Nikdo je neukecá. Nikdo je nepodplatí. Nikdo je nevykostí a nikdo, kdo páchá zlo, jim neunikne. Začíná soumrak zločinu. Začíná nový svět, ve kterém si hajzlové, násilníci, úchylové a korupčníci už neškrtnou. Svět střežený první robotickou policií, která sjela z výrobní linky jihoafrické společnosti Tetra Vaal a tuhle špínu spláchla do kanálu.
Chappie – infantilní i ultimátní sci-fi o tom, jak se stal plecháč člověkem
Říká se jim Pátrači a je to výkonný druh policejních droidů, jejichž nasazení do nebezpečných ulic Johannesburgu se stalo událostí roku 2016. Jsou to speciálně naprogramovaní a vysoce výkonní terénní čističi, kteří mohou zašlapat johannesburské podsvětí definitivně do země.
Jenomže, jak už to v životě policejních droidů bývá, i mezi nimi jsou týpci, kteří mají smůlu. „Dvaadvacítka“ je takovým smolařem, který to skoro vždycky někde koupí, a tak je už téměř celý zflikovaný z náhradních dílů. Tentokrát to už nestojí za opravu, protože to do něj napral místní vidlák protitankovou střelou, rozpáral mu totálně fazonu, a tak se zdá, že půjde konečně do zaslouženého šrotu. Jenomže je tu jeho duchovní otec, vynálezce Deon Wilson (poněkud bezkrevný Dev Patel), který se po nocích šťourá v umělé inteligenci, s úmyslem posunout ji do další dimenze. A potřebuje pro ni nějaké, byť zdevastované, droidí tělo.
Číslo 22 žije!
Režisér, scenárista a producent Neill Blomkamp dál jede po lajně svých vymazlených alternativních světů, v nichž se odehrávají netriviální, ne úplně blbě vymyšlené, ale někdy zbytnělým sociálním kontextem přetížené příběhy. Do prostředí rodného Johannesburgu situoval svůj pozoruhodný debut District 9 a následně v třídně laděném sci-fi dramatu (které nenaplnilo své ambice) sleduje, jak chudí na zdevastované Zemi úpí pod nadvládou bohatých z luxusní kosmické stanice Elysium, která je tu jen pro vyvolené.
Chappie je třetím Blomkampovým sci-fi opusem, který spíše přibrzdil (nežli by zcela zastavil) sešup, jenž následoval po oslnivém nástupu. To už je riziko oslnivých nástupů, že nastolují vyšší očekávání, než na která tvůrce hned opakovaně dosáhne. Třetí Blomkampův žánrový zářez tak přešlapuje uprostřed mezi dvěma předchozími. A také mezi tematicky spřízněným RoboCopem, nezničitelnou plechovkou-kyborgem, zkonstruovaným z tělesných pozůstatků policajta Alexe Murphyho, a dojemnou sci-fi romancí Číslo 5 žije, sledující zábavný příběh nečekaně „přeprogamovaného“ válečného robota firmy Nova Robotics.
Jenomže teď je ve hře jihoafrická korporace Tetra Vaal, v čele se studeně kalkulující mrchou Sigourney Weaverovou (pár takových už s přehledem a chutí zahrála), která chce prodat co nejvíce bojových droidů, za které policie ochotně zacvaká. O koumáka humanoida, obdařeného vědomím, jenž by těmhle kšeftům zacláněl (nebo byl dokonce lepší než člověk), nemá zájem. A tak do Deonova projektu hodí vidle, spolu s hroudou svalů v kraťasech, bývalým vojákem Vincentem (nabušený Hugh Jackman alias ranař Wolverine z X-Menů), bojujícím za své gigantické, ošklivé a drahé bojové drony, které nikdo nechce. Chappie to tak nebude mít lehké, protože sotva se narodil, už po něm (skoro všichni) tvrdě půjdou.
„Spalte ho na popel!“
Blomkamp tu díky bohu a pravděpodobnému šprajcu produkce, která už nechtěla další proletářskou sci-fi agitku, přestal horovat za sociálně spravedlivé Elysium pro všechny, chce především bavit - a to je dobře! Nevyrovnaný scénář a casting mu v tom ale zas až tolik nepomáhají. Jednotlivé figury jsou naskicované jen nahrubo, výživnou akci vzápětí válcují didaktické pasáže, frázovitě omílající ušlechtilé pravdy, existenciální pointa, řešící co bude, až dojde Chappiemu šťáva v baterkách, je divná, stejně jako představa, že by měl být alternativou lidského rodu.
Bizarně namixovaný herecký tým pak tvoří hodný chlapec Dav Patel bez chutě a zápachu, kterému Milionář z chatrče slušel líp, Hugh Jackman, jenž si tu snad poprvé lebedí v čistě záporácké postavě, mrcha v druhém plánu Sigourney Weaverová a pozornost kradoucí exoti Watkin Tudor Jones alias Ninja a Yolandi Visserová alias ¥o-Landi, takto excentrické rapové duo Die Antwoord, které tu doprovází soundtrack Hanse Zimmera. Jako gangsterský tandem jsou tu sami za sebe, a přestože nepožírají živá srdce a nekamarádí se s krysami, zdá se, že by jim to nečinilo potíže. Jestliže něco tmelí tenhle nesourodý bizar, je to roztomilý, zábavný a dojemně přeprogramovaný Pátrač Chappie, předehrávaný Sharito Copleyem a v postprodukci pečlivě vygenerovaný v Image Engine.
Akce mají šťavu, záporák má páru, Chappie uhání od dětství k dospělosti (přes den krade auta, v noci poslouchá pod peřinou pohádky), krev, sentiment a edukativní morality tečou proudem a kvalitní digitální efekty a filmové řemeslo jsou samozřejmostí. Za padesát mega slušný příklad toho, že talentovaný Blomkamp dokáže své dokonalé, alternativní a ne příliš vzdálené světy naplňovat i slušným, byť nikterak srdcervoucím obsahem. A také příklad momentálně fungující žánrovky, která v danou chvíli potěší, neublíží, a pak se na ni dá rychle zapomenout. Doufám, že nám tenhle talent předvede i něco ještě lepšího.
CHAPPIE. USA 2015. Režie: Neill Blomkamp. Scénář: Neill Blomkamp, Terri Tatchellová. Kamera: Trent Opaloch. Hudba: Hans Zimmer. Hrají: Sharlto Copley (Chappie), Dev Patel (Deon), Hugh Jackman (Vincent), Jose Pablo Cantillo (Yankie), Sigourney Weaverová (Michelle Bradleyová), Ninja, ¥o-Landi. V kinech od 12. března 2015.