Uprchlíky donesl až do Česka Human Flow čínského umělce Aj Wej-weje

Česká kina promítají film Aj Wej-weje o uprchlícíh (zdroj: ČT24)

Do českých kin vstoupil film čínského umělce a aktivisty Aj Wej-weje. Dokumentární snímek Human Flow je dalším příspěvkem do umělcova tématu uprchlíků. Autor dokument natáčel s dvaceti štáby ve třiadvaceti zemích postižených migrační krizí.

Když nemáte kam jít, nemáte domov. Podtitul snímku Human Flow zachycuje události během jednoho roku v Afghánistánu, Iráku, Řecku nebo Německu. Migrační krizi ukazuje především na příbězích jednotlivců.

Je těžké se sledovat v zrcadle – a ten film nám jako zrcadlo slouží. Není jen filmem ‚o nich', je také o nás. O naší vnitřní síle, přesvědčení, důvěře v lidskost. A o naší důstojnosti.
Aj Wej-wej

Aj Wej-wej mluvil se šesti stovkami lidí a natočil devět set hodin rozhovorů. V dokumentu se zaměřil nejen na hledání přístřeší nebo nebezpečné plavby přes oceán, ale především na hluboký dopad takové zkušenosti na osobnost člověka.

Ve snímku těží i z vlastního života. Jeho otec byl totiž v Číně prohlášen za nepřítele státu a musel opustit Peking a sám umělec byl za své postoje a tvorbu v rodné zemi perzekvován.

Tématu uprchlíků se věnuje i ve svých dalších aktivitách. Na uprchlickou krizi reagoval také v Národní galerii v Praze, když zde vystavil svůj cyklus plastik Zvěrokruh. V době, kdy měl sochy českým divákům odhalit, je naopak zahalil do zlatých fólií, jimiž záchranáři balí podchlazené uprchlíky vystupující z člunů. Monumentální nafukovací člun pak o rok později do galerie opravdu zavěsil jako součást instalace Zákon cesty.