Recenze: Captain Marvel má ke spasitelce daleko. Samotnou ji jen tak tak zachraňuje komedie

Studio Marvel se ve své komiksové sérii vytasilo s prvním filmem věnovaným některé z jejich superhrdinek. Volba padla na Captain Marvel, ale žádný zázrak se nekoná. Snímek je potvrzením toho, že Marvel ví, jak natočit fungující blockbuster, který vydělá neskutečné peníze, avšak neumí se odvázat. Výsledkem je slušná dvouhodinová zábava, které však chybí vlastní tvář.

Co pro filmový svět zakládající se na komiksech DC znamená Wonder Woman, má být pro studio Marvel nyní Captain Marvel. Před dvěma roky bojovná Amazonka s božskými kořeny ukázala, že je poptávka po silných ženských hrdinkách. Režisérka Patty Jenkinsová tehdy dokázala nabídnout strhující dobrodružství v éře první světové války a postavu, která nemá jenom sílu, ale hlavně srdce.

Film Captain Marvel
Zdroj: Falcon

Captain Marvel tak hluboko do minulosti nemusí, nicméně i tak se kvůli ní studio Marvel vrací do devadesátých let, do doby, kdy se filmy půjčovaly na videokazetách a nějací Avengers byli ještě hudbou budoucnosti. Sympatie si však získává o dost hůř. Kde Wonder Woman povzbuzovala a inspirovala, Captain Marvel jenom sílu deklaruje.

Adrenalin? Spíš humor

S Captain Marvel, většinu času oslovovanou jako Versová, se setkáváme ve chvíli, kdy se účastní vesmírného konfliktu mezi rasou Kree, za které kope a kteří mají nejčastěji nezdravě vyhlížející modrou pokožku, a rasou Skrullů, kteří zase vypadají jako příbuzní ještěrek. Pokud se tedy nechají vidět ve své původní podobě, Skrullové totiž dokážou převzít vzhled jakékoli bytosti. Poslední akce přivede Versovou až na Zem, kde objevuje, že má k planetě větší vazbu, než by její děravá paměť napovídala.

Skrullové ve filmu Captain Marvel
Zdroj: Falcon

Teprve díky návštěvě Země se nejen stává z Versové superhrdinka, kterou diváci čekají, ale také samotný film nachází to nejlepší ze sebe – humor v konverzačních scénách. Snímek na to hodně vsází a v zásadě mu to vychází. Možná za tím stojí i angažování režijní dvojice Anny Bodenové a Ryana Flecka, kteří mají za sebou jenom nízkorozpočtovou komediálně-dramatickou tvorbu.

Nemělo by se ale zapomínat, že když se točí komiksový blockbuster, čeká se od něj adrenalin. Akční scény ale berou v tomto případě tvůrci spíš jako nutnou povinnost, tyto momenty nemají ani příliš napětí, ani energie. Což je poměrně paradox, když uvážíme, že Captain Marvel má být jednou z nejmocnějších postav fikčního světa, k němuž se hlásí.

Samuel L. Jackson nestárne

Dílo se tak mění spíš v komorní, takzvaný „buddy cop movie“, protože se Captain Marvel pouští do vyšetřování v týmu s agentem Nickem Furym, který je s ohledem na zasazení do devadesátých let mladší, než jak ho diváci dosud měli možnost znát.

Samuel L. Jackson ve filmu Captain Marvel
Zdroj: Falcon

Díky jejich vzájemných slovním přestřelkám film po strojeném úvodu konečně chytne rytmus. Obzvláště si tyto momenty vychutnává Samuel L. Jackson ztvárňující opětovně Furyho (s pomocí digitální omlazovací kůry, která je někdy ohromující, někdy nicméně rušivě odvádí pozornost). Hercovo nasazení je ale dvousečné – jednak se zcela převrací charakter Furyho (co nějaká kontinuita?), zároveň svým elánem zastiňuje titulní postavu, což už vysloveně škodí vyznění filmu.

Captain Marvel je v této dvojici tou odměřenější, Brie Larsonová ji ztvárňuje hodně suše. Přísnost ale neznamená charisma. Arogance postavy přetrvává jako trpký rys, který nedokážou vymazat ani občasné záblesky lidskosti, která navrch vyznívá neupřímně. I to je jedním z důvodů, proč třeba zlomové setkání s člověkem z její pozemské minulosti, které by mělo být vlastně nabité emocemi, zůstává plytké. Na druhou stranu, s ohledem na vojenskou minulost i přítomnost hlavní postavy jde o pochopitelné pojetí, byť rozhodně ne nejšťastnější.

Film Captain Marvel
Zdroj: Falcon

Když dva dělají totéž…

Mimochodem je až neuvěřitelné, že krátce po sobě jdou do kin dva velkofilmy s výraznou ženskou ústřední postavou, která na začátku trpí ztrátou paměti a která objevuje svou sílu. Řeč je o Alitě: Bojovém andělu z produkce Jamese Camerona a v režii Roberta Rodrigueze. Snímek zůstává ve stínu očekávání vůči Captain Marvel, přitom řadu věcí dělá lépe. Kde se marvelovský film potácí v těžkopádné zápletce, disponuje Alita svižným a emocionálním příběhem, který nepostrádá úžas a živoucí svět.

Herečka Brie Larsonová každopádně nepřesvědčila, že je vhodnou tváří jako tahoun velkofilmu. Snímek se spíš veze na značce Marvel a producentské schopnosti vybrousit dílo tak, aby nabízelo vhodný mix akce, dramatu a komedie, který diváky zabaví a neurazí je. Mezi jednotlivými marvelovskými filmy se mění kulisy a žánry, ale nádech a provedení vyznívají jako přes kopírák. V případě Captain Marvel a jejího devadesátkového ladění navíc nostalgicky zastaralý.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Americký magazín označil Jakuba Hrůšu za dirigenta roku 2026

Nejstarší americký magazín věnující se klasické hudbě Musical America vyhlásil Čecha Jakuba Hrůšu dirigentem příštího roku. Hrůša, který je v současnosti mimo jiné hudebním ředitelem Královské opery v Londýně, získal prvenství v mezinárodním žebříčku.
před 4 hhodinami

Americký soud uložil lékaři domácí vězení za distribuci ketaminu v případu Perryho

Soud ve Spojených státech uložil osmiměsíční domácí vězení lékaři Marku Chavezovi, který se v případu smrti známého herce Matthewa Perryho přiznal k nelegální distribuci ketaminu, informovala agentura AP. Před dvěma týdny soud poslal na 2,5 roku do vězení lékaře Salvadora Plasenciu, který se předtím přiznal, že Perrymu ketamin v týdnech před jeho smrtí prodal.
před 15 hhodinami

Dokument o fotografce Jarcovjákové ztratil šanci na Oscara, má ji ale krátkometrážní Hurikán

Český dokument Ještě nejsem, kým chci být se nedostal do nejužšího výběru na ceny Oscar. Snímek Kláry Tasovské o fotografce Libuši Jarcovjákové, natočený v koprodukci České televize, tak ztratil šanci získat cenu pro nejlepší zahraniční film. Zato krátkometrážní snímek Hurikán českého režiséra Jana Sasky se dostal do užšího výběru v kategorii krátký animovaný film.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Hledání manžela bylo pro hrdinky Jane Austenové víc než lov beze zbraní

Ženy střední a vyšších vrstev, které se musí vyrovnat s pravidly strnulé společnosti své doby, bývaly častými hrdinkami románů Jane Austenové. Od narození dodnes oblíbené spisovatelky uplynulo 16. prosince 250 let.
před 22 hhodinami

Ze smrti amerického režiséra Roba Reinera je obviněný jeho syn

Americký režisér Rob Reiner a jeho žena Michele zemřeli v neděli násilnou smrtí ve svém domě v Los Angeles. Informovala o tom v pondělí agentura AP s odvoláním na policejní zdroj, podle něhož policisté vyšetřují útok nožem. Úřady obvinily syna manželů, je ve vazbě. Osmasedmdesátiletý filmař režíroval snímky jako Když Harry potkal Sally, Pár správných chlapů nebo Misery nechce zemřít.
15. 12. 2025Aktualizováno15. 12. 2025

Umělci v politice: Stropnický vedl tři ministerstva, Třeštíková vydržela jen 17 dní

Devatenáctým ministrem kultury za éry samostatné České republiky se stal Oto Klempíř (za Motoristy). Hudebník spojovaný hlavně se skupinou J.A.R. není zdaleka jediným umělcem, který se dostal do vrcholné politické funkce. Hudbu, psaní či film vyměnili za křeslo nejen kulturního resortu třeba Martin Stropnický, Michael Kocáb nebo Helena Třeštíková.
15. 12. 2025

Emoce Toma Smithe vystačily na jeho první sólové album

Britský hudebník Tom Smith vydal své první ryze sólové album. V jeho názvu konstatuje, že ve tmě není nic, co by nebylo i ve světle. Smith je známý jako zpěvák a kytarista skupiny Editors, se kterou je spojen bezmála pětadvacet let.
12. 12. 2025

Publikace Martina Rychlíka provede Dějinami skalpování

Vyšly Dějiny skalpování. Držitel Litery za publicistiku Martin Rychlík se v rozsáhlé publikaci věnuje zvyku zbavovat nepřítele vlasů s částí kůže napříč historií lidstva. Nabourává přitom i zažité představy.
12. 12. 2025
Načítání...