Recenze: Rowlingová vraždí Ve službách zla. Zabila i konec

Odřezaná dámská noha většinou nepatří mezi standardní kurýrní zásilky. Detektiv Cormoran Strike si ale musí se třetím literárním případem od J. K. Rowlingové alias Roberta Galbraitha zvykat na všechno. Vrah se chce tentokrát mstít právě jemu, a jak jinak to nejlépe učinit než skrze blízké. Ve službách zla pokračuje ve svižném tempu dvou předchozích dílů, ačkoliv se v zásadním závěru čtenář pozastaví.

Robert Galbraith / Ve službách zla
Zdroj: Plus

Po úspěšném řešení rituálního mordu a vraždy mladé modelky se u detektiva Cormorana Strikea netrhnou dveře. To se ale změní, když jeho asistentce doručí do kanceláře neznámý pachatel uříznutou ženskou nohu. Hřmotný vyšetřovatel má hned tři tipy na to, kdo „dáreček“ zaslal. Čas ale neúprosně kvapí, dalším cílem má být právě jeho společnice Robin…

Ve službách zla přináší hned několik novinek. Spisovatelka nechává vyprávět vraha, který se netají svými úchylkami ani detailními popisy, jaké extatické pocity mu vražda přináší. Své jméno ale neprozradí, takže je na čtenáři, aby rozvíjel vlastní teorie, o koho vlastně jde. Příběh je tak napínavější, ale ve finále má i své úskalí – moment překvapení nefunguje naplno, protože pachatel není zas tak nepředvídatelný.

I ženy mají svou hlavu

Mezi Strikem a Robin, která má těsně před svatbou, lítají jiskry jako nikdy předtím. Oba hrdinové si navzájem konečně nechají nahlédnout do soukromí. V pravý čas odzvonilo řečem typu: „Nechci o tom mluvit.“ Překvapivě krutá minulost z dvojice rázem dělá celistvější postavy, a ne náhodné kolemjdoucí, jejichž jednání zůstává vytrženo z kontextu.

Robert Galbaith by s třetí detektivkou jen těžko skrýval skutečné pohlaví. Na textu je jasně poznat dámský rukopis. Rowlingová rozebírá Strikeovu blonďatou asistentku s pochopením sobě vlastním. Z původně nesmělé a ustrašené brigádnice se profiluje odhodlaná vyšetřovatelka, která se nebojí oponovat svému zaměstnavateli nebo snoubenci a oběma trochu pocuchá nervy neposlušným chováním.

Do jejího vnímání dále zakomponovala, jak je občas složité fungovat v mužském světě. Nazlobeně, zato nijak teatrálně ani ukřivděně, hovoří o ženském postavení na pracovním trhu, o roli žen jako obětí násilných trestných činů, o jejich znásilnění nebo o fyzickém či psychickém týrání.

Příliš rychlý konec?

Rowlingová píše svižně, takže kniha odsýpá raz dva, i navzdory nepřebernému množství dialogů, pro které autorka raději osekala akci. Vadí to bohužel v nejpodstatnějším momentě, a tím je závěr. Zásadní zvrat se odehraje krátce, na pár stránkách. Celé to působí tak, že už spisovatelka musela končit, a tak rychle udělala tlustou čáru. To si předchozích pět set stran nezaslouží.

Kromě toho není Ve službách zla krokem vedle. Naopak nabízí napínavou osvědčenou sázku na jistotu v tom nejlepším slova smyslu.