Křišťálový glóbus si připsal Velký sešit. A cenu za režii Hřebejk

Karlovy Vary - Krutému filmu o kruté době patří hlavní cena karlovarského festivalu Křišťálový glóbus. Maďarský režisér János Szász zapisuje do Velkého sešitu surový příběh dvou dětí za druhé světové války. Mezi oceněnými je i Jan Hřebejk. Zaujal režií psychologického dramatu Líbánky, které bylo natočeno v koprodukci České televize. Snímky ČT uspěly hned v několika kategoriích, včetně divácké. Tak trochu kuriozitou 48. ročníku je cena pro nejlepší herečku - udělena byla zároveň čtyřem z jednoho filmu.

Vítěz hlavní ceny, režisér János Szász, nestihl do Varů přijet z New Yorku, kde se chystá na uvedení svého filmu. Nejlepší režisér ale na ceremoniálu nechyběl. „Vím, že na domácím hřišti je jednodušší hrát. Ale nesmírně si té ceny vážím a děkuju.“ S těmito slovy převzal Jan Hřebejk sošku za nejlepší režii. Jestli zaslouženě, budou moct brzy posoudit i diváci, jeho drama o paměti a svědomí Líbánky vstupuje do tuzemských kin 22. srpna.  

O cenu za nejlepší ženský herecký výkon se dělí čtyři herečky (Amy Mortonová, Louisa Krauseová, Emily Meadeová, Margo Martindaleová), všechny jste mohli vidět ve snímku Ptáče. Ocenění za ně převzal režisér Lance Edmands. Jeho debut odehrávající se na americkém maloměstě, kde řidička školního autobusu svou nepozorností přispěje k tragédii, získal také jednu z cen nestatutárních porot, podobně jako vítězný Velký sešit (viz níže).

Nejlepší mužský herecký výkon ale podal jen jeden - Ólafur Darri Ólafsson v roli poslance na nekočném delirickém večírku XL Islanďana Marteinna Thorssona. „Chtěl bych poděkovat režisérovi, je skvělý přítel a opravdu statečný umělec. A také své ženě, kdo jste snímek viděli, pochopíte proč,“ zažertoval Ólafsson při přebírání ocenění, které zakončil opravdu svérázně - dinosauřím pokřikem.

  • 48. MFF Karlovy Vary / herec Ólafur Darri Ólafsson - cena pro nejlepšího herce (XL) autor: Vít Šimánek, zdroj: ČTK
  • 48. MFF Karlovy Vary / Křišťálový glóbus - producent filmu Velký sešit Sándor Sőth (v pozadí Oliver Stone a Jiří Bartoška) zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary

Zvláštní cenu poroty, která v čele s polskou režisérkou Agnieszkou Hollandovou vybírala vítěze 48. ročníku z celkem 14 soutěžních snímků, sklidilo Pole v Anglii, historická houbičková jízda Bena Wheatleye. Zvláštní uznání si pak vysloužil životopisný snímek o cikánské básnířce Papusze podle scénáře a v režii polského režiséra Krzysztofa Krauzeho a jeho ženy Joany.

V soutěžní sekci Na východ od Západu, kde se promítají premiéry debutů a druhých filmů středo- a východoevropských režisérů, se podle poroty nejlépe dařilo Plovoucím věžákům, polské gay romanci Tomasze Wasilewského. Zvláštní uznání náleží slovenskému Zázraku, příběh patnáctileté dívky v nápravném zařízení natočil Juraj Lehotský v koprodukci ČT.

  • 48. MFF Karlovy Vary / režisér Tomasz Wasilewski - cena v sekci Na východ od Západu za film Plovoucí věžáky autor: Vít Šimánek, zdroj: ČTK
  • 48. MFF Karlovy Vary / režisér Vitalij Manskij - cena pro nejlepší dokument nad 30 minut pro snímek Roura autor: Vít Šimánek, zdroj: ČTK

S přispěním ČT vznikla i Roura, road movie o životě podél transsibiřského plynovodu, která dovedla ruského režiséra Vitalije Manského k ceně za nejlepší dokument nad 30 minut. V kategorii dokumentárních snímků nepřesahujících půlhodinovou stopáž si nejlépe vedl britský Beach Boy, jehož zprávu o ženské sexuální turistice v Keni zachytil režisér Emil Langballe. Zvláštním uznáním porota ocenila snímek The Manor, v němž Shawney Cohen předkládá subjektivní pohled do extravagantního způsobu života své kanadské židovské rodiny, která provozuje striptýzový bar.

Nezávislou kameru, udělovanou ve spolupráci s Českou televizí v soutěžní sekci Fórum nezávislých, si odváží chilský tvůrce Fernando Lavanderos za to, že ve své hrané úvaze o Chile a Chilanech popsal Věci, tak jak jsou.

Diváckou cenu nakonec nevyhráli restaurovaní Všichni dobří rodáci ani soutěžní polská komedie o porušování stereotypů Knězovy děti, ale novinka režisérky Alice Nellis - hudební Revival. A to přesto, že se promítala v premiéře až předposlední den festivalu.

Oliver Stone: Když přestanu zkoumat, zemřu

Poslední, v pořadí třetí Křišťálový glóbus za umělecký přínos světové kinematografii převzal na závěrečném ceremoniálu americký filmař Oliver Stone. (Po jednom během festivalu odvezli americký herec John Travolta a český výtvarník Theodor Pištěk). Při té příležitosti vzkázal filmařům:

"Doufám, že budu dál točit filmy. Pokud jste moje filmy viděli, jistě pochopíte, že je mám pořád ještě v sobě. Že mám v sobě takové napětí, které mě straší celý život. Toto napětí nedovolí, aby mi jakákoli cena zabránila v tom, hledat další, neobjevenou zemi. Narodil jsem se jako průzkumník. A když přestanu zkoumat, zemřu. V tomto duchu říkám všem mladým snílkům: Nepřestávejte zkoumat sami sebe. Neustále se budete setkávat s porážkou. A porážka vytříbí vašeho ducha, abyste další bitvu vyhráli. Svět neustále potřebuje obnovu a tomu mohou napomoci filmaři. Jednoho dne třeba někdo z vás napomůže tomu, aby tento svět byl lepší."

Už odpoledne svá ocenění předávaly nestatutární poroty - mimo jiné koprodukčnímu dokumentu České televize Sametoví teroristé. Ti jsou úsměvným pohledem na odvahu tří mužů, kteří se, každý zvlášť, rozhodli po svém vypořádat za normalizace s režimem. Uváděni byli v soutěžní sekci Na východ od Západu. Na dokumentu s inscenovanými hranými scénami, který vznikl konkrétně ve slovensko-česko-chorvatské koprodukci, ocenila porota inovativní přístup k tématu komunistické minulosti viděné humorným pohledem. Za něj jim patří Cena FEDEORA Federace filmových kritiků z Evropy.

Cenu Ekumenické poroty získalo už zmíněné americko-švédské drama Ptáče. Film Lance Edmandse je podle poroty hluboký a zralý debut. „Nejdůležitější na něm je, že ukazuje hodnotu rodiny,“ domnívá se jeden z porotců, teolog a člen jezuitského řádu Jan Regner. Mezinárodní filmová kritika FIPRESCI si z hlavní soutěže vybrala ruské drama Hanba inspirované tragédií ponorky Kursk, za vytvoření klaustrofobického dramatu o izolované komunitě žen v strohém, efektivním a poutavém stylu řeckých tragédií.

Cena Europa Cinemas Label za nejlepší evropský film v hlavní soutěži a v sekci Na východ od Západu patří Velkému sešitu, intenzivní výpovědi o dětství, smrti a životě za časů války. Podle poroty je drama maďarského režiséra Jánose Szásze plné metafor, realistického násilí, ale také naděje na lepší budoucnost.

A na konec - Liberace!

Filmovou tečkou za 48. ročníkem byla předpremiéra životopisného snímku Stevena Soderbergha Liberace! o pianistovi a baviči Valentinovi Liberacem. Adaptace románu Scotta Thorsona a Alexe Thorleifsona, zachycující téma tabuizované homosexuality v 70. letech, se letos už promítal v soutěži na festivalu v Cannes. Hlavní role se ujal Michael Douglas.

Pro ty, kteří mají diáře už na rok 2014 - příští ročník karlovarského festivalu se uskuteční od 4. do 12. července.