Na Jednom světě vítězí korupce v rumunském kolektivu a predátoři v síti

V mezinárodní soutěži na festivalu Jeden svět nejvíce zaujal snímek Kolektiv o korupci v rumunském zdravotnictví, v české soutěži zvítězil film o internetových sexuálních predátorech V síti. Přehlídka dokumentů o lidských právech se původně měla konat od 5. do 14. března, jako mnoho jiných akcí ale byla v souvislosti s pandemií koronaviru přerušena.

Program částečně pokračoval on-line a on-line byli také nakonec 2. dubna vítězové 22. ročníku vyhlášeni. Pořadatelé by rádi ještě navázali regionálními ozvěnami. „Pražskou část jsme museli přerušit a regionální festivaly se v původním termínu neuskuteční vůbec. Pokud nám to situace dovolí, pokusíme se zorganizovat regionální festivaly na podzim,“ potvrdil ředitel festivalu Ondřej Kamenický.

Na plátna by se tak mohl ještě dostat třeba i snímek, který podle poroty mezinárodní soutěže nejlépe zprostředkoval svědectví o stavu lidských práv.  Kolektiv rumunského režiséra Alexandra Nanaua poukazuje na rozsáhlou korupci v rumunském zdravotnictví, kvůli které po požáru v klubu Kolektiv zemřou desítky mladých lidí.

„Jedná se o unikátní pohled na vytrvalou a odvážnou práci investigativních novinářů z malého vydavatelství a její reálné dopady. Příběh nového ministra, který se pokouší napravit narušený systém zevnitř, upozorňuje na důležitost boje proti zkorumpovaným vládám a strukturální nespravedlnosti.“

vyjádření poroty o dokumentu Kolektiv

Udělila také cenu za nejlepší režii francouzskému tvůrci Thomasi Balmèsovi. „Podařilo se mu natočit intimní snímek zachycující protagonisty i v těch nejzranitelnějších chvílích, za což mu patří náš obdiv,“ vyjádřili se porotci k filmu Zazpívej mi. Vypráví příběh mladého mnicha z Bhútánu. 

V české soutěži vynikl dokument V síti Barbory Chalupové a Víta Klusáka, který otevírá téma sexuálních tlaků, jimž jsou děti na internetu vystaveny od dospělých uživatelů. Zdaleka ne pedofilů. „Vůči chování predátorů není imunní nikdo z nás a snímek, který detailně ukazuje, jak hluboce jsou tyto mechanismy zakořeněné v naší společnosti, je prvním krokem k tomu, abychom si uvědomili svou zranitelnost,“ ocenila porota.

Video Trailer k dokumentu V síti
video

Trailer k dokumentu V síti

Zdroj: Hypermarket Film

Zvláštní cenu přisoudila dokumentu Provinční městečko E za odvážnou kritiku politické propagandy v Rusku i za „výmluvnost, s níž tuto skutečnost zobrazuje prostřednictvím fascinujících protagonistů“. Jak snímek Dmitrije Bogoljubova, tak dokument V síti vznikly v koprodukci České televize.

Video Trailer: Provinční městečko E
video

Trailer: Provinční městečko E

Zdroj: Festival Jeden svět

Své příběhy poodkryli homosexuálové, migranti i anorektička

Porota Václava Havla vybírala film, který výjimečným způsobem přispívá k ochraně lidských práv. Takovým je podle ní nejnovější počin od amerického reportéra, nominovaného na Oscara za dokument Jak přežít mor. Tentokrát pod názvem Vítejte v Čečensku informuje o pronásledování tamní LGBT komunity.

Zvláštní cena připadla německým filmařům Jonasi Schreijägovi a Nadii Kailouliové za dokument Loď Sea-Watch 3. Divákům představuje kapitánku plavidla, která zachránila před utonutím více než 40 migrantů. Na moři ale museli poté strávit několik týdnů, protože žádná evropská země jim nedovolila zakotvit v přístavu.

Na regionální porotu nejvíc zapůsobil norský dokument Autoportrét režisérského tria Espen Wallin, Margreth Olinová a Katja Hogsethová. Hlavní hrdinka, fotografka, více než dvacet let bojuje s mentální anorexií. 

Video Trailer: Autoportrét
video

Trailer: Autoportrét

Zdroj: Festival Jeden svět

Cenu studentské poroty získal film Mai Khoi & The Dissidents v režii Američana Joea Piscatelly. Přibližuje osud vietnamské zpěvačky, která byla ve své zemi hvězdou, ale poté, co narazila na cenzuru, rozhodla se režim nadále nepodporovat.

Ocenění udělovala také  East Doc Platform, a to připravovaným projektům. Uspěly mimo jiné chystané filmy s českou účastí. Pohodlné století režiséra Jaroslava Kratochvíla připomene osudy spojené s interiéry navrženými v Plzni architektem Adolfem Loosem.  V dokumentuJak jsem se stala partyzánkou pátrá režisérka Vera Lacková prostřednictvím událostí druhé světové války po osobní identitě i identitě romského etnika.