Recenze: Zrození Dagmar Peckové se nehodí k salátu, k duchovnosti Vánoc ale o to víc

Vánoce se nezadržitelně blíží a s nimi i obvyklá dávka „vánoční“ muziky. Z povětšinou lehce kýčovité a nenápadité nabídky výrazně vyčnívá nové album Nativitas mezzosopranistky Dagmar Peckové. Novinku nahrála společně s Musicou Bohemicou Jaroslava Krčka.

Zastavme se nejdřív u Jaroslava Krčka, který se s Musicou Bohemicou koledám věnuje již skutečně dlouho, hojně je upravoval, nahrával a s jejich nastudováním pravidelně vystupuje. Tyto nahrávky rozhodně nikdy nepatřily do oné žalostné produkce zmíněné úvodem, Krček se vždy snažil pohlédnout na hudební materiál jinýma očima – a je jedno, sáhl-li po elektronice a studiových efektech, či naopak „pouze“ po nápadité instrumentaci, výsledek stál vždy za to.

Takže i z tohoto důvodu měla Dagmar Pecková, podobně jako v případě dalších svých projektů, při výběru spolutvůrce více než šťastnou ruku. A podobně šťastnou ruku měla, i pokud jde o dramaturgii celého projektu, rozděleného do tří částí: vánoční písně staré Evropy, vánoční písně z českých barokních kancionálů a české a moravské vánoční koledy. Setkávají se tedy jak domácí, tak zahraniční skladby, stejně jako lidové či ty, které naopak mají své autory.

Video Události v kultuře
video

Rozhovor s Dagmar Peckovou o albu Nativitas

Již úvodní Maria durch ein Dornwald ging navozuje náladu celého alba díky procítěnému zpěvu, citlivému instrumentálnímu doprovodu a také sólistům Karlovi Jakubů a Filipovi Dámecovi a vokálnímu doprovodu královéhradeckých Gentlemen Singers.

Podání Dagmar Peckové je uměřené, do zpěvu dává vždy přesně tolik, kolik je třeba, pod každým vyzpívaným slovem však cítíme emoční napětí, ba přetlak – skvěle však držený a pečlivě dávkovaný. Každá nahrávka tak získává jakýsi druhý neslyšený, „pouze“ cítěný plán. Poslech navíc vzbuzuje pocit jakéhosi bezčasí či spíše „nadčasí“ všech písní.

Rozeznat klady Peckové přístupu lze krásně na koledě, již zná snad skutečně každý: Stille Nacht, heilige Nacht (Tichá noc). Její provedení je plné intimity a, nebojím se toho výrazu, duchovnosti. Je vlastně potřeba to zdůrazňovat? V případě pěvkyně samotné samozřejmě ne, ovšem v kontextu jiných, podobně zaměřených nahrávek naopak o to více.

A popravdě řečeno, nedovedu si představit, jak lze album Dagmar Peckové Nativitas, tedy Zrození, poslouchat při ládování se bramborovým salátem. Vzájemně se tyto aktivity samovolně vylučují. Naštěstí…

Slyšet výběr z třicítky nahraných koled a písní je možné také na doprovodném vánočním turné. Mezzosopranistka a soubor Musica Bohemica vystoupí ve dnech zbývajících do Štědrého dne ještě v Brně (18. 12.), Praze (20. a 22. 12.) a Ústí nad Labem (23. 12.)