„Bydlí tady Libenští?“ Tři sklářští umělci vystavují rozdílná díla a společné přátelství

Dělí je generace i přístup k práci, spojuje je ale sklo a téměř půlstoletí trvající přátelství. V pražském Centru současného umění DOX začala společná výstava trojice výrazných uměleckých sklářů: českých manželů Stanislava Libenského a Jaroslavy Brychtové a Američana Dalea Chihulyho.

Na jaře roku 1969 stoupal do svahu nad Železným Brodem mladý Američan. Zastavil se před jedním z domů a zavolal: „Bydlí tady Libenští?“ Tak se prý za železnou oponou seznámili čeští sklářští výtvarníci Stanislav Libenský a jeho žena Jaroslava Brychtová s o generaci mladším americkým umělcem Dalem Chihulym.

Díla svých československých kolegů znal Chihuly ale dříve než se s autory setkal osobně. Viděl je poprvé v roce 1967 na světové výstavě EXPO v Montrealu. „Jejich tvorba ho hluboce zasáhla. Za dva roky podnikl cestu do Československa, aby se s oběma umělci seznámil,“ doplnila kurátorka Britt Cornettová. 

Libenského, Brychtovou a Chilhulyho spojilo přátelství i výstava (zdroj: ČT24)

Stanislav Libenský s Jaroslavou Brychtovou pak působili díky pozvání Dalea Chihulyho pravidelně i v Americe. Jezdili za ním do sklářské školy Pilchuck, kterou umělec založil ve městě Stanwood ve státě Washington. „Byla tam huť, kde spolu dělali sklářské happeningy,“ popisuje spolukurátor výstavy a výtvarník Jaroslav Róna. Někdejší student Stanislava Libenského se těchto setkání také účastnil. 

O společné výstavě uvažovala Jaroslava Brychtová s Daleym Chihulym minimálně dva roky. Stanislav Libenský se jí už nedožil, zemřel v roce 2002. Společné vystavení děl trojice výtvarníků má podle Britt Cornettové smysl:

„Jejich metody se liší, jejich přístup k tvorbě je hodně jiný, ale je mezi nimi určité pouto, jako umělci se vzájemně ovlivňovali.“

Skleněné objekty v Centru DOX doplňují i fotografie, osobní dopisy či malby. K vidění jsou například poprvé ve velkém obrazy Stanislava Libenského. Uznávaný sklářský výtvarník a sochař totiž původně studoval malířství. „Vybrali jsme obrazy, které jsou vlastně prostorovými studiemi k plastikám, ale staly se naprosto svébytnými díly,“ upřesnil Róna.

Příběh vzájemného uměleckého respektu a přátelství navzdory hranicím zpřístupňuje DOX až do 24. září.