barokní stavba pro ubytování válečných invalidů. A stojí tu dodnes, byť si s ní nejrůznější správci a majitelé mnohdy nevěděli rady.

Vždyť ještě loni měla po letech bez užitku proběhnout její dražba, stát ji hodlal převést do soukromých rukou. Nakonec se tak nestalo a o správu cenného areálu má zájem Národní památkový ústav. Památkáři ji chtějí po rekonstrukci otevřít veřejnosti. Letos v únoru se pak Invalidovna stala národní kulturní památkou.

Jen o něco mladší stavbou, která také dodnes patří ke Karlínu a rozhodně ne pasívně, je Negrelliho viadukt (1846-49). Jde také o významnou památku – druhý nejstarší stojící most v Praze. A také o spojnici Praha –Drážďany. Právě nyní začala jeho rekonstrukce, která naplno prověří stavbaře.

Významnou událost zažil Karlín 28. 3. 1904, kdy byl povýšen na samostatné město. Ve městě žilo už přes dvacet tisíc obyvatel, přitáhl je průmysl (který postupně pohltil celou původní zemědělskou část), například strojírny Bretfeld & Daněk, elektrotechnický závod Františka Křižíka, Zátkova továrna na šumivé nápoje, slévárny, tiskárny, cementárna, cukrovar, čokoládovna, lihovar, ale i významný nákladní přístav, uvádí spolek Karlín 200.

A činil se zde i známý český vynálezce František Křižík, který tady měl svůj elektrotechnický závod. Pro Karlín vyráběl pouliční lampy na zdobených obloucích, založil zde druhou elektrárnu v českých zemích, elektrifkoval karlínské tramvaje: první elektrická tramvaj vyjela v Karlíně 19. 3. 1896. V roce 1907 pak Křižík prodal elektrickou tramvajovou dráhu městu.

František Křižík
Zdroj: Wikipedia

V roce 1960 se Karlín podle nového územního uspořádání stal součástí obvodu Praha 8. Wikipedie pak uvádí, že roce 2005 obyvatelé Karlína uspořádali petici za zřízení samostatné městské části Karlín. Zastupitelstvo hlavního města Prahy, jemuž byla určena, o ní však nehlasovalo.

Povodeň v Karlíně roku 2002
Zdroj: Volfík René/ČTK

Území dnešního Karlína, dříve zvané Špitálská pole, Špitálsko, zažilo v běhu času mnohé povodně. Současní obyvatelé však vzpomínají na tu z roku 2002, kdy mnozí byli evakuování, některé domy musely pak být zbourány.

To však uvolnilo cestu k proměně čtvrti. Její bývalá nevalná až kriminální pověst se rychle měnila. Vzniklo zde mnoho obchůdků, kancelářských prostor, restaurací, sílí kulturní život

3 minuty
Karlín oživuje umění v prostoru
Zdroj: ČT24

Velké plány jsou spojeny i s přeměnou opuštěných karlínských kasáren. Přitažlivost čtvrtě se tak dál zvyšuje.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Lidé ve třech obcích Středočeského kraje si vybrali zastupitele

Obyvatelé tří obcí ve Středočeském kraji volili nové zastupitele. Volby se týkaly Dolní Krupé na Mladoboleslavsku a také obcí Líský na Kladensku a Dolní Pohleď na Kutnohorsku. Počet zastupitelů v těchto obcích klesl pod zákonem určenou hranici nejméně pěti.
před 6 hhodinami

Od kufru až po rakev. Web se ztrátami a nálezy funguje deset let

Přes 180 tisíc předmětů se za deset let objevilo na webu eZtráty. Ke svým majitelům se jich vrátila zhruba polovina. Ty ostatní musí instituce tři roky uschovávat, a pokud se nikdo nepřihlásí, připadnou právě jim. V Praze část míří na charitu, některé se draží v aukcích. V hlavním městě ročně evidují až šest tisíc nálezů. Byly mezi nimi i kuriozity – umělý chrup, protéza, kánoe či rakev. Dominují však kufry, kočárky nebo přepravky na zvířata. Část věcí pochází z letiště. Hlásit se o ně mohou lidé na pracovišti v ulici Karolíny Světlé. Přes 560 institucí a firem po celém Česku je zároveň inzeruje na webu eZtráty.
před 8 hhodinami

Zastupitelé v Chrudimi budou jednat o zrušení spádových obvodů škol

Chrudimští zastupitelé budou v pondělí 8. prosince rozhodovat o zrušení čtyř spádových obvodů základních škol. Zavést chtějí jen jeden pro celé město. Podle starosty Františka Pilného (ANO) je hlavním cílem zamezit spádové turistice. Podle něj některé rodiny účelově měnily trvalé bydliště tak, aby se jejich dítě dostalo na preferovanou základní školu. Novinka má platit pro zápisy v roce 2026, které začnou už v lednu. Proti změně se ale ohrazují někteří rodiče. Obávají se losování o místa na školách a nejistoty před zápisy. Své argumenty chtějí vyjádřit i na zastupitelstvu.
před 9 hhodinami

Stavba první části středočeské D3 má územní rozhodnutí

První část dálnice D3 ve Středočeském kraji získala územní rozhodnutí pro stavbu. Zatím je ale nepravomocné a už teď je jisté, že proti němu bude podáno nejméně jedno odvolání. Ředitelství silnic a dálnic s protesty počítá, a to i na dalších úsecích. Přesto pokračuje s přípravami a chce do tří let stavět.
před 20 hhodinami

V Praze hořel pneuservis s veterány, škoda je 200 milionů

V pražských Strašnicích v ulici Třebohostická hořel v noci z pátku na sobotu pneuservis. Hasiči nejprve uvedli, že plameny podle předběžného odhadu napáchaly škodu osmdesát milionů korun, kolem poledne pak číslo více než zdvojnásobili na dvě stě milionů. V prostorech byly automobilové veterány. Na místě nebyl nikdo zraněn. Příčinou požáru byla technická závada na elektroinstalaci, uvedl později policejní mluvčí Richard Hrdina.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
včera v 08:15

Městskou policistku srazilo v Ústí nad Labem už podruhé auto

Strážnici městské policie z Ústí nad Labem, kterou letos v lednu na přechodu pro chodce těžce zranil řidič a z místa ujel, srazilo další auto. Tentokrát to byl řidič v centru města, kterého hlídka kontrolovala. Řidič nerespektoval pokyny a ženu, kterou nejdříve verbálně napadal, posléze i zranil. Policie ho krátce poté dopadla a bude analyzovat kamerové záznamy, které vypoví, jak k celé události došlo a co případně následovalo. Z první srážky měla strážnice zlomenou holenní kost.
5. 12. 2025

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
5. 12. 2025
Načítání...