Štyrský a Toyen vystavují surrealismus. Měšťácká kritika už není proti

Praha - Pouhých pár dní jsou v pražském Mánesu k vidění surrealistická díla Jindřicha Štyrského a Toyen, která se do této galerie vrátila po osmdesáti letech. Komorní výstava v sobě spojuje dvě prvenství: jednak je první instalací v zrekonstruované malé síni, jednak připomíná první výstavu Skupiny surrealistů v ČSR.

Štyrský a Toyen se vrátili do Mánesa (zdroj: ČT24)

Do prostor Mánesa se tak vrátila díla jako například Štyrského Tekutá panenka anebo Člověk sépie, oba z roku 1934, či s Člověkem sépie související Magnetová žena od Toyen z téhož roku. Na stejném místě je výtvarníci vystavili poprvé v roce 1935. Spolu s nimi se tehdy představoval i Vincenc Makovský.

„Namalovali je na zahájení první surrealistické výstavy, která se uskutečnila skoro na týden přesně před 80 lety, od 15. ledna, zde v Mánesu a sklidila tehdy velké pozdvižení,“ připomněl autor aktuální výstavy Vladimír Lekeš. „Všechna měšťácká kritika se postavila proti ní,“ psal tehdy do Francie Vítězslav Nezval, jenž obrazy doprovodil surrealistickým výkladem, Andrému Bretonovi.

Právě Bretonem byla československá skupina ovlivněna, kontakty československých surrealistů s francouzskou scénu vznikly v roce 1925, kdy Toyen a Štyrský navštívili první výstavu surrealismu v Paříži. Skupina surrealistů v ČSR vznikla o devět let později, za další čtyři byla Nezvalem rozpuštěna. Patřili do ní kromě zmíněných také František Muzika, Karel Teige, Konstantin Biebl či Jaroslav Ježek.

Díla vystavená nyní v Mánesu jsou zapůjčena z francouzské sbírky Géraldiny Galateauové, v Praze je představuje Adolf Loos Apartment and Gallery. „Rodina Galateau nám ikonické obrazy Štyrského a Toyen zapůjčila na dvanáct dní - do 1. února. Doba je tak krátká z bezpečnostních důvodů,“ vysvětlil Lekeš. Obrazy doprovází sada originálních fotografií předních surrealistů, například Andrého Bretona nebo Paula Éluarda.

Unikátní kolekci nakoupil Bernard Galateau na dražbě pozůstalosti Toyen v Paříži v roce 1982. Obrazy na něj zapůsobily natolik, že na aukci nechal všechny své tehdejší peníze, i když autory v té době vůbec neznal. Dnes obrazy Toyen a Štyrského patří k nejdráže prodávaným dílům na tuzemských aukcích. Jen hodnota vystavených děl činí zhruba 150 milionů korun.