Český animovaný film o sobě dává ve světě vědět. Po letech uspěl v Annecy, oslaví ho i Anifilm

Režisérka Michaela Pavlátová získala cenu poroty v Annecy za film Moje slunce Mad. Účast na francouzském festivalu animovaných filmů je pro tvůrce prestižní záležitostí, český snímek byl do hlavní soutěže vybrán téměř po třiceti letech. Ve vedlejší sekci se pak promítal i jiný majoritně český film s názvem Myši patří do nebe. Právě ten uvidí zájemci i v Česku na Anifilmu, který začíná v úterý v Liberci. Až do neděle nabídne stovky filmů, a zaměří se třeba na životní prostředí, virtuální realitu či počítačové hry.

Video Události v kultuře
video

Filmy s českou účastí uspěly na festivalu v Annecy

Festival animované tvorby v Annecy skončil o víkendu. Cenou poroty v hlavní soutěži navázala Michaela Pavlátová na svůj úspěch z roku 2012, kdy si z francouzské přehlídky odnesla cenu za krátkometrážní Tramvaj. Tehdy pobavila groteskou o erotické fantazii jedné řidičky, tentokrát předložila citlivý rodinný příběh. Námět našla v knize Frišta od novinářky Petry Procházkové.

Moje slunce Mad je majoritně český titul (vznikl mimo jiné s přispěním České televize), podíleli se na něm také koprodukce Francie a Slovenska. Hrdinkou filmu je mladá Češka, která odjíždí do Kábulu, aby se vdala. Zatímco hledá v novém světě svoje místo, do jejího života nečekaně vstoupí citlivý chlapec jménem Mad. V češtině hlavní postavě propůjčila hlas Zuzana Stivínová, která v roli mluví i jazykem dárí.

Pavlátová už za animovanou tvorbu obdržela nominaci na Oscara – v roce 1991 za osmiminutové Řeči, řeči, řeči. V Annecy se dostala do hlavní soutěže, což se naposledy podařilo před téměř třemi dekádami Motýlímu času Břetislava Pojara.

Do prestižní sekce Screening Events v Annecy byl potom vybrán celovečerní animovaný debut režisérů Denisy Grimmové a Jana Bubeníčka Myši patří do nebe, který natočili podle stejnojmenné knihy spisovatelky Ivy Procházkové. Příběh dvou přirozených nepřátel, myšáka a lišky, vypráví o fatální události, která jim umožní se stát přáteli. Čeští diváci film o naději a hledání lásky i odvahy uvidí poprvé na Anifilmu.

Rudé boty došly do Cannes

Michaela Pavlátová působí jako vedoucí katedry animace na pražské FAMU. Několik prací z této fakulty je zastoupeno na letošním ročníku festivalu v Cannes, který se koná v červenci.

Do studentské soutěže Cinéfondation se dostaly Rudé boty. Adaptaci stejnojmenné lidové pohádky natočila Anna Podskalská, vytvořila příběh pro dospělého diváka.

Film vznikal téměř tři roky technikou animace malby na skle. „V každé adaptaci znamenají boty něco jiného. Třeba u Hanse Christiana Andersena je to marnivost, tady boty představují závislost,“ prozradila. I Rudé boty uvidí diváci poprvé na Anifilmu.

Anna Podskalská je propojená i s úspěchem filmů s českou účastí v Annecy. Byla součástí týmu animátorů, kteří pracovali na celovečerním snímku Přes hranici v režii Francouzky Florence Miailheové. Vznikal také animací malby na skle. Z Annecy si odvezl Zvláštní uznání poroty.

Začíná 20. ročník Anifilmu

Kromě zmíněných Rudých bot a snímku Myši patří do nebe, nabídne Anifilm i jiný výrazný český titul. Režisér Jan Balej, jenž stojí za Fimfárum 2, představí v soutěži celovečerních filmů dobrodružný loutkový snímek Barevný sen o tom, jak je lehké ztratit svobodu a obtížné ji získat zpět.

Anifilm začal v Liberci v úterý a potrvá až do neděle. Stejně jako loni je středem dění liberecký zámek. Další projekce jsou v kině Varšava či v Lidových sadech, promítat se bude večer i před libereckou radnicí. Letos je přihlášeno 477 soutěžních i nesoutěžních snímků.

Sekce Planeta A se bude například věnovat životnímu prostředí, představí se také queer animace. Doprovodný program nabídne virtuální realitu, zónu počítačových her i dabingové studio České televize. Ke vstupu na projekce slouží akreditace, která funguje i jako „covid pas“, protože je vystavována proti potvrzení o testu, očkování či prodělání covidu. Jedno z testovacích míst je i přímo v areálu zámku.