Premiéry trháků v nedohlednu, kinaři si musí vystačit s českými filmy

Celosvětová filmová distribuce je v krizi. V Číně v minulém týdnu po šesti měsících začala otvírat kina, která byla kvůli koronaviru uzavřena. Ve Spojených státech je situace horší. Kvůli nárůstu případů nákazy covidem-19 se v posledních týdnech opět uzavírají některá již otevřená kina. A tak se dál odkládají očekávané premiéry hollywoodských blockbusterů, které jsou přitom typické pro letní sezonu. Česká kina, která se začala otevírat už v květnu, tudíž spoléhají především na tuzemské filmy.

Po nepříliš optimistickém jaru, kdy se česká kina kvůli šířící pandemii koronaviru zcela uzavřela, zatím fungují bez větších omezení. Jejich provozovatele trápí ale jiný problém. Nemají totiž příliš nových filmů, na které by nalákali diváky. Zatímco na jaře se premiéry rušily hromadně a distributoři doufali v letní sezonu, která návštěvnost alespoň částečně vynahradí, i teď se data uvedení novinek stále posouvají.

„Je to teď velmi nestabilní, americká nabídka kompletně chybí a její dostupnost je velice nejistá. Špatně se plánuje, v tuto chvíli platí jen termíny českých filmů, některých nezávislých filmů, které nejsou podle termínů amerických studií, a jinak se toho plánovat moc nedá,“ nastiňuje Jan Bradáč, ředitel sítě multikin Cinestar, který je zároveň ředitelem distribuční společnosti Falcon.

Odložená Mulan, Tenet nebo Avatar

V minulých týdnech se zrušilo hned několik očekávaných premiér. Jeden z hlavních hráčů na kolbišti blockbusterových filmů, studio Disney, odložilo hned několik svých kusů. Třeba na adaptaci klasické čínské pohádky Mulan spoléhali někteří provozovatelé kin jako na dobrodružný tahák, který by mohl přilákat diváky zpět do kin. Odsunuta je na neurčito.

„Je už teď jasné, že nic není vytesáno do kamene, pokud jde o uvádění filmů v čase světové koronavirové krize,“ uvedli zástupci studia Disney. Mulan tak následuje podobné rozhodnutí studia Warner Bros., které zase posunulo premiéru dlouho očekávaného thrilleru Tenet režiséra Christophera Nolana. Tomu se přitom hned několikrát posunovalo datum premiéry. Studio se nyní poměrně netradičně rozhodlo nejdřívě promítat v Evropě, kde je epidemiologická situace lepší než ve Spojených státech.

Tenet tak bude mít premiéru v 70 zemích 26. srpna. Na tradičně upřednostňovaný trh ve Spojených státech se tak snímek dostane později 7. září a pouze v omezeném množství kin.

Studio Paramount zase odložilo o půl roku premiéru pokračování klasiky Top Gun. Diváci by se druhého dílu mohli dočkat v červenci 2021. A i pokračování jejich dalšího hitu Tiché místo museli posunout. Horor se měl původně promítat od března, pak byl přesunut na září a teď je stanovená premiéra na duben 2021.

Disney pak uvažuje i v dlouhodobějším měřítku, takže odsunul i filmy, které měli diváci vidět třeba až za rok. Pandemie tak bude mít na filmový průmysl dlouhodobý dopad. Kromě Mulan studio Disney odložilo i pokračování superúspěšného Avataru. Druhý díl by měl mít premiéru v prosinci 2022 a další pokračování série Star Wars pak v prosinci 2023.

Havel jako trhák léta?

Odkládání premiér se ale netýká pouze zahraničí. V tuzemsku distributoři odložili premiéru životopisného filmu Zátopek z letošního léta na příští rok. V kinech ale zůstal jiný životopisný snímek. Právě od filmu Havel o dramatikovi a prvním porevolučním prezidentovi se tak očekávalo, že by mohl přivést diváky zpátky do kin. Premiéru měl Havel ve čtvrtek 23. července. Za první čtyři dny si tak připsal pětimilionové tržby a vidělo ho přes 34 tisíc diváků.

Nejúspěšnější český film loňského roku měl přitom výsledky výrazně lepší. Ženy v běhu za stejnou dobu jako Havel nasbíraly 186 tisíc diváků a vydělaly přes 28 milionů korun. Druhá nejpopulárnější Poslední aristokratka si pak připsala 123 tisíc diváků a 18 milionů korun. Havel tak i přes svoji popularitu na nejnavštěvovanější české filmy loňska výrazně ztrácí.

„Havel je polarizující osobnost, ten film vyvolává zájem, diskuzi a to je dobře, protože potřebujeme, aby lidi věděli, že do kin proudí nové filmy. Zatím se naplňuje moje prognóza ze začátku sezony, že česká kina pojedou v létě ve znamení českých filmů,“ komentuje ředitel Cinestaru Bradáč.

Sázka na české filmy

Právě společnost Falcon byla první, která po koronavirové pauze uvedla do kin nový český film, a to Bourák s Ivanem Trojanem v hlavní roli. Ten má zatím podle posledních údajů Unie filmových distributorů za měsíc a půl promítání na kontě necelých 50 tisíc diváků a sedm milionů korun.

„Bylo potřeba, aby do toho nějaký film šlápnul a ta stavidla otevřel vůči publiku, že začaly do kin proudit nové filmy. Pomohli tomu i nezávislé filmy a reprízy, nelze zapomenout na stále fungující hit V síti Víta Klusáka a Báry Chalupové, kteří také naplňují kina,“ popisuje Bradáč.

Naději v české filmy vkládá i distribuční společnost CinemArt. „Zatím návštěvnost českých kin drží zejména domácí produkce, rozhodně se těšíme na vydání Šarlatána a Bábovek,“ hodnotí programový ředitel CinemArtu Aleš Danielis.

Šarlatán je životopisné drama inspirované skutečnými osudy léčitele Jana Mikoláška. Premiéru má naplánovanou na 20. srpna a v hlavní roli se představí opět Ivan Trojan v režii polské režisérky Agnieszky Hollandové. Ta naposledy v Česku natočila oceňovanou minisérii Hořící keř. Bábovky pak budou adaptací populárního románu spisovatelky Radky Třeštíkové. Do kin půjdou na konci září.

Podobně se na situaci dívá i Petr Jirásek z pražského kina Světozor, které je propojeno s distribuční společností Aerofilms. „Letos jsme zhruba na dvou třetinách loňské návštěvnosti ve stejném období. Je to nejen kvůli obavám z koronaviru a omezením, která byla v kinech třeba dodržovat po znovuotevření, ale i z nedostatku nových atraktivních titulů,“ říká Petr Jirásek.

Aerofilms doufá, že se ve velký divácký hit promění letní komedie Palm Springs. Ta staví na charismatu Andyho Samberga, amerického komika známého třeba z pořadu Saturday Night Live. „Od minulého týdne v kinech boduje Havel, brzy by to mohl být Šarlatán a na konci prázdnin Tenet. Po otevření kin nám pomohl titul V síti Víta Klusáka, který řada diváků před epidemií v kinech nestihla,“ hodnotí Jirásek.

Během koronavirové krize se objevilo několik projektů, které chtějí využít toho, že spousta herců měla čas a mohly vzniknout rychle. Filmy se nyní točí a do konce roku by šly do distribuce. „Měly by ten trh zaplnit a pomoci mu. Možná tak budeme na českých filmech závislí do konce roku, což se nám za těch 25 let ještě nestalo,“ předpovídá Bradáč.

Omezení kvůli koronaviru

Celkově jsou se situací v kultuře a kinodistribuci po první vlně koronaviru organizátoři spíše nespokojení. „Z pohledu nás jako podnikatelských subjektů, kteří potřebují, aby lidé chodili do kina, stačí, ať chodí alespoň takhle, když už nijak jinak. Jsme v bahně a jenom tak lehce brčkem dýcháme vzduch, taková je zhruba naše kondice,“ uzavírá Bradáč.

Podle programového ředitele CinemArtu by lidé do kina chodili rádi, zbrzdit je mohou ale další protiepidemická opatření. „Víme o přenosech v práci, ubytovnách, barech, ale nikoli kinech nebo divadlech. Ty se ale pro efekt omezují nejsnadněji,“ míní Danielis.

V kině Světozor museli kvůli pandemii pozastavit investice. Odsunula se tak třeba připravovaná rekonstrukce. „Samozřejmě i sami se snažíme aktivně popasovat s danou situací přizpůsobováním hracího profilu kin, úsporami v nákladech,“ popisuje zástupce Aerofilms Jirásek. V případě omezených možností návštěvy kina tak v minulých měsících vzrostl zájem o jiné formy audiovizuálního zážitku. Diváci tak více vyhledávají živé přenosy nebo třeba jednotlivé streamovací platformy.