Osud, který mu nebude dopřán. Film s Dykem o skladateli Myslivečkovi za 120 milionů má první ukázku

Teaser na film Il Boemo (zdroj: Mimesis Film)

„Věřil jsem v osud, který mi nebude dopřán,“ říká Vojtěch Dyk jako skladatel Josef Mysliveček v první ukázce k historickému dramatu Il Boemo. Koprodukční film, jehož uvedení se již několikrát posouvalo, má rozpočet 120 milionů korun a bude mít českou premiéru 20. října.

Režisér Petr Václav natočil podle vlastního scénáře film o muži, na něhož se ve srovnání s jinými tuzemskými skladateli dob minulých tak trochu zapomnělo, přitom patřil mezi nejvyhledávanější operní komponisty osmnáctého století. „Fascinuje mě jeho osud. Když jsem se o něj začal zajímat, nevěděl jsem ale ještě, že je tak velký skladatel, protože jeho hudby bylo nahráno málo,“ přiznává Václav. Myslivečkova hudba i svobodný přístup k životu se také staly inspirací pro mladého W. A. Mozarta.

Mysliveček se proti vší pravděpodobnosti dokázal prosadit ve vysoce konkurenčním prostředí tehdejší Itálie. „Mysliveček byl nejen vynikající skladatel, ale především skvělý psycholog a dramaturg. Skvěle dokázal svou hudbou podtrhnout konflikty postav, zprostředkovat skrze ně skutečně silné emoce a dilemata protagonistů. Myslím si, že Mozartova fascinace Myslivečkem pramenila právě z obdivu k jeho dramatickému talentu,“ říká Václav.

Dyk se představí v roli, která vyžadovala nejen schopnost vést dialogy v italštině a v němčině, ale také dirigovat orchestr a hrát na cembalo. „Ztvárnit Myslivečka pro mě byla výzva a motivace jako pro herce i pro muzikanta. Jsem samozřejmě napjatý, jak jeho příběh přijme publikum u nás i v Evropě. Protože Mysliveček si zaslouží, abychom znali jeho dílo a jeho příběh,“ sděluje Dyk. Český herec je ve filmu obklopen italskými herci, jako je Barbara Ronchi, Elena Radonicich nebo Lana Vlady.

Kvůli syfilidě přišel o nos

Ve filmu se představí celá řada současných operních hvězd. Jsou mezi nimi sopranistka Simona Šaturová či francouzský kontratenor Philippe Jaroussky. Hudbu k filmu nahrál dirigent Václav Luks a jeho pražský barokní orchestr Collegium 1704. Film vznikl v česko-italsko-slovenské koprodukci Mimesis Filmu, Dugong Films, České televize, sentimentalfilmu, Libora Winklera a postprodukčního studia Magiclab.

Jeho šéf a trikový supervizor Michal Křeček loni ČT24 sdělil, že pro potřeby příběhu v něm museli upravit Dykovu tvář. „Mysliveček kvůli syfilidě přišel o nos. Pomocí trackovacích (sledovacích, pozn. red.) bodů na obličeji Vojty Dyka se pohyb přenese na 3D model torza nosu, který se musí hýbat s obličejovou mimikou. Musí to být zcela dokonalé, protože jde o zásah do obličeje a na herce je upoutána největší pozornost,“ uvedl.