Císaře Karla přijel připomenout i vůz Františka Ferdinanda

Brandýs nad Labem - Stará Boleslav (Praha-východ) – I v rok, na který připadá sté výročí zahájení první světové války, začaly slavnosti připomínající muže, jenž sehrál významnou roli v jejím ukončení – Karla I. Hlavní roli sehrál historický vlak z Prahy do Brandýsa nad Labem. Jezdí tradičně každý rok, letos mimořádně ale vezl salonní vůz, který postavila Ringhofferova vagonka pro muže, jehož smrt naopak celý konflikt vyvolala – Františka Ferdinanda d'Este.

Podívejte se: Vlak se salonním vozem Františka Ferdinanda (zdroj: ČT24)

Karel I. rád pobýval na zámku v Brandýse nad Labem a právě tam se každý rok koná vzpomínka na posledního panovníka, který v českých zemích vládl. Letos proběhla za mimořádných okolností – v létě uplyne sto let od začátku první světové války. I proto se v soupravě historického vlaku, jehož jízda z Prahy do Brandýsa slavnosti již léta zahajuje, objevil salonní vůz Františka Ferdinanda d'Este z roku 1909. Ten později využívali i další Habsburkové a představitelé Československé republiky.

Salonní vůz Františka Ferdinanda d'Este
Zdroj: ČT24

Ferdinandův salonní vůz prošel v roce 2010 rekonstrukcí do původní podoby, od té doby po většinu roku stojí v depozitáři Národního technického muzea. Výjimečně se ale na cesty vydává. Letos ho kromě jízdy do Brandýsa čeká také cesta z Prahy do Brna koncem června u příležitosti sto let od atentátu na Františka Ferdinanda.

Salonní vůz Františka Ferdinanda d'Este
Zdroj: ČT24

Vagon samotný ovšem s arcivévodou a dědicem trůnu v Sarajevu nebyl. „Traduje se, že vagon byl připraven k jízdě Františka Ferdinanda z jeho zámku Chlum u Třeboně do Vídně. Na chlumeckém nádraží se zjistilo, že má vůz zadřené brzdy, takže musel František Ferdinand odjet úplně jiným vozem. Takže se traduje, že to bylo takové první upozornění, že do Sarajeva nemá jezdit,“ shrnul ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.

Historický vlak
Zdroj: ČT24