Do třetice všeho nejlepšího, platí pro Ceny divadelní kritiky. Nejen kvůli hattricku ostravské Arény

Trojka je rozhodně šťastným číslem Cen divadelní kritiky za rok 2017. Za poslední inscenaci své volné trilogie byl oceněn dramatik Tomáš Vůjtek. Divadelní hattrick se povedl ostravské Komorní scéně Aréna. A nejlepší inscenace loňského roku jsou rovnou tři. Jedna z nich - Deník zloděje - si pro cenu došla třikrát. Slavnostní předávání cen z pražského Paláce Akropolis bylo možné sledovat v přímém přenosu na webu ČT24, záznam najdete v tomto článku.

Tomáš Vůjtek loni uvedl nejlepší původní českou hru. Jeho Smíření o poválečných odsunech završilo nechronologickou volnou trilogii, v níž se dramatik popasoval s bolavými okamžiky dvacátého století v tuzemské historii.

Ceny divadelní kritiky (dříve Ceny Alfréda Radoka) si všimly i předchozích dvou Vůjtkových inscenací z této trilogie. Započalo ji v roce 2013 drama S nadějí i bez ní (přehrajte si záznam v iVysílání), vycházející ze vzpomínek vdovy po popraveném komunistovi Rudolfu Slánském. O dva roky později následovalo taktéž oceněné Slyšení (přehrát záznam v iVysílání), fiktivní výpověď nacistického válečného zločince Adolfa Eichmanna před Bohem. 

Všechny inscenace nastudoval režisér Ivan Krejčí pro ostravskou Komorní scénu Aréna. Ta byla vyhlášena divadlem roku 2017. Potvrdila tak svou pozici významného současného divadla, protože stejný titul jí náležel i v letech 2015 a 2016.

Deník zloděje si ukradl tři ceny

Trojnásobná radost provázela vyhlášení kategorie inscenace roku. Shodné počty hlasů totiž získaly všechny tři nominace. Patřily k nim dvě úpravy klasiků: David Jařab v Divadle Na zábradlí vytěžil podstatné ze Shakespearova Macbetha a režisérka Hana Burešová v Divadle v Dlouhé rozsvítila i pro současného diváka Jiráskovu Lucernu.

2 minuty
Ceny divadelní kritiky vybraly hned tři nejlepší inscenace
Zdroj: ČT24

Třetí nejlepší loňskou inscenací je Deník zloděje. „Mysteriózní operu“ hraje Divadlo Masopust na scéně Divadla Na zábradlí. V režii Jana Nebeského vzniklo představení kombinující na první pohled vzdálené texty: deníky „prokletého“ spisovatele Jeana Geneta a barokního duchovního Bedřicha Bridela.

Z propojení jejich děl vznikla komorní výpověď o zápasu člověka s vlastní identitou, která si vystačí s jedním činohercem a hudebním doprovodem. Oba si odnášejí Cenu divadelní kritiky. Za hudbu k Deníku zloděje ji obdržel Martin Dohnal, nejlepším hercem loňského roku díky výkonu v této inscenaci je Miloslav König. Ocenění získal už před třemi lety za roli Václava Havla ve hře Velvet Havel (z repertoáru Divadla Na zábradlí).

Strach v Brně, ostrovy v Liberci

Nejlepší herečku našly Ceny divadelní kritiky v Brně, na prknech tamního Národního divadla v kabaretní pohádce Strach jíst duši. Ivana Hloužková coby postarší uklízečka čelí předsudkům i rasistickým odsudkům za svou lásku k o generaci mladšímu Maročanovi.

Ani Hloužková nebyla divadelní kritikou oceněna poprvé, jejích výkonů si kritici všimli už ve dvou představeních Husy na provázku: Tichý Tarzan (2012) a Maryša (1995). Mimochodem v roli nejslavnější české travičiky brněnské herečce letos nominacích konkurovala Pavla Beretová z pražského Národního divadla. 

Strach jíst duši
Zdroj: Národní divadlo Brno

Když už ne trojnásobně, tak aspoň dvojnásobně se z vítězství mohl těšit Marek Cpin, který v nominacích za nejlepší scénografii v posledních letech téměř nikdy nechybí. Letos (ostatně stejně jako v roce 2015) byl dokonce nominován hned za dvě inscenace. Ve scénografické kategorii ho nicméně předčil Kamil Bělohlávek, který zaujal výpravou pro představení s názvem Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých. Experimentální cestopis uvádí Naivní divadlo v Liberci.

Talent roku objevily Ceny divadelní kritiky v Evě Hacurové. Pětadvacetiletá herečka vystudovala brněnskou konzervatoř a následně pražskou DAMU. Aktuálně ji je možné vidět ve Studiu Hrdinů (Pár vzkazů veškerenstvu) a především v Divadle v Dlouhé, kde ji mimo jiné obsadili do role Kněžny v čerstvě oceněné Lucerně.

57 minut
Záznam: Udělování Cen divadelní kritiky
Zdroj: ČT24
  •  NEJLEPŠÍ INSCENACE
    Macbeth - Too Much Blood (Divadlo Na zábradlí Praha)
    Deník zloděje (Divadlo Masopust Praha)
    Lucerna (Divadlo v Dlouhé Praha) 
  • ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON
    Pavla Beretová (Maryša, Činohra Národního divadla Praha)
    Ivana Hloužková (Strach jíst duši, Činohra Národního divadla Brno - Reduta)
    Eva Salzmannová (Jasno lepo podstín zhyna, MeetFactory Praha)
  • MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON
    Ondřej Brousek (Peer Gynt, Divadlo na Vinohradech Praha)
    Martin Finger (Homo Faber, Činoherní studio Ústí nad Labem)
    Miloslav König (Deník zloděje, Divadlo Masopust Praha) 
  • DIVADLO
    Divadlo v Dlouhé Praha
    Komorní scéna Aréna Ostrava
    Národní divadlo Brno - opera 
  • POPRVÉ UVEDENÁ ČESKÁ HRA
    Jiří Havelka a DD: Vražda krála Gonzaga (Dejvické divadlo Praha)
    Natalie Kocab: Pohřeb až zítra (Švandovo divadlo Praha)
    Tomáš Vůjtek: Smíření (Komorní scéna Aréna Ostrava)
  • SCÉNOGRAFIE
    Kamil Bělohlávek (Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých, Naivní divadlo Liberec)
    Marek Cpin (AnderSen aneb Fantazie mě přivede do blázince, Divadlo Na zábradlí Praha)
    Marek Cpin (Maryša, Činohra Národního divadla Praha)
    Tomáš Rusín (Láska na dálku, Opera Národního divadla Brno)
  • HUDBA
    Ivan Acher (Dynastie, Divadlo Husa na provázku Brno)
    Martin Dohnal (Deník zloděje, Divadlo Masopust Praha)
    Kora et le Mechanix (Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých, Naivní divadlo Liberec)
  • TALENT
    Kateřina Dvořáková (herečka)
    Eva Hacurová (herečka, zpěvačka)
    Adam Svozil (režisér) 
  • největší zážitek ze zahraničního divadla
    Prokletí (Klatwa), uvedená Teatrem Powzszechnym im. Zygmunta Hübnera ve Varšavě na Palm Off Festivalu Divadla pod Palmovkou

Co na to Thálie?

Ceny divadelní kritiky se udělují na základě ankety časopisu Svět a divadlo, navazují na předchozí Ceny Alfréda Radoka. Letos se konají pošestadvacáté. Loňskou tuzemskou divadelní sezonu ohodnotí 24. března, v přímém přenosu České televize, ještě Ceny Thálie. Na rozdíl od cen divadelních kritiků se zaměřují pouze na jevištní výkony.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Izraelští osadníci podle aktivistů napadli a zranili oscarového palestinského režiséra

Izraelští osadníci v pondělí na okupovaném Západním břehu Jordánu napadli a zbili Hamdána Ballála, jednoho z režisérů dokumentárního filmu Žádná jiná země, který letos získal Oscara, píše agentura AP s odkazem na židovské aktivisty, kteří byli svědky incidentu. Palestinský režisér byl poté zadržen izraelskou armádou, propuštěn byl v úterý.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Černého motýli by mohli zůstat na Máji déle

Majitel obchodního domu Máj v Praze na Národní třídě zvažuje, že požádá magistrát o prodloužení souhlasu s umístěním pohyblivých motýlů na fasádě. Pražští památkáři instalaci několikametrových výtvorů výtvarníka Davida Černého povolili jen na jeden rok. Rozměrná díla byla na budovu umístěna loni 18. a 19. května, což vzbudilo kritiku části odborníků i veřejnosti. Černý podání žádosti podle provozovatele Máje podporuje.
včera v 16:43

Kvíz: Co víte o oscarovém filmu Amadeus?

Když se 25. března 1985 vyhlašovali v Los Angeles vítězové Oscarů, nejčastěji se ozval název filmu Amadeus. Životopisné drama o genialitou prokletém Wolfgangu Amadeu Mozartovi natočil někdejší představitel československé nové vlny, v té době už etablovaný hollywoodský filmař Miloš Forman. Ověřte si v kvízu, co o jeho oscarovém úspěchu víte.
včera v 15:42

Antičtí bohové voněli po růžích a oleji, ukázal dánský výzkum

Antické sochy jsou dnes studená mramorová díla sněhově bílé barvy. Dobový vzhled se značně lišil. Ve starověkém Řecku a Římě byly často zdobené a namalované výraznými teplými barvami. Nový výzkum dánských vědců teď prokázal, že skulptury byly ještě živější – voněly.
včera v 12:43

Chtěl jsem být kastelán, ale památky mám radši jako koníček, říká herec Plesl

Herec Jaroslav Plesl je milovníkem památek. Sám po českých hradech a zámcích provázel, nejen v televizním cyklu České skvosty, v čemž mu herecký talent také pomohl. Za srdeční záležitost označuje Hrádek u Nechanic či Pernštejn, blízké je mu období vrcholného baroka. V Interview ČT24 přiznal, že chtěl vyměnit herectví za funkci kastelána na hradě Grabštejn, ale došlo mu, že nechce koníček přetavit do zaměstnání.
24. 3. 2025

Zlatý záchod ukradli. Uměním ale zůstává pisoár či exkrement v konzervě

V Oxfordu byli odsouzeni tři muži, kteří se podíleli na krádeži zlatého záchodu z rodného domu Winstona Churchilla. Plně funkční toaleta z osmnáctikarátového zlata byla uměleckým dílem od Maurizia Cattelana. Příkladů „záchodového umění“ se najde mnohem více, včetně zřejmě nejslavnějšího – Duchampova pisoáru.
24. 3. 2025

Magii komiksu nedokáže vnímat každý, říká Ondřej Neff

Autor science fiction a vydavatel internetového deníku Neviditelný pes Ondřej Neff byl nedávno uveden do Síně slávy, a to komiksovými cenami Muriel za svou komiksovou tvorbu. O svém vztahu k tomuto médiu mluvil v pořadu Interview ČT24.
24. 3. 2025

První televize sloužila propagandě, začala vysílat před 90 lety

První pravidelně vysílací televizní stanicí na světě se před 90 lety stala německá Fernsehsender Paul Nipkow (Televizní stanice Paul Nipkow), která začala vysílat 22. března 1935. Velkou popularitu přinesly této televizi přenosy z olympijských her v Berlíně v roce 1936. Stanice, která sloužila nacistické propagandě, vysílala až do poloviny října 1944, kdy musela většina jejích zaměstnanců odejít na frontu.
22. 3. 2025
Načítání...