František Kupka / Amorfa. Dvojbarevná fuga, 1912

Francouz, ale náš. Kupkovy obrazy jsou v Národní galerii pěkně po kupě

Sto pláten a dalších sto padesát prací na papíře provádí výtvarným životem Františka Kupky. Retrospektivní výstavu významného českého malíře, spojeného také s Francií, představuje Národní galerie v Praze po téměř třiceti letech. Do Valdštejnské jízdárny se instalace přestěhovala z Paříže.

 

František Kupka patří v současnosti k aukčním rekordmanům mezi českými umělci. Například jeho obraz Tvar modré se před šesti lety vydražil za více než 55 milionů korun. Nyní si ho mohou prohlédnout návštěvníci výstavy, stejně jako Amorfu – Dvojbarevnou fugu, jejímž vystavením na Podzimním salonu v Paříži v roce 1912 Kupka poprvé veřejnosti představil abstraktní malířství. 

Nebyl ale jen autorem velkých pláten. „V Paříži se proslavil především jako satirický kreslíř, kreslil pro různé časopisy,“ připomíná kurátorka Anna Pravdová. Rodák z Opočna se do Francie dostal ještě coby student, strávil tam nakonec převážnou část života.

Anarchista, který myslí na svou zemi

V roce 1914 narukoval do francouzské cizinecké legie, jejíž součástí byla československá rota Nazdar. Byl ale vážně raněn a poté československé legionáře podporoval propagační činností. Maloval náborové plakáty, vytvářel návrhy vlajek a později i řády či poštovní známky pro novou republiku.

„Byl volnomyšlenkář a anarchista, ale když jeho země byla v krizi, angažoval se za první i druhé světové války v její prospěch. Nabídl svůj talent a kreslil různé návrhy odznaků, diplomů a praporů,“ potvrzuje kurátorka. I tyto Kupkovy práce jsou ve Valdštejnské jízdárně vystaveny.

Video Události v kultuře
video

Národní galerie vystavuje velkou retrospektivu Františka Kupky

Národní galerie vystavuje velkou retrospektivu Františka Kupky

Kurátorka Anna Pravdová a ředitel NG Jiří Fajt o výstavě

Retrospektiva tvorby Františka Kupky je společným dílem Národní galerie a Musée national d'art moderne – Centre Pompidou v Paříži. Díla byla ale zapůjčena i z vídeňské Albertiny nebo Guggenheimova muzea v New Yorku, které výstavu obohatilo rozměrným aktem z roku 1910.

Chronologicky koncipovaná retrospektiva provádí návštěvníka Kupkovou tvorbou od symbolismu k abstrakci, u jejíhož zrodu malíř stál. Připomenout si jeho uměleckou cestu mohou zájemci ve Valdštejnském paláci do 20. ledna příštího roku. Po Paříži, kde výstavu zhlédlo na 230 tisíc lidí, a Praze se pak díla Františka Kupky přestěhují do Helsinek.