Národní galerie (NGP) v pondělí podepsala memorandum o spolupráci s Centre Pompidou a první díla z věhlasné pařížské výstavní síně by měla vystavovat na začátku roku 2021. Informoval o tom ředitel galerie Jiří Fajt. Osud pražské pobočky francouzského muzea, o níž v minulosti jevil zájem premiér Andrej Babiš, je nicméně v tuto chvíli mlhavý.
Národní galerie chystá spolupráci s Centre Pompidou. A Babiš sní o pražské filiálce
Česko-francouzská galerijní spolupráce by měla stát na výměně děl, odborníků i umělců mezi oběma institucemi. V Paříži se na tom počátkem týdne shodl prezident elitního pařížského muzea Serge Lasignes s ředitelem Národní galerie Jiřím Fajtem, podle kterého dojde k uzavření smlouvy o spolupráci do konce tohoto roku.
Obě výstavní síně již fúzi svého potenciálu testovaly, výsledkem byla třeba loňská velká přehlídka děl Františka Kupky, a sjednávané partnerství by takovou spolupráci mělo ještě prohloubit. První prezentací sbírek Centre Pompidou v NGP bude podle Fajta v Salmovském paláci v roce 2021 výstava asi šesti desítek pařížských „highlightů“, tedy uměleckých děl, která patří k ozdobám sbírky ze čtvrtého pařížského obvodu.
„Budeme si vypůjčovat (exponáty) z fantastické sbírky Centre Pompidou, vždycky půjde ale o dialog. Budeme k tomu doplňovat díla od českých umělců anebo umělců středovýchodní Evropy,“ uvádí Fajt.
„Francouzská strana nás vnímá jako hlavní referenční instituci pro celý tento evropský region,“ dodává ředitel NGP s tím, že další společné projekty v nejbližší době budou spíš drobnější – jmenuje například společnou konferenci o moderním a soudobém umění ve středoevropském regionu.
Sen o pobočce
Na spolupráci s Paříží byl přitom v Praze nejvyšší politický zájem. O úzké spolupráci mezi oběma galerijními institucemi opakovaně hovořil český premiér Andrej Babiš, který o projektu jednal loni s francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem, a Prahu nedávno navštívil i šéf Pompidouova centra Lasvignes.
„O získání spolupráce s Centre Pompidou usilují některá světová města velice dlouho. Třeba Šanghaj osm let,“ upozorňuje ministerský předseda. Ambice české metropole navíc nezůstávají jen u spolupráce, politici stojí i o otevření pařížské umělecké filiálky. Ministr kultury Antonín Staněk (ČSSD) tak při své březnové návštěvě Paříže řekl, že pobočka Centre Pompidou by mohla být v Praze otevřena zhruba za dva roky.
Mezi Prahou a Paříži
Nová galerijní budova měla vyrůst nedaleko nádraží v pražských Dejvicích a plány počítaly se zhruba dvaceti tisíci metry čtverečními výstavní plochy. „Bylo by výborné, že v Praze od (sametové) revoluce konečně postavíme něco výborného,“ prohlašoval premiér ještě na sklonku loňského roku.
Pozemky, na kterých měla galerie vyrůst, ovšem mají i dnes různé majitele. Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových po analýze smluv podal trestní oznámení a případ víc komentovat nechce.
Odborníci na galerijní a muzejní provoz navíc upozorňují, že získat licenci Centre Pompidou je velmi obtížné. Nejenže o ni usiluje mnoho světových muzeí a galerií, otevření pobočky většinou předchází mnohaletá vyjednávání a několikaletý zkušební provoz.
Premiér proto momentálně sklízí kritiku opozice. „Podpis smlouvy s mezinárodní galerií je určitě důležitý, Centre Pompidou je prestižní mezinárodní instituce. Za tím vším se skrývá další splasknutá bublina Andreje Babiše, protože premiér mluvil v souvislosti s touto smlouvou o pobočce Centra Pompidou v Praze, o nové galerijní budově,“ upozornil poslanec ODS Martin Baxa.
Čeští galeristé nicméně hodnotí i dosavadní posun česko-francouzského partnerství vlídně. „Vytváří se osa mezi Prahou a Paříží a po ní budou oběma směry běhat nejrůznější projekty, od výstav po semináře, konference, rozhovory s umělci, performativní aktivity,“ řekl k podepsanému memorandu Fajt.