Festival Jeden svět vyúčtoval Cenu bezpečí. Platí ji devítiletý voják z Ugandy i novinář Kuciak

Přes sedmdesát celovečerních dokumentů a navíc deset snímků ve virtuální realitě zařadil do letošního programu festival Jeden svět. Do všech se promítá téma „Cena bezpečí“. Diváky chce vést k zamyšlení nad různými projevy strachu a k vzájemnému respektu. Přehlídka filmů o lidských právech oslavuje letos čtvrtstoletí. Od 22. března do 2. dubna se postupně uskuteční v téměř třicítce měst po celém Česku.

„Všemi filmy letošního ročníku prostupuje téma nejistoty a hledání bezpečí. Ať už jde o pocity finančního zajištění, rodinného zázemí, anebo jistoty garantované státem, pro každého z nás tato spojení znamenají něco jiného,“ uvedl k tématu festivalu ředitel Ondřej Kamenický.

I cena, kterou jsme za bezpečí ochotni platit, je pro každého jiná. Zahájení festivalu svěřili dramaturgové snímku Překonat temnotu. Kolektiv ukrajinských filmařů a filmařek předkládá příběhovou mozaiku z prvních týdnů války, v níž jejich země čelí ruské agresi už více než rok.

Ukrajině je věnována rovněž jedna ze sedmi tematických kategorií letošního ročníku. „Máme tam i filmy, které se zabývají Ukrajinou ještě před válkou, například příběhy politiků z generace Euromajdan, kteří se snažili vnášet do ukrajinské politiky demokratické principy,“ doplnila dramaturgyně festivalu Kristýna Genttnerová. Další tematické kategorie se zaměřují například na sílu žen, vztahy, udržitelnost či nová božstva. 

Soutěží dokumenty o Kuciakovi, byznysu v umění i dětských vojácích

Jeden svět je soutěžní přehlídka. Mezinárodní soutěž uvede například dokument o devítiletém Uganďanovi, dětském vojáku, který byl jako první v historii souzen před Mezinárodním trestním soudem v Haagu. „Film Divadlo násilí sleduje nejen činy, které spáchal, ale i to, zda můžeme soudit vojáka, který sám byl indoktrinován a jemuž se nenabízela jiná možnost než bojovat,“ prozradila Genttnerová. 

Mezinárodní soutěž nabídne také pohled na provázání současného umění s tvrdým byznysem ve snímku Apolonia, Apolonia od dánské režisérky Ley Globové nebo zamyšlení italského dokumentaristy Erika Gandiniho nad vlivem rapidního rozmachu automatizace.

Dramaturgyně Kristýna Genttnerová o programu Jednoho světa (zdroj: ČT24)

Z tuzemských filmařů na festivalu svůj film představí například Veronika Stehlíková či Mikoláš Arsenjev. Stehlíková ve snímku Naděje až do konce nahlíží do života čtyř lidí, jimž zasáhla do života amyotrofická laterální skleróza (ALS). Arsenjev pod názvem Po prolomení ticha nabízí intimní portrét Marie-Luisy Purkrábkové, spoluzakladatelky iniciativy Ne!musíš to vydržet, která upozorňuje na sexuální obtěžování a zneužívání moci na českých uměleckých vysokých školách.

V premiéře bude uveden také dokument Kuciak: Vražda novináře, v němž se americký investigativní reportér a režisér Matt Sarnecki zabývá soudním procesem v případu zavražděním slovenského žurnalisty a jeho snoubenky.

Virtuální realita a filmové pitvy

Novinkou je soutěžní kategorie pro VR filmy. Podle dramaturgyně záměrem soutěže není upozornění na nové technologie v kinematografii, ale společenským dopadem, jaký může virtuální realita mít zapojením diváka.

Vedle projekcí jsou plnohodnotnou součástí Jednoho světa také diskuse s tvůrci a odborníky. „Promítané filmy nabízejí různá témata a je důležité o nich s diváky poté ještě mluvit. Vedle diskusních panelů a konfrontačních debat máme i komorní debaty, kde budou hosty samotní diváci a divačky, anebo filmové pitvy zaměřené na to, jak styl režiséra či režisérky ovlivní to, jak diváci téma vnímají,“ upozornila dramaturgyně. 

Jeden svět při zahájení předá lidskoprávní cenu Homo Homini. Letošním laureátem je momentálně vězněný venezuelský aktivista Javier Tarazona, který pomáhá svým spoluobčanům bránit se proti porušování lidských práv ze strany státu a neregulérních ozbrojených skupin.