Nehoda nákladní lodi Ever Given, která téměř týden blokovala provoz v Suezském průplavu, se dotkla i českých firem. Část z nich touto trasou dováží zboží a jeho zpožděné dodávky mohou ovlivnit další výrobu a prodej v tuzemsku.
Zablokování Suezu se dotklo i firem v Česku. V kontejnerech zůstal čaj, elektronika nebo nábytek
Na proplutí zablokovanou úžinou čekaly čtyři stovky nákladních lodí. V kontejnerech převáží i zboží pro české firmy. „Je to kontejner s černým čajem, který používáme jak pro přímý prodej, tak pro přípravu dalších čajových směsí,“ říká výkonný ředitel společnosti Oxalis Jiří Olšák.
Zásob má firma dost a několikatýdenní zdržení ji v dodávce neohrozí. Právě přes Suez ale dováží po moři 60 procent veškerého zboží. I po této zkušenosti proto začali uvažovat o větším využití železniční dopravy.
„Obchod po mořích je zásadní, tvoří přibližně 90 procent celého světového obchodu, a když si příroda postaví hlavu, tak to může samozřejmě zásadně narušit celý globální obchod,“ varuje hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.
Starosti přibyly i velkým obchodům s elektronikou nebo nábytkem, jejichž kontejnery se zastavily před průplavem. „V tuto chvíli nedokážeme přesněji říci, jaký to bude mít vliv na skladovou dostupnost našich výrobku na českém trhu,“ uvedl mluvčí IKEA Petr Šašek.
„Na proplutí aktuálně čekají pouze dva kontejnery, zbytek dodávek stihl proplout. Aktuálně pracujeme s očekávaným zpožděním v řádech dnů a to zákazníci ještě nepoznají,“ říká zase mluvčí Alzy Daniela Chovancová.
Ztráty v řádech tisíců eur
Zpoždění způsobené kolizí v Suezu by ale mohli poznat zákazníci pražírny Nord Beans, která dodává kávu do čtyř set kaváren po celém Česku. Dovážejí ji po moři z Afriky a kvůli zdržení se nyní bojí o její kvalitu.
„Máme kávu, která se nenalodila v přístavu, protože už je tam fronta. Zůstala někde v Saúdské Arábii ve skladu a nevíme, v jakém je stavu. Určitě nás to bude stát tisíce až desetitisíce eur,“ odhaduje společník pražírny Jaromír Hanzal.
Průplavem ročně proudí 30 procent veškeré kontejnerové dopravy a denní ztráty v celosvětovém obchodu jsou asi deset miliard dolarů. České ekonomiky by se to ale dotknout nemělo. „Nepředpokládám, že by to mělo mít pro Českou republiku nějaké dramatické dopady,“ odhaduje viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar.
Znovu se ale ukázalo, jak úzce je celosvětový obchod provázán. Jedna zablokovaná loď u břehů Afriky dokáže ohrozit firmy o tisíce kilometrů dál.