Obrazy zapůjčila vídeňská Albertina, jedna z nejvýznamnějších evropských sbírkových institucí, výměnou za půjčení děl Oskara Kokoschky pro umělcovu výstavu ve Vídni. V Praze se představují obrazy členů umělecké skupiny Die Brücke, založené v roce 1905 - Ernsta Ludwiga Kirchnera, Karla Schmidta - Rottluffa a Emila Noldeho. Na 18. května, 4. června a 2. července NG připravila odborné výklady k zapůjčeným dílům.
Cílem tvorby německých expresionistů bylo těsnější spojení života a umění. Na jejich práci měla vliv německá gotická dřevořezba, později dřevořezby z Afriky a Oceánie, z moderního umění pak autentičnost a expresivita díla Vincenta van Gogha, Paula Gauguina a Edvarda Muncha a barevnost francouzských fauvistů.
Nejaktivnějším členem Die Brücke se stal Ernst Ludwig Kirchner. Tvořil především výjevy z velkoměstského života a intimního prostředí. Do tohoto okruhu náleží právě obraz z Albertiny Dva akty v pokoji z roku 1914, který představuje jednu z prvních verzí tohoto námětu. Od umírněného a lyricky křehkého projevu Kirchnera se odlišoval Karl Schmidt-Rottluff robustností, prudkou barevností i tvarovou rudimentálností svých obrazů. Obraz Zátiší se žlutým tulipánem, který umělec vytvořil v roce 1912 ve svém ateliéru v Berlíně, je významnou ukázkou tohoto umělcova směřování.
Emil Nolde v letech 1913 a 1914 získal podměty pro svou malířskou a grafickou tvorbu během svých cest po Tichomoří a Nové Guineji. Později si zvolil ostrov Alsen v Baltické moři jako místo svého pobytu, kde také vytvořil sedm velice různých pohledů na mořskou hladinu s plachetnicemi. Do této řady náleží také významný obraz Měsíční noc z roku 1914, který podle pořadatelů výstavy upoutá především magickou atmosférou nehybnosti ticha.
Úsilí skupiny Die Brücke nalezlo v českém prostředí ohlas především u členů skupiny Osma, zejména pak v díle Bohumila Kubišty.