Recenze: Humor nadivoko. Cabaret Calembour si střílí z pravěku i opery

Rozverné tvůrčí, hudební a herecké uskupení Cabaret Calembour připravilo pro své diváky a pražské Studio Palmoffka Triptychon_di_voce, jehož autory jsou Milan Šotek, Igor Orozovič a Jiří Suchý z Tábora. Tři kabaretní zpěvohříčky v kolektivní režii doprovází živá kapela, mladistvý humor a místy až hororové napětí.

Hudební lední revue Věstonická nevěsta, zpěvné filmové krimi Kudlič se vrací a Opera Streptokok útočí na divákovy bránice nespoutaně, každá část programu je v jiném žánru a odlišné kvalitě. Kabaretní večírek s tématem pravěku boduje především originální slovní zásobou a množstvím verbálních gagů. Přiznává divadelní besídku, založenou na nápadu krasobruslení – bez grantu a tudíž bez ledu – s plastovými návleky na boty místo bruslí.

Uvolněnou atmosféru umocňují hity s refrény typu „Nestíhám se holit, blbý paleolit“. Líbila se mi semaforsky znějící upoutávka „Hledám investory pro svou love story…“ v podání flétnistky Kristýny Farag, autentické herečky, která zaujme svou přirozenou nenápadností. Minihru bohužel stlačuje nešikovné rozvržení hracího prostoru a zázemí. Devět účinkujících (muzikanti, herci) by potřebovalo komfortnější scénickou architekturu a přesnější svícení.

Více herecké akce si návštěvníci kabaretu užijí na promítacím plátně. Stylizovaný příběh Kudlič se vrací publikum příjemně relaxuje, vtipně napadá současný seriálový trend a nadbytek „pohotových“ detektivů na televizní obrazovce. Nový případ ostříleného komisaře a jeho policejního praktikanta Kudliče provází tajemnou vraždou zahradníka pomocí robotického žacího stroje.

Triptychon_di_voce
Zdroj: Cabaret Calembour

Umělecky nejhodnotněji, i přes svou parodičnost, vyznívá komorní detektivní Opera Streptokok, v níž tvůrci navazují na dřívější muzikálek Sukna. Operní tvar s jistotou zasáhne také diváka neznalého poetiky souboru. Autoři dílko zařazují jako „romantický horor“ z konkurenčního prostředí světové opery. Hudbu Igora Orozoviče interpretuje Orchestr Calembour: Zdeněk Dočekal (klavír), Jan Drbohlav (housle), Petr Zimák (bicí), barvitý sound doplňují flétny a rytmika.

Pěvecky a osobitou komikou hlediště ohromuje Lucie Polišenská v roli zákeřné operní divy Dony Marie. Zdárně jí sekunduje Igor Orozovič, jehož výrazný hudební talent je už dobře známý. Nejbližší představení premiérového titulu uvádí Studio Palmoffka v závěru sezony ještě 30. června.