Osmdesát tun naráz. Třebíčští zkoušeli, co vydrží most

Noční uzavírka předznamenala rekonstrukci mostu přes Týnské údolí v Třebíči. Devět hodin testovala jeho únosnost a stav čtyři plně naložená nákladní auta. Výsledky zkoušky poslouží pro vypracování projektové dokumentace opravy mostu.

Když se v Praze testoval Nuselský most, přijely na něj tanky, a když v Plzni zkoušeli nový železniční most, objevily se na něm parní lokomotivy. V Třebíči si museli vystačit se čtyřmi nákladními auty. Plně naložená vážila celkem 80 tun.

Statik navrhl čtyři zatěžovací polohy, dvě ve středním poli, dvě v polích krajních. Krajní by měla unést až 92 tun. „V každém z polí jsou umístěny měřicí body. Na pole najede zátěž a pomocí výpočetní techniky a senzorů se bude sledovat pohyb konstrukce do doby, než ustane. Poté zátěž odjede a bude se monitorovat návrat. Toto se bude opakovat celkem čtyřikrát,“ popsal již průběh zkoušky před jejím zahájením Vojtěch Novák z městského odboru dopravy.

Události v regionech: Noční zátěžovou zkouškou prošel silniční most v Třebíči (zdroj: ČT24)

Stometrový most, který je součástí ulice Marie Majerové, podle Nováka sice není v havarijním stavu, jeho stav však po 33 letech provozu není ani z nejlepších. Problémy jsou především s izolací, takže konstrukcí prosakuje voda. „Při poslední hlavní mostní prohlídce nám bylo doporučeno zahájit přípravu rekonstrukce mostu, což tímto činíme,“ podotkl Vojtěch Novák.

Během zátěžové zkoušky byl most uzavřen. Další uzavírka ale hned tak následovat nebude. Výsledky testu poslouží k tomu, aby mohli technici přesně stanovit rozsah opravy. Potom teprve vznikne projektová dokumentace. Kdy by mohla začít samotná oprava, třebíčská radnice zatím netuší, nezná ani potřebné náklady.