Milenu Dopitovou zajímají rámy bez obrazů a skoky do zdi

Milena Dopitová vystavuje v Polansky Gallery (zdroj: ČT24)

Milena Dopitová pro svou novou výstavu chtěla vytvořit obrazy. Nemalovala je, ale šila a nakonec z nich sestavila objekty. K vidění jsou do 16. prosince v pražské Polansky Gallery. Výstavu s názvem Soft Skills doprovází vydání monografie o díle této výrazné umělkyně.

Objekty na výstavě se skládají z rámů, přes které Milena Dopitová napnula textil. Říká jim obrazy. „Nezajímal mě obraz uvnitř, ale zajímal mě rám, s kterým jsem pracovala v objektových instalacích, kde rám tvořil základ skládačky,“ vysvětlila výtvarnice.

V Polansky Gallery vystavuje díla s názvy Šněrovačka, Krb nebo hrob či Skok. Poslední z jmenovaných tvoří odrazový můstek, který vede do dřevěné stěny. Vyjadřuje ambice, jichž chce žena dosáhnout, ale zůstávají mimo její možnosti. „Věděla jsem, že to bude skok, který nelze zrealizovat. Myslím, že i do interpretace barevnosti se určitým způsobem dostává žena, takový vnitřní pocit různých vztahů,“ podotýká Dopitová.

Slova jako vodítko

Zatímco jiní výtvarníci svým dílům názvy nedávají, u ní jsou vodítkem, jak dílo chápat. „Ráda pracuji se slovy,“ přiznává. „Někdy jsou dokonce tím prvním, když hledám nový projekt. Slyším někde větu, zapíšu si ji a na základě této věty pak vznikne práce.“

obrázek
Zdroj: ČT24

Výstavu v Pollansky Gallery doprovází vydání první monografie této konceptuální umělkyně, která tvoří napříč médii. Na obalu je práce s názvem Dvojčata, tedy portrét výtvarnice a její sestry, který naznačuje, že hledání identity je pro Dopitovou ústředním tématem.