Železnice z Kolína do Děčína je bezpečnější, má nový radiový systém

Ústí nad Labem – Celá trať, která vede po pravém břehu Labe z Kolína do Děčína a využívá ji hlavně nákladní doprava, je pokryta systémem GSM-R. Digitální radiový systém je součástí jednotného evropského zabezpečení. Jeho dosazení na trať dlouhou 172 kilometrů stálo Správu železniční dopravní cesty 337 milionů korun.

Systém GSM-R především usnadňuje železničním dopravcům mezinárodní dopravu, nepotřebují na jím vybavených tratích dodatečnou radiostatnici, aby se strojvedoucí dorozuměli s dispečery. „Umožňuje železničním dopravcům komunikovat prostřednictvím jediné vozidlové radiostanice v rámci celé Evropy,“ shrnul náměstek generálního ředitele Mojmír Nejezchleb.

Zprovoznění GSM-R na tzv. „uhelné magistrále“, resp. mezi Děčínem - Dolním Žlebem, ústeckým Střekovem, Všetaty a Kolínem, přišlo po dokončení systému na prvním a druhém tranzitním koridoru. „Stát zaváděním celoevropského standardu GSM-R zvyšuje konkurenceschopnost dopravců i tuzemské železniční infrastruktury v rámci Evropy,“ zdůvodnil zavádění systému Mojmír Nejezchleb. Na vytvoření radiové sítě na levobřežní trati stálo železniční správu 337 milionů korun, na projektu se však podílela Evropská unie, která poskytne až 298 milionů.

Na rozdíl od prvního (Děčín–Praha–Břeclav) a druhého (Břeclav–Přerov–Bohumín s větví z Přerova do České Třebové) tranzitního koridoru dostala „uhelná magistrála“ GSM-R ještě před modernizací samotné trati. Již loni oznámila SŽDC, že vytíženou, ale stárnoucí trať chce rekonstruovat. Zadala studie, které předcházejí žádosti o evropské dotace.