Klienti cestovní kanceláře FIRO-tour, kteří měli nárok na vrácení peněz zaplacených za zrušené zájezdy, dosud nedostali nic. Kancelář připustila, že peníze nikomu neposlala, odvolává se na moratorium vyhlášené již v srpnu. Pojistku pro případ úpadku FIRO-tour nyní nedostala a přeměnila se na agenturu. To sledují se znepokojením i lidé, kteří místo peněz dostali poukazy na zájezdy v budoucnu.
Cestovní kancelář slíbila peníze za zrušené zájezdy, dosud je neposlala. Nyní se změnila na agenturu
Na počátku roku 2020 ještě lidé plánovali velké cesty a neváhali zaplatit za ně desítky tisíc korun. Většina těch, kteří chtěli cestovat na jaře, ale nikam nejela. Klienti kanceláře FIRO-tour však nemají jistotu, že vůbec budou mít peníze na nějakou další cestu.
Parlament loni přijal zákon, podle kterého mohou kanceláře místo peněz vydat klientům poukazy na své služby do budoucna, ale neplatí to bez výjimky. Peníze zpět mohou dostat starší klienti, mnozí z nich o ně také po zrušení svých plánovaných cest požádali. Od kanceláře ale dodnes nedostali nic.
„Bylo požádáno, jestli by nám peníze postupně mohli vrátit ve splátkách. Na to jsme přistoupili, a nic se nedělo,“ poukázal klient FIRO-tour Jan Tůma, který za zájezd do Izraele zaplatil téměř 70 tisíc korun. Stejně dopadla Olga Polánecká, která si koupila zájezd za 60 tisíc.
Že FIRO-tour dosud nic neposlala, zdůvodnila její mluvčí Lucie Frnochová mimořádným moratoriem, které vyhlásil soud poprvé již v srpnu. Dal tak kanceláři čas na splacení dluhů. To se podle mluvčí nezměnilo. „Jsme ve stavu mimořádného moratoria, takže nemůžeme platit žádné závazky, protože bychom se mohli dopustit upřednostňování věřitele,“ uvedla. Dodala, že společnost jedná „se strategickým investorem, aby mohla být obnovena činnost“.
Mezitím ale FIRO-tour zneklidnila i klienty, kteří po zrušení zájezdů dostali vouchery. Cestovní kancelář totiž nyní nedostala pojistku pro případ úpadku a přeměnila se na cestovní agenturu. Podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří Jana Papeže nejde o ojedinělý případ – kanceláří, které neseženou pojistku, je podle něj asi deset.
Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (za ANO) upozornila, že pokud se cestovní kancelář transformovala do agentury, „pak má klient nárok na vrácení všech vložených prostředků“. V případě, že by skončila v úpadku, musí však nárok uplatnit u pojišťovny. V obou případech bude možné požádat o peníze až po 31. srpnu.
Je ale možné i to, že cestovka získá pojištění později a začne zájezdy znovu pořádat, případně se může domluvit s jinou kanceláří, která nabídne nový zájezd.