Žďákovský most se dočká opravy, řidiči dlouhodobé uzavírky

Orlík nad Vltavou (Písecko) – Léta odkládaná oprava Žďákovského mostu začíná. Na konci má být unikátní most překlenující orlickou přehradní nádrž opět průjezdný pro veškerou dopravu – to v posledních letech znemožňoval jeho havarijní stav. První fáze opravy, která potrvá až do konce roku, však způsobí opak – most bude zcela uzavřen.

Uzavírka Žďákovského mostu začíná 8. června a potrvá do prosince. Nikdo přes něj neprojede, znamená to, že na trase I/19 z Plzně do Tábora vzniká doslova díra – místo, které je nutné zdlouhavě objíždět. Objízdných tras bude více v závislosti na trase. „Povedou po silnicích I. tříd, především I/4, I/20 a I/29,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Délku, kterou ujedou projíždějící řidiči navíc oproti trase přes Žďákovský most, odhadl na dvacet kilometrů.

Celkově práce za 159 milonů korun potrvají 28 měsíců, tedy více než dva roky. V příštích letech by ale již měl být Žďákovský most s omezením průjezdný. Do té doby budou muset dělníci především opravit či zcela vyměnit mostní svršek, se spřaženou betonovou deskou a dilatace. „Jde o naprosto unikátní kulturní památku a ŘSD se raduje z toho, že si může užít výjimečnou práci. Kromě běžných oprav jsme teď i za restaurátory,“ poznamenal Jan Rýdl. Později přijde na řadu výstavba nové ocelové římsy se zábradlím. „Budeme dělat výraznou protikorozní ochranu, a to v několika fázích, abychom otestovali, co je pro most nejlepší,“ doplnil mluvčí silničářů.

Objížďka uzavřeného Žďákovského mostu
Zdroj: ČT24

Rekonstrukce začíná až půl dekády poté, co ŘSD označilo stav mostu za havarijní a zakázalo vjezd nákladním autům. Jejich odklonění ze silnice I/19 znamenalo, že kamiony zahltily jiné komunikace a především Písek a jeho obchvat, který však kvůli dlouhodobé uzavírce Žďákovského mostu nebylo možné uzavřít a opravit. Zahájení rekonstrukce mostu zprvu bránil nedosatek peněz. Když se našly, léta se nedařilo dokončit výběrové řízení. „Jeden z uchazečů ve výběrovém řízení se zdlouhavě odvolával, tahal nás po soudech,“ popsal Jan Rýdl.

Žďákovský most je v provozu od 27. dubna 1967. Rozpětí jeho oblouku činí 330 metrů, po napuštění přehrady nahradil stržené staré mosty a dodnes představuje jediné spojení obou vltavských břehů severně od Zvíkova a jižně od přehradní hráze. Žďákovský most ovšem není významný pouze jako dopravní stavba. Tato unikátní stavebně-technická památka přitahuje také vyznavače bungee-jumpingu, kteří se z mostovky vrhají do více než čtyřicetimetrové hloubky. Stavba se ovšem zapsala rovněž do dějin tuzemské kriminalistiky. Pachatelé takzvaných orlických vražd z první poloviny 90. let právě z něj shazovali těla svých obětí zavařená v sudech.