Recenze: Allenův Iracionální muž je nevěrohodný a rozpačitý

„Je rozdíl mezi filozofickými žvásty a reálným životem,“ říká profesor Abe Lucas (Joaquin Phoenix), který jako posila filozofické sekce přijíždí s pověstí renomovaného akademika a nevybíravého děvkaře na provinční univerzitu v Braylinu. Jenže mezi legendou a realitou je určitý rozdíl. A rozdíl je i mezi klasickými „allenovkami“ a tím, s čím Mistr v rámci své pravidelné roční periody přichází tentokrát. Pokud je filozofie (jak říká Abe Lucas) něco jako verbální mastrubace, pak Iracionální muž je něco jako filmařská samohana, která nepřináší úlevu.

Woody Allen má existencialisty rád a jejich myšlenky jsou mu blízké. Nietzcheho kritika křesťanské morálky, Kierkegaardovo vědomí absurdity, Husserlova fenomenologie, Heideggerova ontologie a k tomu něco z Dostojevského, Kafky, Camuse a Sartra. Tenhle intelektuální mix ovšem tentokrát negeneruje spirituální jiskření, ale spíš rozpačitou myšlenkovou kocovinu. Buď mu to hrubě nevyšlo, nebo to takhle z nějakého důvodu (na který není jednoduché přijít) chtěl, napadá mě, abych si dál uchoval respekt a obdiv k originálnímu tvůrci, který v nás už tolikrát vzbudil pocit souznícího nadšení.

Napsat a natočit každý rok devadesátiminutový autorský opus překypující nápady, bonmoty, intelektuálním nadhledem a svébytným rukopisem, to není zívačka. A nelze počítat s tím, že se každý rok rozšoupneme s Hanou a jejími sestrami na Manhattanu nebo budeme s Purpurovou růží z Káhiry chvátat na rande s Annie Hallovou.

2 minuty
Do kin vstoupil Iracionální muž
Zdroj: ČT24

Ale i ve srovnání s Mistrovými posledními opusy: originálními a vtipnými bedekry z evropských metropolí Půlnoc v Paříži a Do Říma s láskou, intimními Jasmíninými slzami či romantickým Kouzlem měsíčního svitu dopadá Iracionální muž jako nosič vody, který se pohybuje spíše na konci pelotonu, jako těžkopádně vykombinovaná existenciální bajka, ze které máte pocit, že vlastně pořádně neví, co, komu a proč chce vlastně říci.

Vražda je nonsens

Titulní postava Iracionálního muže, profesor filozofie Abe Lucas (v nečekané kreaci Joaquina Phoenixe), je slibná allenovská figura, na jedné straně vtipně přednášející o Woodyho oblíbených existencialistech, na druhé straně nasáklá jeho neméně oblíbenými traumaty, pochybnostmi a mindráky, v důsledku kterých nemůže psát, dýchat, najít smysl života ani souložit (od čehož se možná všechno předchozí odvíjí). Je radikální, originální, fascinující a vzhledem k tomu, že na první pohled není zřejmé, že není úplně normální, sbalí profesorku chemie Ritu a studentku filozofie Jill, aby dostál své proutnické pověsti. Je to typ, do něhož se projektuje řada existenciálních pojmů, jako je nesmyslnost existence, odcizení, osamělost, nicota či nevyhnutelnost smrti, která je jedinou jistotou tohoto světa. Jako existencialista nepřemýšlí o tom, co věc znamená o sobě, ale co znamená pro něj, sebedestruktivně nasává a okázale (při ruské ruletě) předvádí, jak pro něj život nemá cenu.

Pro dychtivé ženy z akademické půdy, které šmrncovně odehrály Parker Poseyová (s ústy tak širokými jako její náruč) a Emma Stoneová, je setkání s někým tak úžasně komplikovaným hodně zajímavé a tak si ho v téhle trojce užívají, dokud to jde. Neboť jednoho dne vyslechne Aby v restauraci fragment rozhovoru od vedlejšího stolu a nalezne znovu smysl svého prázdného života v bizarním odhodlání naplnit ho „dobročinným“ zločinem.

Allenovo hledání (ne)morálního smyslu života, tentokrát končí na úrovni originálního námětu, který se v realizaci nepodařilo dotáhnout. Dramatický zvrat, který přetne původní romantickou linku, a následná katarze a „potrestání“ pachatele působí jako nevěrohodný konstrukt. Vražda jako vykonání něčeho hodnotného je nonsens a působí nepatřičně, stejně jako kyanid v Allenově skříňce s líčidly. A časy suchých bonmotů, které se staly klasikou, jsou už také nenávratně pryč. Iracionální muž rozpačitě přešlapuje na dobře vybrané parketě, ale tváří se jakoby se teprve hledal, což lze vzhledem k úctyhodné životní osmdesátce a skoro padesáti autorským filmům tvůrce odpustit, ale není nutné tomu aplaudovat.

Spíše než iracionální je to nečekaně impotentní muž (byť se při koitu dokáže chovat jako jeskynní člověk), který postrádá allenovské charisma. Alespoň pokládá věčnou existenciální otázku, zda je lepší mít v životě hodně žen na jednu noc, nebo jednu napořád. A přitom si neuvědomuje, že záleží na tom, z jaké strany postele se na to díváte.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
před 16 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
včera v 20:25

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
včera v 14:23

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
včera v 12:43

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
včera v 09:00

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...