Cestovní kanceláře vyjednávají o novém pojištění. To ovlivní i osud voucherů na zájezdy

Cestovní kanceláře právě dojednávají pojištění proti úpadku na další měsíce. Bez něj nesmějí pořádat zájezdy. Pokud se smlouvy některým firmám neprodlouží, dotkne se to i jejich klientů. Zvlášť těch, kteří dostali místo letošní zrušené dovolené poukázku na jiný termín. Místo náhradního zájezdu by pak od pojišťoven dostali zpět peníze. Celkem existují vouchery za půl druhé miliardy korun. Podle Asociace cestovních kanceláří se jich nemusí uplatnit za zhruba 200 milionů korun.

Video Události
video

Události: Cestovní kanceláře a pojištění

Letos měli manželé Hruškovi odletět na dovolenou do Turecka. Kvůli epidemii země zůstala zavřená. Cestovní kancelář jim proto nabídla poukázku. Využili ji a zakoupili si nový zájezd na příští rok.

„Zvolili jsme ten samý hotel, tu samou destinaci, akorát že ještě doplácíme – ten zájezd je dražší, než byl,“ řekla klientka CK Pantour Iveta Hrušková. Zdražení jim bylo vysvětleno tím, že podražily služby.

Jejich cestovní kancelář už má pojištění pro případ úpadku i na další rok. Jiné firmy ale o nových smlouvách teprve jednají. Bez dohody s pojišťovnou nesmí žádné zájezdy pořádat. „Sledujeme celou řadu parametrů, tím nejdůležitějším je zcela určitě ekonomická situace a já můžu říct, že ta jednání jsou momentálně časově i obsahově složitější,“ uvedl mluvčí Generali Česká pojišťovna Jan Marek. 

Jak dopadnou cestovní kanceláře?

Nyní je v Česku 748 cestovních kanceláří.  Zhruba o sto méně než vloni (852). Většina z nich podnikání přerušila. V konkurzu letos skončily čtyři. Podle Asociace cestovních kanceláří jich ale příští rok může být víc.

„Situace se mění každým dnem. Většině cestovek dobíhá pojištění v listopadu nebo prosinci. Jak budou pojistky do konce roku dobíhat, tak těch cestovek bude přibývat,“ soudí tajemník Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež.

V Česku je aktuálně vydaných na 88 tisíc poukázek. Všechny jsou pojištěné. Pokud cestovka nedostane novou smlouvu pro případ úpadku, pak se musejí klienti podle ministerstva pro místní rozvoj obrátit na pojišťovnu a dostanou zpět utracené peníze.